Relationship between knowledge and innovation performance : the mediating role of absorptive capacity

Kepesatan dalam bidang teknologi telah mewujudkan daya samg di antara sector perindustrian terutama dalam bidang inovasi. Oleh sebab itu, syarikat pengeluaran perlu mengembangkan lagi pengetahuan dalam bidang teknologi yang sedia ada serta mencipta teknologi bam supaya dapat meningkatkan daya sai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Khoo, Kah Kheng
Format: Thesis
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/35532/1/KHOO_KAH_KHENG_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf
http://eprints.usm.my/35532/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kepesatan dalam bidang teknologi telah mewujudkan daya samg di antara sector perindustrian terutama dalam bidang inovasi. Oleh sebab itu, syarikat pengeluaran perlu mengembangkan lagi pengetahuan dalam bidang teknologi yang sedia ada serta mencipta teknologi bam supaya dapat meningkatkan daya saing dan mewujudkan lebih banyak peluang pemiagaan baru. Keupayaan sesebuah syarikat menjana pengetahuan merupakan salah satu aspek penting untuk meningkatkan lagi sikap berinovasi serta lebih berdaya saing. Daya penyerapan telah dianggap sebagai salah satu faktor kejayaan sesebuah syarikat. Dengan adanya daya penyerapan yang berkesan, syarikat mampu mengecam dan memanipulasikan pengetahuan luar demi meningkatkan inovasi sesebuah syarikat dan mencapai kejayaan dalam bidang yang diceburi. One of the defining features of competition in many industries has been the extremely rapid pace of technological change, marked by a continuous stream of innovations. Manufacturing firms, therefore, face the challenge of nurturing existing knowledge and developing novel knowledge in order to create new business opportunities. The firm's knowledge processing capabilities have a central role in endeavors to achieve firm's innovation performance and competitive advantage. Absorptive capacity capabilities and innovation is viewed as an essential part of the firm's success.