Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar
Kerosakan jalan raya akibat banjir boleh memberi kesan kepada perbelanjaan yang besar untuk pemulihan dan penyelenggaraan selepas berlakunya bencana banjir. Apabila banjir berlaku, subgred jalan raya adalah lapisan yang paling mudah terdedah kepada kesan banjir kerana ia berada di bahagian bawah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/52176/1/MUHD%20SHAHRIL%20NIZAM%20BIN%20ISMAIL.pdf http://eprints.usm.my/52176/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usm.eprints.52176 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.52176 http://eprints.usm.my/52176/ Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar Ismail, Muhd Shahril Nizam T Technology TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control Kerosakan jalan raya akibat banjir boleh memberi kesan kepada perbelanjaan yang besar untuk pemulihan dan penyelenggaraan selepas berlakunya bencana banjir. Apabila banjir berlaku, subgred jalan raya adalah lapisan yang paling mudah terdedah kepada kesan banjir kerana ia berada di bahagian bawah struktur jalan raya. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri banjir dan menganggar kandungan lembapan bagi jalan raya yang ditenggelami banjir. Ia merangkumi klasifikasi bagi kedalaman banjir, tempoh masa banjir dan banjir berulang berdasarkan peristiwa banjir sebenar dari tahun 1991 sehingga 2014 yang berlaku di jalan raya seluruh Malaysia. Klasifikasi ini digunakan bagi membina rig simulasi banjir untuk mengkaji variasi kandungan lembapan dalam subgred tanah berdasarkan kedalaman, tempoh masa dan kekerapan banjir. Kajian ini mendedahkan bahawa kedalaman banjir yang berlaku di jalan raya boleh diklasifikasikan kepada 0.3 m, 0.6 m dan 1.0 m bagi pelbagai kategori banjir. Kajian ini juga mendedahkan kemerosotan subgred bagi banjir berulang pertama dan banjir berulang kedua adalah melebihi 50% berdasarkan kedalaman dan tempoh masa tertentu. Walau bagaimanapun kesan kemerosotan subgred banjir berulang kedua adalah lebih signifikan daripada banjir berulang pertama. Terdapat hubungan yang kuat di antara kandungan kelembapan dan kekuatan subgred dengan koefisien korelasi R2 untuk banjir tidak berulang ialah 0.80 manakala bagi banjir berulang ialah 0.79. Kajian ini juga berjaya membangunkan prosedur Model fizikal Simulasi Banjir (MSB) untuk pengujian tanah bagi kawasan berisiko banjir. 2021-04 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/52176/1/MUHD%20SHAHRIL%20NIZAM%20BIN%20ISMAIL.pdf Ismail, Muhd Shahril Nizam (2021) Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar. PhD thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut. |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
T Technology TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control |
spellingShingle |
T Technology TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control Ismail, Muhd Shahril Nizam Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar |
description |
Kerosakan jalan raya akibat banjir boleh memberi kesan kepada perbelanjaan
yang besar untuk pemulihan dan penyelenggaraan selepas berlakunya bencana banjir.
Apabila banjir berlaku, subgred jalan raya adalah lapisan yang paling mudah terdedah
kepada kesan banjir kerana ia berada di bahagian bawah struktur jalan raya. Kajian ini
bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri banjir dan menganggar kandungan lembapan
bagi jalan raya yang ditenggelami banjir. Ia merangkumi klasifikasi bagi kedalaman
banjir, tempoh masa banjir dan banjir berulang berdasarkan peristiwa banjir sebenar
dari tahun 1991 sehingga 2014 yang berlaku di jalan raya seluruh Malaysia. Klasifikasi
ini digunakan bagi membina rig simulasi banjir untuk mengkaji variasi kandungan
lembapan dalam subgred tanah berdasarkan kedalaman, tempoh masa dan kekerapan
banjir. Kajian ini mendedahkan bahawa kedalaman banjir yang berlaku di jalan raya
boleh diklasifikasikan kepada 0.3 m, 0.6 m dan 1.0 m bagi pelbagai kategori banjir.
Kajian ini juga mendedahkan kemerosotan subgred bagi banjir berulang pertama dan
banjir berulang kedua adalah melebihi 50% berdasarkan kedalaman dan tempoh masa
tertentu. Walau bagaimanapun kesan kemerosotan subgred banjir berulang kedua
adalah lebih signifikan daripada banjir berulang pertama. Terdapat hubungan yang
kuat di antara kandungan kelembapan dan kekuatan subgred dengan koefisien korelasi
R2 untuk banjir tidak berulang ialah 0.80 manakala bagi banjir berulang ialah 0.79.
Kajian ini juga berjaya membangunkan prosedur Model fizikal Simulasi Banjir (MSB)
untuk pengujian tanah bagi kawasan berisiko banjir. |
format |
Thesis |
author |
Ismail, Muhd Shahril Nizam |
author_facet |
Ismail, Muhd Shahril Nizam |
author_sort |
Ismail, Muhd Shahril Nizam |
title |
Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa
Banjir Terhadap Keutuhan Subgred
Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa
Banjir Sebenar |
title_short |
Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa
Banjir Terhadap Keutuhan Subgred
Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa
Banjir Sebenar |
title_full |
Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa
Banjir Terhadap Keutuhan Subgred
Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa
Banjir Sebenar |
title_fullStr |
Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa
Banjir Terhadap Keutuhan Subgred
Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa
Banjir Sebenar |
title_full_unstemmed |
Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa
Banjir Terhadap Keutuhan Subgred
Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa
Banjir Sebenar |
title_sort |
kesan kedalaman dan tempoh masa
banjir terhadap keutuhan subgred
jalan raya berdasarkan peristiwa
banjir sebenar |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.usm.my/52176/1/MUHD%20SHAHRIL%20NIZAM%20BIN%20ISMAIL.pdf http://eprints.usm.my/52176/ |
_version_ |
1729703925797355520 |
score |
13.18916 |