Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas

Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling terhadap Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Integrasi didapati kurang difokuskan oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah (GBKS). Hal ini disebabkan kekurangan kompetensi kaunseling multibudaya dalam kalangan GBKS terhadap klien yang mempunyai perbezaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bali, Norafifah Binti
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/55775/1/Pages%20from%20Norafifah%20Bali%20-%20tesis-PRINT%2C%2013%20FEB%202020%20cut.pdf
http://eprints.usm.my/55775/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.55775
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.55775 http://eprints.usm.my/55775/ Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas Bali, Norafifah Binti L7-991 Education (General) Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling terhadap Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Integrasi didapati kurang difokuskan oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah (GBKS). Hal ini disebabkan kekurangan kompetensi kaunseling multibudaya dalam kalangan GBKS terhadap klien yang mempunyai perbezaan budaya. Isu kompetensi kaunseling multibudaya ini merangkumi tiga aspek iaitu Kesedaran, Pengetahuan dan Kemahiran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendalami penglibatan GBKS terhadap MBK dan meneroka elemen dalam kompetensi kaunseling multibudaya. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif Straussian-Grounded Theory dan menggunakan perisian ATLAS.ti dalam proses menganalisis data. 2020-02 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/55775/1/Pages%20from%20Norafifah%20Bali%20-%20tesis-PRINT%2C%2013%20FEB%202020%20cut.pdf Bali, Norafifah Binti (2020) Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Bali, Norafifah Binti
Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
description Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling terhadap Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Integrasi didapati kurang difokuskan oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah (GBKS). Hal ini disebabkan kekurangan kompetensi kaunseling multibudaya dalam kalangan GBKS terhadap klien yang mempunyai perbezaan budaya. Isu kompetensi kaunseling multibudaya ini merangkumi tiga aspek iaitu Kesedaran, Pengetahuan dan Kemahiran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendalami penglibatan GBKS terhadap MBK dan meneroka elemen dalam kompetensi kaunseling multibudaya. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif Straussian-Grounded Theory dan menggunakan perisian ATLAS.ti dalam proses menganalisis data.
format Thesis
author Bali, Norafifah Binti
author_facet Bali, Norafifah Binti
author_sort Bali, Norafifah Binti
title Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_short Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_full Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_fullStr Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_full_unstemmed Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_sort kompetensi kaunseling multibudaya guru bimbingan dan kaunseling sekolah terhadap murid berkeperluan khas
publishDate 2020
url http://eprints.usm.my/55775/1/Pages%20from%20Norafifah%20Bali%20-%20tesis-PRINT%2C%2013%20FEB%202020%20cut.pdf
http://eprints.usm.my/55775/
_version_ 1751537273841647616
score 13.209306