Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper)

Kajian ini dijalankan untuk meninjau kesan penggunaan kaedah pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar Tingkatan Enam Rendah dalam mata pelajaran Pengajian Am. Pengkaji menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti sama ada penggunaan kaedah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Madhawa Nair, Subadrah, Devi Gopal, Sakunthala
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34747/1/Art_4%2855-80%29.pdf
http://eprints.usm.my/34747/
http://apjee.usm.my/APJEE_29_2014/Art%204(55-80).pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.34747
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34747 http://eprints.usm.my/34747/ Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper) Madhawa Nair, Subadrah Devi Gopal, Sakunthala LB2300 Higher Education Kajian ini dijalankan untuk meninjau kesan penggunaan kaedah pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar Tingkatan Enam Rendah dalam mata pelajaran Pengajian Am. Pengkaji menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti sama ada penggunaan kaedah pembelajaran masteri dalam mata pelajaran Pengajian Am dapat meningkatkan pencapaian dan tahap minat pelajar Kumpulan Eksperimen secara signifikan berbanding pelajar Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan kaedah konvensional. Sampel kajian ini terdiri daripada 73 orang pelajar Tingkatan Enam Rendah Aliran Sastera dari sebuah sekolah. Instrumen kajian yang digunakan ialah praujian dan pascaujian untuk mengukur pencapaian pelajar, manakala soal selidik minat digunakan untuk meninjau tahap minat pelajar terhadap mata pelajaran Pengajian Am. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan kaedah pembelajaran masteri dalam mata pelajaran Pengajian Am mampu meningkatkan pencapaian dan minat pelajar Kumpulan Eksperimen secara signifikan berbanding pelajar Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan kaedah konvensional. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34747/1/Art_4%2855-80%29.pdf Madhawa Nair, Subadrah and Devi Gopal, Sakunthala (2014) Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 29 (1). pp. 1-26. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_29_2014/Art%204(55-80).pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Madhawa Nair, Subadrah
Devi Gopal, Sakunthala
Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper)
description Kajian ini dijalankan untuk meninjau kesan penggunaan kaedah pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar Tingkatan Enam Rendah dalam mata pelajaran Pengajian Am. Pengkaji menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti sama ada penggunaan kaedah pembelajaran masteri dalam mata pelajaran Pengajian Am dapat meningkatkan pencapaian dan tahap minat pelajar Kumpulan Eksperimen secara signifikan berbanding pelajar Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan kaedah konvensional. Sampel kajian ini terdiri daripada 73 orang pelajar Tingkatan Enam Rendah Aliran Sastera dari sebuah sekolah. Instrumen kajian yang digunakan ialah praujian dan pascaujian untuk mengukur pencapaian pelajar, manakala soal selidik minat digunakan untuk meninjau tahap minat pelajar terhadap mata pelajaran Pengajian Am. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan kaedah pembelajaran masteri dalam mata pelajaran Pengajian Am mampu meningkatkan pencapaian dan minat pelajar Kumpulan Eksperimen secara signifikan berbanding pelajar Kumpulan Kawalan yang diajar dengan menggunakan kaedah konvensional.
format Article
author Madhawa Nair, Subadrah
Devi Gopal, Sakunthala
author_facet Madhawa Nair, Subadrah
Devi Gopal, Sakunthala
author_sort Madhawa Nair, Subadrah
title Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper)
title_short Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper)
title_full Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper)
title_fullStr Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper)
title_full_unstemmed Kesan Penggunaan Kaedah Pembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Dan Minat Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (The Effectiveness Of Mastery Learning Method On Lower Six Students’ Achievement And Interest In The General Paper)
title_sort kesan penggunaan kaedah pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar dalam mata pelajaran pengajian am (the effectiveness of mastery learning method on lower six students’ achievement and interest in the general paper)
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2014
url http://eprints.usm.my/34747/1/Art_4%2855-80%29.pdf
http://eprints.usm.my/34747/
http://apjee.usm.my/APJEE_29_2014/Art%204(55-80).pdf
_version_ 1643708297108258816
score 13.160551