Relationship Between International Students’ Experience, Adjustment And Academic Performance In Malaysian Public Universities

Pada tahun 2011, Kementerian Pengajian Tinggi telah meletakkan matlamat untuk mencapai sasaran 200,000 pelajar antarabangsa melanjutkan pelajaran di Malaysia pada 2020. Jumlah penerimaan pelajar antarabangsa adalah selari dengan Indeks Prestasi Utama (IPU) pengantarabangsaan Pendidikan Tinggi Mal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Othman, Nur Zahiyah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31978/1/NUR_ZAHIYAH_OTHMAN.pdf
http://eprints.usm.my/31978/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pada tahun 2011, Kementerian Pengajian Tinggi telah meletakkan matlamat untuk mencapai sasaran 200,000 pelajar antarabangsa melanjutkan pelajaran di Malaysia pada 2020. Jumlah penerimaan pelajar antarabangsa adalah selari dengan Indeks Prestasi Utama (IPU) pengantarabangsaan Pendidikan Tinggi Malaysia. Universiti-universiti awam Malaysia seperti Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) adalah tergolong dalam universiti-universiti terkemuka di Malaysia dan penglibatan mereka dalam mencapai matlamat tersebut adalah tidak terkecuali. Peningkatan jumlah pelajar antarabangsa sejak beberapa tahun yang lepas telah membawa perhatian universiti-universiti untuk memikirkan bagaimana menampung dan mengekalkan jumlah mereka. Usaha-usaha ini bagaimanapun bergantung kepada sejauh mana pelajar antarabangsa teradaptasi dengan persekitaran Malaysia. Lebih banyak masalah adaptasi boleh memberi kesan kepada pencapaian akademik dan ini boleh menyebabkan mereka membuat keputusan berhenti daripada universiti atau diberhentikan. In 2011, the Ministry of Higher Education has set an aim to project 200,000 international students studying in Malaysia by 2020. The receiving number of international student is aligned with Key Performance Index (KPI) of internationalization of Malaysian Higher Education. Malaysian public universities such as Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), and International Islamic University of Malaysia (IIUM) are among the Malaysian top universities and their participation toward the accomplishment of the aim is not excluded. The growing number of international students since the last few years has brought the universities attention to think on how to better accommodate and retain them. These efforts however depending on how well the international students adjusted to Malaysian environment. More adjustments’ difficulties could affect their academic performance and these may affect their decision to drop or being drop from university.