Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan
Kerja tesis ini berkenaan dengan kajian ujikaji dan simulasi komputer yang digunakan untuk membina model-model yang sesuai untuk ramalan dan kawalan keluaran nitrogen oksida (NOx) daripada enjin Diesel Yanmar L60AE-D satu selinder suntikan terus. Hari ini, enjin Diesel merupakan antara loji kuasa...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/30788/1/MOHD_MAHADZIR_MOHAMMUD_%40MAHMOOD.pdf http://eprints.usm.my/30788/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kerja tesis ini berkenaan dengan kajian ujikaji dan simulasi komputer yang digunakan
untuk membina model-model yang sesuai untuk ramalan dan kawalan keluaran nitrogen
oksida (NOx) daripada enjin Diesel Yanmar L60AE-D satu selinder suntikan terus. Hari
ini, enjin Diesel merupakan antara loji kuasa yang terbaik di kalangan semua jenis enjin
pembakaran dalam. Walau bagaimanapun, NOx yang terkandung di dalam gas ekzos
enjin Diesel telah dikenal pasti sebagai elemen yang bertanggungjawab mencemarkan
atmosfera kita dan menyebabkan masalah-masalah kesihatan. Untuk mengurangkan
keluaran pencemaran enjin Diesel, dua aplikasi berdasarkan kepada model-model
rangkaian neural buatan telah dibangunkan. Aplikasi pertama adalah untuk
mendapatkan model ramalan kepekatan keluaran NOx di bawah keadaan kendalian
pelbagai.
This thesis work concerns with an experimental and computer simulation studies used
to develop suitable models to predict and control the oxides of nitrogen (NOx) emitted
from the Yanmar L60AE-D single cylinder direct injection diesel engine, fitted in a
Cusson's Engine Test Bed Model P8160. Today, diesel engine is the most efficient
power plant among all known types of internal combustion engines. However, the NOx
contained in the exhaust gases of diesel engines have been identified as elements
responsible for polluting our atmosphere and causing health problems. In order to
reduce diesel engine polluting emissions, two applications based on artificial neural
network models have been developed. The first application is to obtain the prediction
model of NOx emission concentration under various operating condition. |
---|