Teknik Persembahan Elemen Pendidikan: Perbandingan Antara Komik Umum Dan Komik Pendidikan

Komik merupakan khazanah seni tempatan yang bernilai tinggi. Kebanjiran majalah dan komik yang berkonsepkan infotainmentdi Malaysia memberi petunjuk bahawa masyarakat mula menerima komik sebagai sumber pengetahuan. Walau bagaimanapun, kajian terperinci berkenaan elemen pendidikan dalam media visu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Azman, Farah Nadia, Zaibon, Syamsul Bahrin, Shiratuddin, Norshuhada
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/38916/1/FULL_PAPER_068_.pdf
http://eprints.usm.my/38916/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Komik merupakan khazanah seni tempatan yang bernilai tinggi. Kebanjiran majalah dan komik yang berkonsepkan infotainmentdi Malaysia memberi petunjuk bahawa masyarakat mula menerima komik sebagai sumber pengetahuan. Walau bagaimanapun, kajian terperinci berkenaan elemen pendidikan dalam media visual ini masih terhad. Maka, kertas kerja ini bertujuan untuk menganalisis perbandingan antara komik umum dan komik yang berlabelkan pendidikan dari segi teknik persembahan elemen pendidikan. Elemen utama dalam komik bercetak disenaraikan mengikut kategori berbeza bagi mengenal pasti bagaimana unsur pendidikan diintegrasikan. Analisamenunjukkan bahawa komik umum menyampaikan kandungan pendidikan secara lebih halus dan tersirat. Komik pendidikan sebaliknyajelas menonjolkan kandungan ilmiah secara tersurat sama ada dipaparkan sebahagian dari panel komik ataupun dimuatkan dalam ruang bukan komik berasingan. Dapatan kajian untuk komik pendidikan juga selari dengan definisi komik instructionalyang dinyatakan oleh pelopor seni komik antarabangsa, WillEisner di mana terdapat dua klasifikasi umum komik pendidikan iaitu kandungan bersifat fakta dan kandungan untuk pembentukan sikap