Kesan Ketebalan Lapisan Ke Atas Kebolehtelapan Dan Kekuatan Ketegangan Tak Langsung Asflat Berliang

Asfalt berliang merupakan turapan permukaan yang digunakan secara meluas disebabkan oleh kekuatan dan ketahanlasakannya. Kajian demi kajian dijalankan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan turapan bagi menampung pertumbuhan lalu lintas yang tidak dijangkakan. Pelbagai kajian juga dijalankan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahman, Siti Rahimah
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/57348/1/Kesan%20Ketebalan%20Lapisan%20Ke%20Atas%20Kebolehtelapan%20Dan%20Kekuatan%20Ketegangan%20Tak%20Langsung%20Asflat%20Berliang_Siti%20Rahimah%20Abdul%20Rahman.pdf
http://eprints.usm.my/57348/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Asfalt berliang merupakan turapan permukaan yang digunakan secara meluas disebabkan oleh kekuatan dan ketahanlasakannya. Kajian demi kajian dijalankan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan turapan bagi menampung pertumbuhan lalu lintas yang tidak dijangkakan. Pelbagai kajian juga dijalankan untuk mengenalpasti ciri campuran turapan asfalt berliang. Dalam kajian ini, penggredan yang digunakan adalah sama dengan penggredan yang dihasilkan oleh kajian IRPA ke atas dwilapisan asfalt berliang. Kajian ini tertumpu kepada hubungan di antara ketebalan lapisan dan kandungan bitumen ke atas kebolehtelapan dan kekuatan tegangan tak langsung (ITS) asfalt berliang. Jenis pengikat yang digunakan adalah pengikat terpinda iaitu SBS yang dibekalkan oleh Shell Malaysia Berhad. Hasil kajian mendapati bahawa nilai pekali kebolehtelapan menurun dengan pertambahan ketebalan sampel bagi sampel yang menggunakan 20 mm saiz maksimum agregat. Keputusan kajian juga menunjukkan nilai pekali kebolehtelapan untuk 14 mm dan 10 mm bagi saiz maksimum agregat berkadar terus dengan ketebalan sampel. Hasil kajian juga memberikan nilai keliangan iaitu antara julat 17-20%. Daripada ujikaji ITS, hasil kajian menunjukkan kekuatan tegangan mengufuk untuk sampel 14 mm saiz maksimum agregat lebih tinggi apabila ketebalan meningkat bermula dari tebal 40 mm. Daripada ujikaji ITS, keputusan kajian juga menunjukkan ketebalan optimum adalah 40 mm untuk satu lapisan asfalt berliang.