Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan

Kerja tesis ini berkenaan dengan kajian ujikaji dan simulasi komputer yang digunakan untuk membina model-model yang sesuai untuk ramalan dan kawalan keluaran nitrogen oksida (NOx) daripada enjin Diesel Yanmar L60AE-D satu selinder suntikan terus. Hari ini, enjin Diesel merupakan antara loji kuasa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohammud @Mahmood, Mohd Mahadzir
Format: Thesis
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30788/1/MOHD_MAHADZIR_MOHAMMUD_%40MAHMOOD.pdf
http://eprints.usm.my/30788/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kerja tesis ini berkenaan dengan kajian ujikaji dan simulasi komputer yang digunakan untuk membina model-model yang sesuai untuk ramalan dan kawalan keluaran nitrogen oksida (NOx) daripada enjin Diesel Yanmar L60AE-D satu selinder suntikan terus. Hari ini, enjin Diesel merupakan antara loji kuasa yang terbaik di kalangan semua jenis enjin pembakaran dalam. Walau bagaimanapun, NOx yang terkandung di dalam gas ekzos enjin Diesel telah dikenal pasti sebagai elemen yang bertanggungjawab mencemarkan atmosfera kita dan menyebabkan masalah-masalah kesihatan. Untuk mengurangkan keluaran pencemaran enjin Diesel, dua aplikasi berdasarkan kepada model-model rangkaian neural buatan telah dibangunkan. Aplikasi pertama adalah untuk mendapatkan model ramalan kepekatan keluaran NOx di bawah keadaan kendalian pelbagai. This thesis work concerns with an experimental and computer simulation studies used to develop suitable models to predict and control the oxides of nitrogen (NOx) emitted from the Yanmar L60AE-D single cylinder direct injection diesel engine, fitted in a Cusson's Engine Test Bed Model P8160. Today, diesel engine is the most efficient power plant among all known types of internal combustion engines. However, the NOx contained in the exhaust gases of diesel engines have been identified as elements responsible for polluting our atmosphere and causing health problems. In order to reduce diesel engine polluting emissions, two applications based on artificial neural network models have been developed. The first application is to obtain the prediction model of NOx emission concentration under various operating condition.