Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar

Kerosakan jalan raya akibat banjir boleh memberi kesan kepada perbelanjaan yang besar untuk pemulihan dan penyelenggaraan selepas berlakunya bencana banjir. Apabila banjir berlaku, subgred jalan raya adalah lapisan yang paling mudah terdedah kepada kesan banjir kerana ia berada di bahagian bawah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Muhd Shahril Nizam
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/52176/1/MUHD%20SHAHRIL%20NIZAM%20BIN%20ISMAIL.pdf
http://eprints.usm.my/52176/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.52176
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.52176 http://eprints.usm.my/52176/ Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar Ismail, Muhd Shahril Nizam T Technology TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control Kerosakan jalan raya akibat banjir boleh memberi kesan kepada perbelanjaan yang besar untuk pemulihan dan penyelenggaraan selepas berlakunya bencana banjir. Apabila banjir berlaku, subgred jalan raya adalah lapisan yang paling mudah terdedah kepada kesan banjir kerana ia berada di bahagian bawah struktur jalan raya. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri banjir dan menganggar kandungan lembapan bagi jalan raya yang ditenggelami banjir. Ia merangkumi klasifikasi bagi kedalaman banjir, tempoh masa banjir dan banjir berulang berdasarkan peristiwa banjir sebenar dari tahun 1991 sehingga 2014 yang berlaku di jalan raya seluruh Malaysia. Klasifikasi ini digunakan bagi membina rig simulasi banjir untuk mengkaji variasi kandungan lembapan dalam subgred tanah berdasarkan kedalaman, tempoh masa dan kekerapan banjir. Kajian ini mendedahkan bahawa kedalaman banjir yang berlaku di jalan raya boleh diklasifikasikan kepada 0.3 m, 0.6 m dan 1.0 m bagi pelbagai kategori banjir. Kajian ini juga mendedahkan kemerosotan subgred bagi banjir berulang pertama dan banjir berulang kedua adalah melebihi 50% berdasarkan kedalaman dan tempoh masa tertentu. Walau bagaimanapun kesan kemerosotan subgred banjir berulang kedua adalah lebih signifikan daripada banjir berulang pertama. Terdapat hubungan yang kuat di antara kandungan kelembapan dan kekuatan subgred dengan koefisien korelasi R2 untuk banjir tidak berulang ialah 0.80 manakala bagi banjir berulang ialah 0.79. Kajian ini juga berjaya membangunkan prosedur Model fizikal Simulasi Banjir (MSB) untuk pengujian tanah bagi kawasan berisiko banjir. 2021-04 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/52176/1/MUHD%20SHAHRIL%20NIZAM%20BIN%20ISMAIL.pdf Ismail, Muhd Shahril Nizam (2021) Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar. PhD thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic T Technology
TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control
spellingShingle T Technology
TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control
Ismail, Muhd Shahril Nizam
Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar
description Kerosakan jalan raya akibat banjir boleh memberi kesan kepada perbelanjaan yang besar untuk pemulihan dan penyelenggaraan selepas berlakunya bencana banjir. Apabila banjir berlaku, subgred jalan raya adalah lapisan yang paling mudah terdedah kepada kesan banjir kerana ia berada di bahagian bawah struktur jalan raya. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri banjir dan menganggar kandungan lembapan bagi jalan raya yang ditenggelami banjir. Ia merangkumi klasifikasi bagi kedalaman banjir, tempoh masa banjir dan banjir berulang berdasarkan peristiwa banjir sebenar dari tahun 1991 sehingga 2014 yang berlaku di jalan raya seluruh Malaysia. Klasifikasi ini digunakan bagi membina rig simulasi banjir untuk mengkaji variasi kandungan lembapan dalam subgred tanah berdasarkan kedalaman, tempoh masa dan kekerapan banjir. Kajian ini mendedahkan bahawa kedalaman banjir yang berlaku di jalan raya boleh diklasifikasikan kepada 0.3 m, 0.6 m dan 1.0 m bagi pelbagai kategori banjir. Kajian ini juga mendedahkan kemerosotan subgred bagi banjir berulang pertama dan banjir berulang kedua adalah melebihi 50% berdasarkan kedalaman dan tempoh masa tertentu. Walau bagaimanapun kesan kemerosotan subgred banjir berulang kedua adalah lebih signifikan daripada banjir berulang pertama. Terdapat hubungan yang kuat di antara kandungan kelembapan dan kekuatan subgred dengan koefisien korelasi R2 untuk banjir tidak berulang ialah 0.80 manakala bagi banjir berulang ialah 0.79. Kajian ini juga berjaya membangunkan prosedur Model fizikal Simulasi Banjir (MSB) untuk pengujian tanah bagi kawasan berisiko banjir.
format Thesis
author Ismail, Muhd Shahril Nizam
author_facet Ismail, Muhd Shahril Nizam
author_sort Ismail, Muhd Shahril Nizam
title Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar
title_short Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar
title_full Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar
title_fullStr Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar
title_full_unstemmed Kesan Kedalaman Dan Tempoh Masa Banjir Terhadap Keutuhan Subgred Jalan Raya Berdasarkan Peristiwa Banjir Sebenar
title_sort kesan kedalaman dan tempoh masa banjir terhadap keutuhan subgred jalan raya berdasarkan peristiwa banjir sebenar
publishDate 2021
url http://eprints.usm.my/52176/1/MUHD%20SHAHRIL%20NIZAM%20BIN%20ISMAIL.pdf
http://eprints.usm.my/52176/
_version_ 1729703925797355520
score 13.18916