Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka

Sekolah kolonial peninggalan era penjajahan British merupakan antara khazanah negara yang tidak terjangkau nilainya. Ciri-ciri seni bina yang terdapat pada sekolah kolonial ini juga mengandungi seribu satu falsafah dan makna yang tersembunyi dan tidak boleh dijumpai pada mana-mana binaan sekolah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yusof, Muhammad Adam Che
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/59303/1/MUHAMMAD%20ADAM%20BIN%20CHE%20YUSOF%20-%20TESIS%20cut.pdf
http://eprints.usm.my/59303/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.59303
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.59303 http://eprints.usm.my/59303/ Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka Yusof, Muhammad Adam Che TH1-9745 Building construction Sekolah kolonial peninggalan era penjajahan British merupakan antara khazanah negara yang tidak terjangkau nilainya. Ciri-ciri seni bina yang terdapat pada sekolah kolonial ini juga mengandungi seribu satu falsafah dan makna yang tersembunyi dan tidak boleh dijumpai pada mana-mana binaan sekolah moden pada ketika ini. Namun, kini nilai warisan sekolah-sekolah kolonial ini kian diabaikan oleh pelbagai pihak. Tambahan pula, terdapat juga sekolah kolonial yang tidak mengambil berat berkaitan perubahan fizikal sekolah yang tidak konsisten dan boleh mengancam kepada imej sekolah. Selain itu, pihak-pihak berwajib seperti pihak berkuasa tempatan (PBT) dan pihak sekolah juga kekurangan dari segi pendokumentasian berkenaan latar belakang, reka bentuk dan seni bina sekolah kolonial secara mendalam melalui inventori untuk dijadikan panduan dan rujukan. Malah, kajian-kajian terdahulu juga kurang menyentuh aspek tipologi bagi sektor sekolah kolonial dan hanya melibatkan bangunan-bangunan lain sahaja. Oleh itu, kajian ini menyelidik dan mengkaji identiti sekolah, komponen dan prinsip reka bentuk binaan bangunan sekolah terbabit, dan seterusnya mengenal pasti serta membentuk tipologi seni bina bagi sekolah-sekolah kolonial yang dipilih. Bagi memastikan objektif kajian tercapai, kajian ini menggunakan kaedah kualitatif secara keseluruhannya dengan beberapa pendekatan seperti kajian kes, temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Dari sudut kajian kes, ia akan melibatkan sekolah-sekolah kolonial yang berada di dalam kawasan zon warisan UNESCO iaitu zon teras dan zon penampan sahaja. 2022-07 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/59303/1/MUHAMMAD%20ADAM%20BIN%20CHE%20YUSOF%20-%20TESIS%20cut.pdf Yusof, Muhammad Adam Che (2022) Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic TH1-9745 Building construction
spellingShingle TH1-9745 Building construction
Yusof, Muhammad Adam Che
Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka
description Sekolah kolonial peninggalan era penjajahan British merupakan antara khazanah negara yang tidak terjangkau nilainya. Ciri-ciri seni bina yang terdapat pada sekolah kolonial ini juga mengandungi seribu satu falsafah dan makna yang tersembunyi dan tidak boleh dijumpai pada mana-mana binaan sekolah moden pada ketika ini. Namun, kini nilai warisan sekolah-sekolah kolonial ini kian diabaikan oleh pelbagai pihak. Tambahan pula, terdapat juga sekolah kolonial yang tidak mengambil berat berkaitan perubahan fizikal sekolah yang tidak konsisten dan boleh mengancam kepada imej sekolah. Selain itu, pihak-pihak berwajib seperti pihak berkuasa tempatan (PBT) dan pihak sekolah juga kekurangan dari segi pendokumentasian berkenaan latar belakang, reka bentuk dan seni bina sekolah kolonial secara mendalam melalui inventori untuk dijadikan panduan dan rujukan. Malah, kajian-kajian terdahulu juga kurang menyentuh aspek tipologi bagi sektor sekolah kolonial dan hanya melibatkan bangunan-bangunan lain sahaja. Oleh itu, kajian ini menyelidik dan mengkaji identiti sekolah, komponen dan prinsip reka bentuk binaan bangunan sekolah terbabit, dan seterusnya mengenal pasti serta membentuk tipologi seni bina bagi sekolah-sekolah kolonial yang dipilih. Bagi memastikan objektif kajian tercapai, kajian ini menggunakan kaedah kualitatif secara keseluruhannya dengan beberapa pendekatan seperti kajian kes, temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Dari sudut kajian kes, ia akan melibatkan sekolah-sekolah kolonial yang berada di dalam kawasan zon warisan UNESCO iaitu zon teras dan zon penampan sahaja.
format Thesis
author Yusof, Muhammad Adam Che
author_facet Yusof, Muhammad Adam Che
author_sort Yusof, Muhammad Adam Che
title Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka
title_short Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka
title_full Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka
title_fullStr Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka
title_full_unstemmed Tipologi Seni Bina Sekolah Kolonial Era British Di Tapak Warisan Dunia Unesco Melaka
title_sort tipologi seni bina sekolah kolonial era british di tapak warisan dunia unesco melaka
publishDate 2022
url http://eprints.usm.my/59303/1/MUHAMMAD%20ADAM%20BIN%20CHE%20YUSOF%20-%20TESIS%20cut.pdf
http://eprints.usm.my/59303/
_version_ 1776247991000104960
score 13.160551