Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah

Pendidikan pelbagai budaya ialah penstrukturan keutamaan pendidikan, komitmen dan proses refleksi tentang masyarakat pelbagai budaya seperti di Malaysia. Keutamaan pendidikan selalunya memberi fokus kepada pembangunan dan memelihara kesedaran tentang pelbagai budaya seperti yang direfleksikan ole...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Yusof, Najeemah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34315/1/JPP07Najeemah_%2897-112%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34315/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP07Najeemah%20(97-112)B.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.34315
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34315 http://eprints.usm.my/34315/ Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah Mohd Yusof, Najeemah LB2300 Higher Education Pendidikan pelbagai budaya ialah penstrukturan keutamaan pendidikan, komitmen dan proses refleksi tentang masyarakat pelbagai budaya seperti di Malaysia. Keutamaan pendidikan selalunya memberi fokus kepada pembangunan dan memelihara kesedaran tentang pelbagai budaya seperti yang direfleksikan oleh individu, kumpulan dan komuniti. Pendidik perlu peka dan komited dalam memahami konsep perbezaan budaya seperti yang dipersepsikan melalui etnik dan kehidupan kumpulan pelbagai budaya. Keperluan pelbagai budaya dalam pendidikan dilihat daripada dimensi yang pelbagai, iaitu perhubungan antara murid, guru, komuniti dan ibu bapa, dan perhubungan interpersonal dan intrapersonal yang berpusat kepada proses pendidikan. Artikel ini membincangkan praktik guru dalam bilik darjah. Satu kajian telah dijalankan di empat buah sekolah menengah kebangsaan di Kedah. Sampel kajian ialah guru. Dapatan kajian menunjukkan guru kurang mempraktikkan pendidikan pelbagai budaya di sekolah. Sebanyak lima perkara diutarakan oleh guru mengapa mereka kurang mempraktikkan pendidikan pelbagai budaya di sekolah. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34315/1/JPP07Najeemah_%2897-112%29B.pdf Mohd Yusof, Najeemah (2005) Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-16. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP07Najeemah%20(97-112)B.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Mohd Yusof, Najeemah
Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah
description Pendidikan pelbagai budaya ialah penstrukturan keutamaan pendidikan, komitmen dan proses refleksi tentang masyarakat pelbagai budaya seperti di Malaysia. Keutamaan pendidikan selalunya memberi fokus kepada pembangunan dan memelihara kesedaran tentang pelbagai budaya seperti yang direfleksikan oleh individu, kumpulan dan komuniti. Pendidik perlu peka dan komited dalam memahami konsep perbezaan budaya seperti yang dipersepsikan melalui etnik dan kehidupan kumpulan pelbagai budaya. Keperluan pelbagai budaya dalam pendidikan dilihat daripada dimensi yang pelbagai, iaitu perhubungan antara murid, guru, komuniti dan ibu bapa, dan perhubungan interpersonal dan intrapersonal yang berpusat kepada proses pendidikan. Artikel ini membincangkan praktik guru dalam bilik darjah. Satu kajian telah dijalankan di empat buah sekolah menengah kebangsaan di Kedah. Sampel kajian ialah guru. Dapatan kajian menunjukkan guru kurang mempraktikkan pendidikan pelbagai budaya di sekolah. Sebanyak lima perkara diutarakan oleh guru mengapa mereka kurang mempraktikkan pendidikan pelbagai budaya di sekolah.
format Article
author Mohd Yusof, Najeemah
author_facet Mohd Yusof, Najeemah
author_sort Mohd Yusof, Najeemah
title Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah
title_short Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah
title_full Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah
title_fullStr Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah
title_full_unstemmed Multicultural Education Practice Among Teachers In National Secondary Schools: A Case Study In Kedah
title_sort multicultural education practice among teachers in national secondary schools: a case study in kedah
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2005
url http://eprints.usm.my/34315/1/JPP07Najeemah_%2897-112%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34315/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP07Najeemah%20(97-112)B.pdf
_version_ 1643708172741902336
score 13.159267