The Utilization of the Malaysian Educational Television

Makalah ini mengandungi tiga bahagian. Sahagian pertama mengandungi perbincangan ringkas tentang sejarah latar kelahiran Rancangan Televisyen Pendidikan (TVP) di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia, objek t if-objak ttfnv a, dan proses pengeluaran rancangan TVP di Malaysia. Sahagian kedua menqandu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ali, Fatimah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1980
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33341/1/Jilid_02_Artikel_07.pdf
http://eprints.usm.my/33341/
http://apjee.usm.my/JPP_02_1980/Jilid%2002%20Artikel%2007.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Makalah ini mengandungi tiga bahagian. Sahagian pertama mengandungi perbincangan ringkas tentang sejarah latar kelahiran Rancangan Televisyen Pendidikan (TVP) di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia, objek t if-objak ttfnv a, dan proses pengeluaran rancangan TVP di Malaysia. Sahagian kedua menqandunql perbincangan tentang langkah-Iangkah yang diambil oleh pihak Perkhidmatan Sebaran Pendidikan (PSP), Kementerian Pelajaran Malaysia, dan tindakbalas pihak masyarakat sekolah terhadap kemudahan-kemudahan yang diadakan oleh pihak PSPberhubung dengan rancangan TVP. Perbincangan dalam bahagian ini jelas menunjukkan bahawa pihak kerajaan benarbenar berusaha mengadakan seg~la macam kemudahan untuk keperluan kejayaan penggunaan rancangan TVP di sekolah-sekolah di Malaysia; sebaliknya, pihak masyarakat sekolah pula menampakkan sambutan yang dingin terhadap usaha-usahadari pihak kerajaan. Sahagian terakhir mengemukakan beberapa cadangan: (a) khusus untuk membaiki mutu penggunaan rancangan TVP oleh pihak masyarakat sekolah, dan (b) langkah-Iangkah yang difikirkan perlu dan boleh dijalankan oleh pihak PSP dan Kementerian Pelajaran Malaysia sendiri agar perlaksanaan dan penggunaannya di peringkat sekotahsek olah benar-benar dapat menjayakan objektif periubuhan bahagian TVP, iaitu memperbaiki perimbangan pengajaran-pembelajaran di antara sekolah-sekolah di luarbandar dengan sekolah-sekolah di bandar.