Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripa...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1989
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf http://eprints.usm.my/33744/ http://apjee.usm.my/JPP_10_1989/Jilid%2010%20Artikel%2005.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usm.eprints.33744 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.33744 http://eprints.usm.my/33744/ Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning A. Lourdusamy, A. Lourdusamy LB2300 Higher Education Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripada dua dimensi iaitu kesenangan/kesukaran dan keenakan/ kebencian. Cara melaksanakan kaedah pembelajaran ialah melalui modul-modul pengajaran sendiri. Subjek-subjek dengan gaya pembedaan konsepsan tinggi dan pemikiran divergen mengamati pembelajaran penemuan lebih sukar daripada pembelajaran pendedahan. Subjek-subjek 'field independent' dan pemikiran inferensi tinggi mengamati pembelajaran penemuan Iebih keenakan daripada pembelajaran pendedahan. Keputusan ini menunjukkan gaya kognitif juga boleh mempengaruhi ciri affektif berkaitan dengan pembelajaran di samping hasil kognitif yang kerapkali dilaporkan. Ini mengusulkan bahawa konsep 'sikap-bakat-interaksi' harus termasuk dalam penyelidikan gaya kognitif oleh sebab sikap pelajar terhadap sesuatu strategi pengajaran mungkin menjadi Iebih penting untuk pembelajaran berlaku daripada bakatnya. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1989 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf A. Lourdusamy, A. Lourdusamy (1989) Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 10 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_10_1989/Jilid%2010%20Artikel%2005.pdf |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education A. Lourdusamy, A. Lourdusamy Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning |
description |
Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field
dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan
relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif
ini dikaji daripada dua dimensi iaitu kesenangan/kesukaran dan keenakan/ kebencian. Cara
melaksanakan kaedah pembelajaran ialah melalui modul-modul pengajaran sendiri. Subjek-subjek
dengan gaya pembedaan konsepsan tinggi dan pemikiran divergen mengamati pembelajaran penemuan
lebih sukar daripada pembelajaran pendedahan. Subjek-subjek 'field independent' dan pemikiran
inferensi tinggi mengamati pembelajaran penemuan Iebih keenakan daripada pembelajaran pendedahan.
Keputusan ini menunjukkan gaya kognitif juga boleh mempengaruhi ciri affektif berkaitan dengan
pembelajaran di samping hasil kognitif yang kerapkali dilaporkan. Ini mengusulkan bahawa konsep
'sikap-bakat-interaksi' harus termasuk dalam penyelidikan gaya kognitif oleh sebab sikap pelajar terhadap
sesuatu strategi pengajaran mungkin menjadi Iebih penting untuk pembelajaran berlaku daripada
bakatnya. |
format |
Article |
author |
A. Lourdusamy, A. Lourdusamy |
author_facet |
A. Lourdusamy, A. Lourdusamy |
author_sort |
A. Lourdusamy, A. Lourdusamy |
title |
Relationship between Cognitive Style and the
Relative Preference for Discovery Learning and
Expository Learning |
title_short |
Relationship between Cognitive Style and the
Relative Preference for Discovery Learning and
Expository Learning |
title_full |
Relationship between Cognitive Style and the
Relative Preference for Discovery Learning and
Expository Learning |
title_fullStr |
Relationship between Cognitive Style and the
Relative Preference for Discovery Learning and
Expository Learning |
title_full_unstemmed |
Relationship between Cognitive Style and the
Relative Preference for Discovery Learning and
Expository Learning |
title_sort |
relationship between cognitive style and the
relative preference for discovery learning and
expository learning |
publisher |
Penerbit Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
1989 |
url |
http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf http://eprints.usm.my/33744/ http://apjee.usm.my/JPP_10_1989/Jilid%2010%20Artikel%2005.pdf |
_version_ |
1643708011107057664 |
score |
13.214268 |