Karnival Pendidikan Sains & Teknologi Peringkat Negeri Pulau Pinang 2016
BUKIT MERTAJAM, 22 Julai 2016 - Satu Karnival Pendidikan Sains & Teknologi (KaSTEK) peringkat negeri Pulau Pinang telah berlansung di Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Tuanku Bainun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang yang melibat penyertaan dikalangan pelajar sekolah menengah dan rendah sel...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33017/1/KARNIVAL_PENDIDIKAN_SAINS_%26_TEKNOLOGI_PERINGKAT_NEGERI_PULAU_PINANG_2016.pdf http://eprints.usm.my/33017/ http://cetree.usm.my |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | BUKIT MERTAJAM, 22 Julai 2016 - Satu Karnival Pendidikan Sains & Teknologi (KaSTEK) peringkat negeri Pulau
Pinang telah berlansung di Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Tuanku Bainun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang
yang melibat penyertaan dikalangan pelajar sekolah menengah dan rendah seluruh negeri Pulau Pinang. Karnival yang
berlangsung selama tiga hari mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada sekolah-sekolah yang memasuki
pertandingan.
Antara pertandingan yang dijalankan sepanjang karnival berlangsung merupakan merupakan pertandingan cetusan
idea daripada CETREE& GT dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia iaitu Solar Car Competition, Solar
Boat Competition, Eureka Beach House dan Energy Efficiency Cooking With Nature Competition. Disamping itu juga,
pelbagai jemputan pempamer turut sama memeriahkan lagi karnival berkenaan. Antaranya ialah Unit Pameran Bergerak
Teknologi Hijau CETREE>, Pusat Sains Negara dan Perpustakaan Bergerak negeri Pulau Pinang. Karnival ini
bertujuan untuk menambah pengetahuan, memberi kesedaran dan memupuk minat di kalangan para pelajar terhadap
bidang sains, teknologi kejuruteraan dan teknologi hijau.
Di samping itu, program ini turut menggalakkan pelajar - pelajar untuk bersaing secara sihat menerusi aktiviti-aktiviti
yang dipertandingkan. |
---|