Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus
Kebiasaannya sistem operasi motor memerlukan suatu pengawal yang baik bagi memastikan hasil keluaran halaju putaran yang diperolehi adalah seperti yang dikehendaki dan sentiasa stabil. Pengawal PID (Proportional, Integral, dan Derivative) merupakan satu pengawal piawai dan digunakan secara mel...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Universiti Sains Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/57989/1/Sistem%20Pengawal%20Motor%20Tak%20Lelurus_Siti%20Nor%20Hajar%20Abd.%20Razak.pdf http://eprints.usm.my/57989/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usm.eprints.57989 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.57989 http://eprints.usm.my/57989/ Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus Abd. Razak, Siti Nor Hajar T Technology TK Electrical Engineering. Electronics. Nuclear Engineering Kebiasaannya sistem operasi motor memerlukan suatu pengawal yang baik bagi memastikan hasil keluaran halaju putaran yang diperolehi adalah seperti yang dikehendaki dan sentiasa stabil. Pengawal PID (Proportional, Integral, dan Derivative) merupakan satu pengawal piawai dan digunakan secara meluas dalam proses industri. Walau bagaimanapun pengawal PID tidak dapat memberi keluaran halaju putaran yang memuaskan dan memakan masa untuk mecapai keadaan stabil apabila terdapat gangguan tork beban pada sistem operasi motor. Untuk mengatasi masalah tersebut, pengawal tak lelurus telah diperkenalkan. Matlamat utama projek ini adalah untuk membina satu pengawal yang boleh mengawal sistem operasi motor yang tak lelurus, mempertingkatkan lagi kecekapan halaju sudut, dan mempercepatkan sistem operasi motor bagi mencapai keadaan stabil. Oleh itu, nilai terbaik bagi masa naik, rt dan masa penetapan, st yang diperolehi ialah masing-masing 0.1 saat dan 1.4 saat. Didapati nilai masa naik dan masa penetapan tersebut cepat daripada pengawal PID. Keadah yang digunakan bagi merekabentuk pengawal tak lelurus ini ialah kaedah pelelurusan suap-balik (feedback linearization) yang terbahagi kepada 2 bahagian iaitu kaedah pelelurusan masukan-keadaan (input-state linearization) dan kaedah pelelurusan masukan-keluaran (input-output linearization). Projek ini merangkumi proses rekabentuk dan analisis bagi pengawal tak lelurus bagi motor arus terus. Semua simulasi yang dilakukan dilaksanakan dengan menggunakan perisian MATLAB. Universiti Sains Malaysia 2005-03-01 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/57989/1/Sistem%20Pengawal%20Motor%20Tak%20Lelurus_Siti%20Nor%20Hajar%20Abd.%20Razak.pdf Abd. Razak, Siti Nor Hajar (2005) Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus. Project Report. Universiti Sains Malaysia, Pusat Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik. (Submitted) |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
T Technology TK Electrical Engineering. Electronics. Nuclear Engineering |
spellingShingle |
T Technology TK Electrical Engineering. Electronics. Nuclear Engineering Abd. Razak, Siti Nor Hajar Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus |
description |
Kebiasaannya sistem operasi motor memerlukan suatu pengawal yang baik bagi
memastikan hasil keluaran halaju putaran yang diperolehi adalah seperti yang dikehendaki
dan sentiasa stabil. Pengawal PID (Proportional, Integral, dan Derivative) merupakan satu
pengawal piawai dan digunakan secara meluas dalam proses industri. Walau bagaimanapun
pengawal PID tidak dapat memberi keluaran halaju putaran yang memuaskan dan
memakan masa untuk mecapai keadaan stabil apabila terdapat gangguan tork beban pada
sistem operasi motor. Untuk mengatasi masalah tersebut, pengawal tak lelurus telah
diperkenalkan. Matlamat utama projek ini adalah untuk membina satu pengawal yang
boleh mengawal sistem operasi motor yang tak lelurus, mempertingkatkan lagi kecekapan
halaju sudut, dan mempercepatkan sistem operasi motor bagi mencapai keadaan stabil.
Oleh itu, nilai terbaik bagi masa naik, rt dan masa penetapan, st yang diperolehi ialah
masing-masing 0.1 saat dan 1.4 saat. Didapati nilai masa naik dan masa penetapan tersebut
cepat daripada pengawal PID. Keadah yang digunakan bagi merekabentuk pengawal tak
lelurus ini ialah kaedah pelelurusan suap-balik (feedback linearization) yang terbahagi
kepada 2 bahagian iaitu kaedah pelelurusan masukan-keadaan (input-state linearization)
dan kaedah pelelurusan masukan-keluaran (input-output linearization). Projek ini
merangkumi proses rekabentuk dan analisis bagi pengawal tak lelurus bagi motor arus
terus. Semua simulasi yang dilakukan dilaksanakan dengan menggunakan perisian
MATLAB. |
format |
Monograph |
author |
Abd. Razak, Siti Nor Hajar |
author_facet |
Abd. Razak, Siti Nor Hajar |
author_sort |
Abd. Razak, Siti Nor Hajar |
title |
Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus |
title_short |
Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus |
title_full |
Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus |
title_fullStr |
Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus |
title_full_unstemmed |
Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus |
title_sort |
sistem pengawal motor tak lelurus |
publisher |
Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
2005 |
url |
http://eprints.usm.my/57989/1/Sistem%20Pengawal%20Motor%20Tak%20Lelurus_Siti%20Nor%20Hajar%20Abd.%20Razak.pdf http://eprints.usm.my/57989/ |
_version_ |
1762962392040341504 |
score |
13.214268 |