Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh

Kajian ini bertujuan untuk meneroka penguasaan murid dalam mata pelajaran bahasa Melayu Penulisan serta kekangan yang dihadapi oleh semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Fokus kajian ini mengenai masalah yang dihadapi oleh murid semasa menguasai mata pelajaran Bahasa Melayu Penulisan semasa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Menggong, Melissa anak, Mahamod, Zamri
Other Authors: Abu, Norsofiah Bakar
Format: Book Section
Language:English
Published: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/46541/1/ART%2026.pdf
http://eprints.usm.my/46541/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.46541
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.46541 http://eprints.usm.my/46541/ Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh Menggong, Melissa anak Mahamod, Zamri P Language and Literature Kajian ini bertujuan untuk meneroka penguasaan murid dalam mata pelajaran bahasa Melayu Penulisan serta kekangan yang dihadapi oleh semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Fokus kajian ini mengenai masalah yang dihadapi oleh murid semasa menguasai mata pelajaran Bahasa Melayu Penulisan semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Selain itu, kekangan murid menguasai bahasa Melayu sebagai bahasa kedua menjejaskan tahap pembelajaran. Di samping itu, cara pengajaran penulisan yang berpusatkan guru juga ditekankan. Dua orang guru yang dipilih sebagai responden temu bual iaitu guru yang mengajar murid tahun lima dan ketua panitia bahasa Melayu di salah satu sekolah mubaligh daerah Sibu. Kajian ini merupakan satu kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif . Instrumen yang digunakan dalam kajian ini iaitu temu bual, analisis dokumen dan pemerhatian. Temu bual telah dijalankan sebanyak dua kali untuk mengenal pasti masalah murid dalam menguasai pembelajaran penulisan Bahasa Melayu. Analisis dokumen diambil berdasarkan tiga kali ujian sekolah tersebut iaitu diagnostik, Ujian Pentaksiran Penggal Satu dan Ujian Pentaksiran Penggal Dua. Pemerhatian pula dibuat sebanyak empat kali semasa guru mengajar subjek mengajar bahasa Melayu Penulisan di kelas tahun lima tersebut. Hasil kajian mendapati pengajaran bahasa Melayu Penulisan di sekolah ini dijalankan secara pengajaran bersktrukur. Pendekatan kajian berskruktur ini telah diseragamkan oleh ketua panitia untuk memudahkan guru mengajar dan fokus kepada kemahiran. Namun begitu, responden mendapati masih banyak kekangan untuk meningkatkan keputusan bahasa Melayu Penulisan di sekolah ini. Kajian ini diharapkan boleh dijadikan sebagai rujukan dan panduan kepada guru untuk melaksanakan pembelajaran bahasa Melayu Penulisan di sekolah mubaligh khasnya tahun lima. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan Abu, Norsofiah Bakar Yusoff, Radiah Zainal, Muhammad Zuhair Mohamad, Wan Azni Wan 2019 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/46541/1/ART%2026.pdf Menggong, Melissa anak and Mahamod, Zamri (2019) Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh. In: Linguistik Bahasa dan Pendidikan. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 201-208. ISBN 9789674614331
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic P Language and Literature
spellingShingle P Language and Literature
Menggong, Melissa anak
Mahamod, Zamri
Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka penguasaan murid dalam mata pelajaran bahasa Melayu Penulisan serta kekangan yang dihadapi oleh semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Fokus kajian ini mengenai masalah yang dihadapi oleh murid semasa menguasai mata pelajaran Bahasa Melayu Penulisan semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Selain itu, kekangan murid menguasai bahasa Melayu sebagai bahasa kedua menjejaskan tahap pembelajaran. Di samping itu, cara pengajaran penulisan yang berpusatkan guru juga ditekankan. Dua orang guru yang dipilih sebagai responden temu bual iaitu guru yang mengajar murid tahun lima dan ketua panitia bahasa Melayu di salah satu sekolah mubaligh daerah Sibu. Kajian ini merupakan satu kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif . Instrumen yang digunakan dalam kajian ini iaitu temu bual, analisis dokumen dan pemerhatian. Temu bual telah dijalankan sebanyak dua kali untuk mengenal pasti masalah murid dalam menguasai pembelajaran penulisan Bahasa Melayu. Analisis dokumen diambil berdasarkan tiga kali ujian sekolah tersebut iaitu diagnostik, Ujian Pentaksiran Penggal Satu dan Ujian Pentaksiran Penggal Dua. Pemerhatian pula dibuat sebanyak empat kali semasa guru mengajar subjek mengajar bahasa Melayu Penulisan di kelas tahun lima tersebut. Hasil kajian mendapati pengajaran bahasa Melayu Penulisan di sekolah ini dijalankan secara pengajaran bersktrukur. Pendekatan kajian berskruktur ini telah diseragamkan oleh ketua panitia untuk memudahkan guru mengajar dan fokus kepada kemahiran. Namun begitu, responden mendapati masih banyak kekangan untuk meningkatkan keputusan bahasa Melayu Penulisan di sekolah ini. Kajian ini diharapkan boleh dijadikan sebagai rujukan dan panduan kepada guru untuk melaksanakan pembelajaran bahasa Melayu Penulisan di sekolah mubaligh khasnya tahun lima.
author2 Abu, Norsofiah Bakar
author_facet Abu, Norsofiah Bakar
Menggong, Melissa anak
Mahamod, Zamri
format Book Section
author Menggong, Melissa anak
Mahamod, Zamri
author_sort Menggong, Melissa anak
title Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh
title_short Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh
title_full Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh
title_fullStr Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh
title_full_unstemmed Penguasaan murid dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penulisan : sekolah Mubaligh
title_sort penguasaan murid dalam mata pelajaran bahasa melayu penulisan : sekolah mubaligh
publisher Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
publishDate 2019
url http://eprints.usm.my/46541/1/ART%2026.pdf
http://eprints.usm.my/46541/
_version_ 1665895543362027520
score 13.160551