Empati Sejarah Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Sejarah

Kepentingan empati sejarah sebagai salah satu unsur penting dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah termaktub dalam dokumen kurikulum Sejarah yang digunakan di Malaysia. Artikel ini bertujuan menjelaskan maksud empati sejarah dan seterusnya membincangkan implikasinya terhadap pengajaran dan pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Siti Hawa, Hassan, Aini
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34336/1/JPP_04_SITI_HAWA_%26_AINI__ART_4_%2861-74%29.pdf
http://eprints.usm.my/34336/
http://apjee.usm.my/APJEE_22_2007/JPP 04 SITI HAWA & AINI ART 4 (61-74).pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kepentingan empati sejarah sebagai salah satu unsur penting dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah termaktub dalam dokumen kurikulum Sejarah yang digunakan di Malaysia. Artikel ini bertujuan menjelaskan maksud empati sejarah dan seterusnya membincangkan implikasinya terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Perbincangan akan dimulakan dengan definisi dan etimologi istilah empati dan seterusnya empati sejarah, termasuk kontroversi yang timbul tentangnya. Seterusnya, kedudukan empati sejarah dalam kurikulum Sejarah Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah dihuraikan. Bahagian yang seterusnya akan menghuraikan pula kepentingan empati sejarah, ciri-ciri empati sejarah, dan langkah-langkah menggalakkan empati sejarah dalam pengajaran dan pembelajaran.