Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran

Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan mod dorongan justifikasi (DJ) dan mod dorongan perancahan justifikasi (DPJ) dalam perbincangan atas talian terhadap pencapaian, tahap pemikiran kritis dan aktiviti perbincangan atas talian dalam kalangan pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran berbeza. Kaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zain, Mat Salleh Mohamad
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/48258/1/MAT%20SALLEH%20BIN%20MOHAMAD%20ZAIN_hj.pdf
http://eprints.usm.my/48258/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.48258
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.48258 http://eprints.usm.my/48258/ Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran Zain, Mat Salleh Mohamad T10.5-11.9 Communication of technical information Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan mod dorongan justifikasi (DJ) dan mod dorongan perancahan justifikasi (DPJ) dalam perbincangan atas talian terhadap pencapaian, tahap pemikiran kritis dan aktiviti perbincangan atas talian dalam kalangan pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran berbeza. Kajian kuasi eskperimen dengan kaedah penukar gantian (counter balanced design) dan reka bentuk faktorial 2 x 2 dijalankan kepada 120 orang pelajar dua buah Institut Pendidikan Guru (IPG) di zon Utara Malaysia. Dalam kajian ini, mod dorongan (mod DJ dan DPJ) merupakan pemboleh ubah bebas manakala pencapaian, tahap pemikiran kritis dan aktiviti perbincangan atas talian merupakan tiga pemboleh ubah bersandar. Pemboleh ubah moderator pula melibatkan gaya pembelajaran (jujukan atau global) yang diuji menggunakan Instrumen Gaya Pembelajaran Felder dan Silverman (1988). Pencapaian pelajar diukur melalui ujian pasca I dan ujian pasca II manakala tahap pemikiran kritis dianalisis berdasarkan pos-pos yang dihantar menggunakan Taksonomi Greenlaw dan Deloach. Sementara itu, kekerapan menghantar dan membaca pos pula dilihat menggunakan fail log dalam perbincangan atas talian. Data kajian ini dianalisis menggunakan ANOVA dan ANOVA secara berulangan (repeated measure ANOVA). Dapatan kajian menunjukkan pelajar yang mengikuti DPJ menunjukkan pencapaian dan tahap pemikiran kritis yang lebih baik secara signifikan berbanding pelajar yang mengikuti DJ. 2018-08 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/48258/1/MAT%20SALLEH%20BIN%20MOHAMAD%20ZAIN_hj.pdf Zain, Mat Salleh Mohamad (2018) Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic T10.5-11.9 Communication of technical information
spellingShingle T10.5-11.9 Communication of technical information
Zain, Mat Salleh Mohamad
Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran
description Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan mod dorongan justifikasi (DJ) dan mod dorongan perancahan justifikasi (DPJ) dalam perbincangan atas talian terhadap pencapaian, tahap pemikiran kritis dan aktiviti perbincangan atas talian dalam kalangan pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran berbeza. Kajian kuasi eskperimen dengan kaedah penukar gantian (counter balanced design) dan reka bentuk faktorial 2 x 2 dijalankan kepada 120 orang pelajar dua buah Institut Pendidikan Guru (IPG) di zon Utara Malaysia. Dalam kajian ini, mod dorongan (mod DJ dan DPJ) merupakan pemboleh ubah bebas manakala pencapaian, tahap pemikiran kritis dan aktiviti perbincangan atas talian merupakan tiga pemboleh ubah bersandar. Pemboleh ubah moderator pula melibatkan gaya pembelajaran (jujukan atau global) yang diuji menggunakan Instrumen Gaya Pembelajaran Felder dan Silverman (1988). Pencapaian pelajar diukur melalui ujian pasca I dan ujian pasca II manakala tahap pemikiran kritis dianalisis berdasarkan pos-pos yang dihantar menggunakan Taksonomi Greenlaw dan Deloach. Sementara itu, kekerapan menghantar dan membaca pos pula dilihat menggunakan fail log dalam perbincangan atas talian. Data kajian ini dianalisis menggunakan ANOVA dan ANOVA secara berulangan (repeated measure ANOVA). Dapatan kajian menunjukkan pelajar yang mengikuti DPJ menunjukkan pencapaian dan tahap pemikiran kritis yang lebih baik secara signifikan berbanding pelajar yang mengikuti DJ.
format Thesis
author Zain, Mat Salleh Mohamad
author_facet Zain, Mat Salleh Mohamad
author_sort Zain, Mat Salleh Mohamad
title Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran
title_short Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran
title_full Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran
title_fullStr Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran
title_full_unstemmed Kesan Mod Dorongan Terhadap Pencapaian, Tahap Pemikiran Kritis Dan Aktiviti Perbincangan Atas Talian Dalam Kalangan Pelajar Berbeza Gaya Pembelajaran
title_sort kesan mod dorongan terhadap pencapaian, tahap pemikiran kritis dan aktiviti perbincangan atas talian dalam kalangan pelajar berbeza gaya pembelajaran
publishDate 2018
url http://eprints.usm.my/48258/1/MAT%20SALLEH%20BIN%20MOHAMAD%20ZAIN_hj.pdf
http://eprints.usm.my/48258/
_version_ 1691733876846624768
score 13.149126