Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation)

Selaras dengan hasrat penyediaan modal insan bagi pembangunan negara dan melahirkan negara bangsa yang diharapkan, perkembangan potensi individu pelajar sekolah melalui pendidikan perlu dilakukan secara harmonis, seimbang, menyeluruh dan bersepadu. Artikel ini memaparkan sebahagian daripada dapat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Othman*, Ikhsan, Yaakub, Rohizani
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34580/1/APJEE_25_02_Ikhsan_%2821-32%29.pdf
http://eprints.usm.my/34580/
http://apjee.usm.my/APJEE_25_2010/APJEE_25_02_Ikhsan%20(21-32).pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.34580
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34580 http://eprints.usm.my/34580/ Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation) Othman*, Ikhsan Yaakub, Rohizani LB2300 Higher Education Selaras dengan hasrat penyediaan modal insan bagi pembangunan negara dan melahirkan negara bangsa yang diharapkan, perkembangan potensi individu pelajar sekolah melalui pendidikan perlu dilakukan secara harmonis, seimbang, menyeluruh dan bersepadu. Artikel ini memaparkan sebahagian daripada dapatan kajian berkaitan aplikasi teori kecerdasan pelbagai dalam pelaksanaan kurikulum di Malaysia ke arah memperkembangkan potensi semua unsur-unsur kecerdasan pelbagai dalam kalangan pelajar. Tinjauan melalui pemerhatian telah dilakukan ke atas sesi pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang mengintegrasikan unsur-unsur kecerdasan pelbagai. Pemerhatian dilakukan menggunakan Senarai Semak Pemerhatian Sikap Saintifik dan Nilai Murni yang diubah suai daripada Senarai Semak Penilaian Kerja Amali (PEKA) Sains sekolah rendah. Pemerhatian mendapati suasana pengajaran dan pembelajaran yang mengintegrasikan unsur-unsur kecerdasan pelbagai adalah bersifat kondusif serta berjaya memperkembangkan sikap saintifik dan nilai murni, di samping pada masa yang sama dapat memperkembangkan unsur-unsur kecerdasan pelbagai dalam kalangan pelajar. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34580/1/APJEE_25_02_Ikhsan_%2821-32%29.pdf Othman*, Ikhsan and Yaakub, Rohizani (2010) Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 25 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_25_2010/APJEE_25_02_Ikhsan%20(21-32).pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Othman*, Ikhsan
Yaakub, Rohizani
Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation)
description Selaras dengan hasrat penyediaan modal insan bagi pembangunan negara dan melahirkan negara bangsa yang diharapkan, perkembangan potensi individu pelajar sekolah melalui pendidikan perlu dilakukan secara harmonis, seimbang, menyeluruh dan bersepadu. Artikel ini memaparkan sebahagian daripada dapatan kajian berkaitan aplikasi teori kecerdasan pelbagai dalam pelaksanaan kurikulum di Malaysia ke arah memperkembangkan potensi semua unsur-unsur kecerdasan pelbagai dalam kalangan pelajar. Tinjauan melalui pemerhatian telah dilakukan ke atas sesi pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang mengintegrasikan unsur-unsur kecerdasan pelbagai. Pemerhatian dilakukan menggunakan Senarai Semak Pemerhatian Sikap Saintifik dan Nilai Murni yang diubah suai daripada Senarai Semak Penilaian Kerja Amali (PEKA) Sains sekolah rendah. Pemerhatian mendapati suasana pengajaran dan pembelajaran yang mengintegrasikan unsur-unsur kecerdasan pelbagai adalah bersifat kondusif serta berjaya memperkembangkan sikap saintifik dan nilai murni, di samping pada masa yang sama dapat memperkembangkan unsur-unsur kecerdasan pelbagai dalam kalangan pelajar.
format Article
author Othman*, Ikhsan
Yaakub, Rohizani
author_facet Othman*, Ikhsan
Yaakub, Rohizani
author_sort Othman*, Ikhsan
title Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation)
title_short Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation)
title_full Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation)
title_fullStr Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation)
title_full_unstemmed Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Application Of The Multiple Intelligence Theory In Curriculum Implementation)
title_sort aplikasi teori kecerdasan pelbagai dalam pelaksanaan kurikulum (application of the multiple intelligence theory in curriculum implementation)
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.usm.my/34580/1/APJEE_25_02_Ikhsan_%2821-32%29.pdf
http://eprints.usm.my/34580/
http://apjee.usm.my/APJEE_25_2010/APJEE_25_02_Ikhsan%20(21-32).pdf
_version_ 1643708248675581952
score 13.160551