Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus

Kebiasaannya sistem operasi motor memerlukan suatu pengawal yang baik bagi memastikan hasil keluaran halaju putaran yang diperolehi adalah seperti yang dikehendaki dan sentiasa stabil. Pengawal PID (Proportional, Integral, dan Derivative) merupakan satu pengawal piawai dan digunakan secara mel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd. Razak, Siti Nor Hajar
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/57989/1/Sistem%20Pengawal%20Motor%20Tak%20Lelurus_Siti%20Nor%20Hajar%20Abd.%20Razak.pdf
http://eprints.usm.my/57989/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.57989
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.57989 http://eprints.usm.my/57989/ Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus Abd. Razak, Siti Nor Hajar T Technology TK Electrical Engineering. Electronics. Nuclear Engineering Kebiasaannya sistem operasi motor memerlukan suatu pengawal yang baik bagi memastikan hasil keluaran halaju putaran yang diperolehi adalah seperti yang dikehendaki dan sentiasa stabil. Pengawal PID (Proportional, Integral, dan Derivative) merupakan satu pengawal piawai dan digunakan secara meluas dalam proses industri. Walau bagaimanapun pengawal PID tidak dapat memberi keluaran halaju putaran yang memuaskan dan memakan masa untuk mecapai keadaan stabil apabila terdapat gangguan tork beban pada sistem operasi motor. Untuk mengatasi masalah tersebut, pengawal tak lelurus telah diperkenalkan. Matlamat utama projek ini adalah untuk membina satu pengawal yang boleh mengawal sistem operasi motor yang tak lelurus, mempertingkatkan lagi kecekapan halaju sudut, dan mempercepatkan sistem operasi motor bagi mencapai keadaan stabil. Oleh itu, nilai terbaik bagi masa naik, rt dan masa penetapan, st yang diperolehi ialah masing-masing 0.1 saat dan 1.4 saat. Didapati nilai masa naik dan masa penetapan tersebut cepat daripada pengawal PID. Keadah yang digunakan bagi merekabentuk pengawal tak lelurus ini ialah kaedah pelelurusan suap-balik (feedback linearization) yang terbahagi kepada 2 bahagian iaitu kaedah pelelurusan masukan-keadaan (input-state linearization) dan kaedah pelelurusan masukan-keluaran (input-output linearization). Projek ini merangkumi proses rekabentuk dan analisis bagi pengawal tak lelurus bagi motor arus terus. Semua simulasi yang dilakukan dilaksanakan dengan menggunakan perisian MATLAB. Universiti Sains Malaysia 2005-03-01 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/57989/1/Sistem%20Pengawal%20Motor%20Tak%20Lelurus_Siti%20Nor%20Hajar%20Abd.%20Razak.pdf Abd. Razak, Siti Nor Hajar (2005) Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus. Project Report. Universiti Sains Malaysia, Pusat Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik. (Submitted)
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic T Technology
TK Electrical Engineering. Electronics. Nuclear Engineering
spellingShingle T Technology
TK Electrical Engineering. Electronics. Nuclear Engineering
Abd. Razak, Siti Nor Hajar
Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus
description Kebiasaannya sistem operasi motor memerlukan suatu pengawal yang baik bagi memastikan hasil keluaran halaju putaran yang diperolehi adalah seperti yang dikehendaki dan sentiasa stabil. Pengawal PID (Proportional, Integral, dan Derivative) merupakan satu pengawal piawai dan digunakan secara meluas dalam proses industri. Walau bagaimanapun pengawal PID tidak dapat memberi keluaran halaju putaran yang memuaskan dan memakan masa untuk mecapai keadaan stabil apabila terdapat gangguan tork beban pada sistem operasi motor. Untuk mengatasi masalah tersebut, pengawal tak lelurus telah diperkenalkan. Matlamat utama projek ini adalah untuk membina satu pengawal yang boleh mengawal sistem operasi motor yang tak lelurus, mempertingkatkan lagi kecekapan halaju sudut, dan mempercepatkan sistem operasi motor bagi mencapai keadaan stabil. Oleh itu, nilai terbaik bagi masa naik, rt dan masa penetapan, st yang diperolehi ialah masing-masing 0.1 saat dan 1.4 saat. Didapati nilai masa naik dan masa penetapan tersebut cepat daripada pengawal PID. Keadah yang digunakan bagi merekabentuk pengawal tak lelurus ini ialah kaedah pelelurusan suap-balik (feedback linearization) yang terbahagi kepada 2 bahagian iaitu kaedah pelelurusan masukan-keadaan (input-state linearization) dan kaedah pelelurusan masukan-keluaran (input-output linearization). Projek ini merangkumi proses rekabentuk dan analisis bagi pengawal tak lelurus bagi motor arus terus. Semua simulasi yang dilakukan dilaksanakan dengan menggunakan perisian MATLAB.
format Monograph
author Abd. Razak, Siti Nor Hajar
author_facet Abd. Razak, Siti Nor Hajar
author_sort Abd. Razak, Siti Nor Hajar
title Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus
title_short Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus
title_full Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus
title_fullStr Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus
title_full_unstemmed Sistem Pengawal Motor Tak Lelurus
title_sort sistem pengawal motor tak lelurus
publisher Universiti Sains Malaysia
publishDate 2005
url http://eprints.usm.my/57989/1/Sistem%20Pengawal%20Motor%20Tak%20Lelurus_Siti%20Nor%20Hajar%20Abd.%20Razak.pdf
http://eprints.usm.my/57989/
_version_ 1762962392040341504
score 13.214268