Technology-Based Science Classroom: What Factors Facilitate Learning?

Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Saat, Rohaida, Abu Bakar, Kamariah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34230/1/JPP01Rohaida%281-19%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34230/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP01Rohaida(1-19)B.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Mempelajari sains rendah termasuklah memperoleh kemahiran proses sains. Kajian ini meneroka penggunaan bahan pengajaran berasaskan web yang dibangunkan untuk mengajar kemahiran proses sains, khasnya kemahiran mengawal pemboleh ubah. Kajian kes kualitatif ini cuba mencari faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran dalam persekitaran berasaskan web. Analisis data lisan dan bukan lisan mendedahkan bahawa terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perolehan kemahiran proses sains. Empat faktor timbul daripada kajian ini: (1) bahan pengajaran berasaskan web, (2) susunan fizikal, (3) peranan guru, dan (4) kesediaan pelajar. Artikel ini membincangkan dapatan-dapatan ini dan implikasinya kepada pengajaran dan pembelajaran sains rendah dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web.