Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning

Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1989
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf
http://eprints.usm.my/33744/
http://apjee.usm.my/JPP_10_1989/Jilid%2010%20Artikel%2005.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.33744
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.33744 http://eprints.usm.my/33744/ Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning A. Lourdusamy, A. Lourdusamy LB2300 Higher Education Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripada dua dimensi iaitu kesenangan/kesukaran dan keenakan/ kebencian. Cara melaksanakan kaedah pembelajaran ialah melalui modul-modul pengajaran sendiri. Subjek-subjek dengan gaya pembedaan konsepsan tinggi dan pemikiran divergen mengamati pembelajaran penemuan lebih sukar daripada pembelajaran pendedahan. Subjek-subjek 'field independent' dan pemikiran inferensi tinggi mengamati pembelajaran penemuan Iebih keenakan daripada pembelajaran pendedahan. Keputusan ini menunjukkan gaya kognitif juga boleh mempengaruhi ciri affektif berkaitan dengan pembelajaran di samping hasil kognitif yang kerapkali dilaporkan. Ini mengusulkan bahawa konsep 'sikap-bakat-interaksi' harus termasuk dalam penyelidikan gaya kognitif oleh sebab sikap pelajar terhadap sesuatu strategi pengajaran mungkin menjadi Iebih penting untuk pembelajaran berlaku daripada bakatnya. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1989 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf A. Lourdusamy, A. Lourdusamy (1989) Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 10 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_10_1989/Jilid%2010%20Artikel%2005.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
description Kajian ini menyiasat perhubungan di antara empat gaya kognitif (field independence-field dependence, gaya konsepan, gaya pembedaan konsep dan pemikiran bertumpu-bercapah) dan keutamaan relatif bagi pembelajaran penemuan bandingan dengan pembelajaran pendedahan. Keutamaan relatif ini dikaji daripada dua dimensi iaitu kesenangan/kesukaran dan keenakan/ kebencian. Cara melaksanakan kaedah pembelajaran ialah melalui modul-modul pengajaran sendiri. Subjek-subjek dengan gaya pembedaan konsepsan tinggi dan pemikiran divergen mengamati pembelajaran penemuan lebih sukar daripada pembelajaran pendedahan. Subjek-subjek 'field independent' dan pemikiran inferensi tinggi mengamati pembelajaran penemuan Iebih keenakan daripada pembelajaran pendedahan. Keputusan ini menunjukkan gaya kognitif juga boleh mempengaruhi ciri affektif berkaitan dengan pembelajaran di samping hasil kognitif yang kerapkali dilaporkan. Ini mengusulkan bahawa konsep 'sikap-bakat-interaksi' harus termasuk dalam penyelidikan gaya kognitif oleh sebab sikap pelajar terhadap sesuatu strategi pengajaran mungkin menjadi Iebih penting untuk pembelajaran berlaku daripada bakatnya.
format Article
author A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
author_facet A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
author_sort A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
title Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_short Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_full Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_fullStr Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_full_unstemmed Relationship between Cognitive Style and the Relative Preference for Discovery Learning and Expository Learning
title_sort relationship between cognitive style and the relative preference for discovery learning and expository learning
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 1989
url http://eprints.usm.my/33744/1/Jilid_10_Artikel_05.pdf
http://eprints.usm.my/33744/
http://apjee.usm.my/JPP_10_1989/Jilid%2010%20Artikel%2005.pdf
_version_ 1643708011107057664
score 13.214268