Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia

erdapat peningkatan yang drastik di dalam jumlah kereta di Malaysia terutamanya pada tahun 90-an yang disebabkan oleh berkembangnya ekonomi negara. Peningkatan jumlah ini boleh membawa kebaikan dan keburukan kepada negara. Walaupun ia akan membawa sejumlah besar pendapatan kepada negara meneru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Thong, Wei Yung
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/57344/1/Kajian%20Tren%20Pemilikan%20Kereta%20Di%20Malaysia_Thong%20Wei%20Yung.pdf
http://eprints.usm.my/57344/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.57344
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.57344 http://eprints.usm.my/57344/ Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia Thong, Wei Yung T Technology TA Engineering (General). Civil engineering (General) erdapat peningkatan yang drastik di dalam jumlah kereta di Malaysia terutamanya pada tahun 90-an yang disebabkan oleh berkembangnya ekonomi negara. Peningkatan jumlah ini boleh membawa kebaikan dan keburukan kepada negara. Walaupun ia akan membawa sejumlah besar pendapatan kepada negara menerusi cukai, namun tahap yang semakin meningkat ini tidak akan membawa kebaikan kepada komuniti. Masalah seperti pencemaran alam sekitar, kesesakan lalulintas dan kadar kemalangan yang tinggi adalah sukar dikawal jika ia dibiarkan begitu sahaja. Kajian terhadap sikap pengguna kereta perlu dibuat untuk memahami gaya pemikiran dan untuk mengetahui bagaimana pengguna berinteraksi terhadap isu tersebut. Adalah penting untuk mengetahui faktor yang mempengaruhi seseorang pengguna memiliki kereta dan bergantung sepenuhnya kepada kereta sebagai pengangkutan utama. Berdasarkan kepada 275 borang kaji selidik, pengangkutan awam yang tidak efektif bukanlah faktor utama yang menyebabkan peningkatan jumlah kereta di Malaysia. Peningkatan jumlah pendapatan, harga kereta yang berpatutan dan mampu untuk dimiliki serta keperluan untuk jenis pengangkutan yang selesa dan boleh dipercayai merupakan faktor penyumbang yang utama. Model pemilikan kereta pula adalah berdasarkan kepada jumlah pendapatan seisi keluarga, bilangan pemegang lesen dan peratus peruntukan daripada pendapatan untuk perbelanjaan pengangkutan. Kajian menunjukkan bahawa pengguna-pengguna kereta di Malaysia akan terus bergantung kepada kereta sebagai pengangkutan yang utama dan adalah sukar untuk berubah kepada pengangkutan awam. Industri automobil di Malaysia dijangka akan terus berkembang pada masa akan datang. Universiti Sains Malaysia 2005-04-01 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/57344/1/Kajian%20Tren%20Pemilikan%20Kereta%20Di%20Malaysia_Thong%20Wei%20Yung.pdf Thong, Wei Yung (2005) Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia. Project Report. Universiti Sains Malaysia, Pusat Pengajian Kejuruteraan Awam. (Submitted)
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic T Technology
TA Engineering (General). Civil engineering (General)
spellingShingle T Technology
TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Thong, Wei Yung
Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia
description erdapat peningkatan yang drastik di dalam jumlah kereta di Malaysia terutamanya pada tahun 90-an yang disebabkan oleh berkembangnya ekonomi negara. Peningkatan jumlah ini boleh membawa kebaikan dan keburukan kepada negara. Walaupun ia akan membawa sejumlah besar pendapatan kepada negara menerusi cukai, namun tahap yang semakin meningkat ini tidak akan membawa kebaikan kepada komuniti. Masalah seperti pencemaran alam sekitar, kesesakan lalulintas dan kadar kemalangan yang tinggi adalah sukar dikawal jika ia dibiarkan begitu sahaja. Kajian terhadap sikap pengguna kereta perlu dibuat untuk memahami gaya pemikiran dan untuk mengetahui bagaimana pengguna berinteraksi terhadap isu tersebut. Adalah penting untuk mengetahui faktor yang mempengaruhi seseorang pengguna memiliki kereta dan bergantung sepenuhnya kepada kereta sebagai pengangkutan utama. Berdasarkan kepada 275 borang kaji selidik, pengangkutan awam yang tidak efektif bukanlah faktor utama yang menyebabkan peningkatan jumlah kereta di Malaysia. Peningkatan jumlah pendapatan, harga kereta yang berpatutan dan mampu untuk dimiliki serta keperluan untuk jenis pengangkutan yang selesa dan boleh dipercayai merupakan faktor penyumbang yang utama. Model pemilikan kereta pula adalah berdasarkan kepada jumlah pendapatan seisi keluarga, bilangan pemegang lesen dan peratus peruntukan daripada pendapatan untuk perbelanjaan pengangkutan. Kajian menunjukkan bahawa pengguna-pengguna kereta di Malaysia akan terus bergantung kepada kereta sebagai pengangkutan yang utama dan adalah sukar untuk berubah kepada pengangkutan awam. Industri automobil di Malaysia dijangka akan terus berkembang pada masa akan datang.
format Monograph
author Thong, Wei Yung
author_facet Thong, Wei Yung
author_sort Thong, Wei Yung
title Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia
title_short Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia
title_full Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia
title_fullStr Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia
title_full_unstemmed Kajian Tren Pemilikan Kereta Di Malaysia
title_sort kajian tren pemilikan kereta di malaysia
publisher Universiti Sains Malaysia
publishDate 2005
url http://eprints.usm.my/57344/1/Kajian%20Tren%20Pemilikan%20Kereta%20Di%20Malaysia_Thong%20Wei%20Yung.pdf
http://eprints.usm.my/57344/
_version_ 1761617387619090432
score 13.160551