Pembinaan Dan Pengesahan Ujian Membaca Perkataan Dan Ujian Mengeja Untuk Tujuan Mengenal Pasti Disleksia: Satu Kajian Rintis (Development And Validation Of Word Recognition And Spelling Test For The Purpose Of Dyslexia Assessment: A Pilot Study)

Masalah paling utama yang dihadapi oleh seseorang murid disleksia adalah dalam menguasai kemahiran membaca dan mengeja. Tujuan kajian rintis ini adalah untuk membina dan menentukan ciri-ciri psikometri kebolehpercayaan dan kesahan ujian membaca perkataan dan ujian mengeja. Kedua-dua ujian tersebu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lee , Lay Wah, Mohd Ali, Manisah, Salleh, Norani
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34510/1/JPP23-9_PEMBINAAN_DAN_PENGESAHAN_UJIAN_MEMBACA.pdf
http://eprints.usm.my/34510/
http://apjee.usm.my/APJEE_23_2008/JPP23-9_PEMBINAAN%20DAN%20PENGESAHAN%20UJIAN%20MEMBACA.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Masalah paling utama yang dihadapi oleh seseorang murid disleksia adalah dalam menguasai kemahiran membaca dan mengeja. Tujuan kajian rintis ini adalah untuk membina dan menentukan ciri-ciri psikometri kebolehpercayaan dan kesahan ujian membaca perkataan dan ujian mengeja. Kedua-dua ujian tersebut akan digunakan untuk mengenal pasti masalah disleksia. Metodologi kajian melibatkan proses pembinaan ujian, proses pemurninan item ujian serta proses penyiasatan kebolehpercayaan serta kesahan ujian. Sampel kajian terdiri daripada 46 orang murid tahun satu. Hasil kajian menunjukkan bahawa pekali kebolehpercayaan untuk kedua-dua ujian adalah tinggi, iaitu 0.980 untuk ujian membaca perkataan tunggal dan 0.968 untuk ujian mengeja perkataan tunggal. Bukti kesahan isi kandungan telah didapati daripada penyemakan oleh panel pakar. Bukti kesahan serentak telah diperoleh dengan korelasi yang tinggi antara keduadua ujian dengan ujian Bahasa Malaysia (BM) sekolah yang telah digunakan sebagai kriteria. Implikasi hasil kajian ini adalah kedua-dua ujian boleh digunakan untuk mengenal pasti masalah membaca murid-murid disleksia sebab kedua-dua ujian ini memenuhi kriteria ciri psikometri kebolehpercayaan dan kesahan