Kesan Video Bernarasi Dalam Pembelajaran Berasaskan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemahiran Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza Kebolehan Spatial Dan Jantina

Tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tentang kesan penggunaan video bernarasi dalam pembelajaran berasaskan multimedia untuk meningkatkan tahap pencapaian dan kecekapan psikomotor bagi pelajar yang berbeza kebolehan spatial dan jantina. Kajian yang dijalankan ini menggunakan Reka Bentuk Fakt...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahman, Abdullah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30352/1/Tesis_Abdullah.pdf
http://eprints.usm.my/30352/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tentang kesan penggunaan video bernarasi dalam pembelajaran berasaskan multimedia untuk meningkatkan tahap pencapaian dan kecekapan psikomotor bagi pelajar yang berbeza kebolehan spatial dan jantina. Kajian yang dijalankan ini menggunakan Reka Bentuk Faktoral 2 x 3 Kuasi Eksperimen bertujuan untuk melihat keberkesanan dan kesan interaksi reka bentuk koswer berbentuk laman web menggunakan dua mod penyampaian iaitu Mod 1 video - paparan teks tanpa suara (V-PT) dan Mod 2 video - paparan teks bersuara (V-NT) sebagai pembolehubah tidak bersandar. The purpose of this study is to investigate the effects of using narrated video in multimedia-based learning to improve performance and efficiency of psychomotor for students with different spatial abilities and gender. The research was conducted using the 2 x 3 Quasi-Experimental Factorial Design aimed to examine the effectiveness and impact of the interaction design in the form of website courseware using two delivery modes, namely Mode - 1 video with printed text display (V-PT) and Mode - 2 video with narrated text display (V-NT) as an independent variables. This research involves Experimental Group 1 (Mode 1) and Experimental Group 2 (Mode 2) through a pre-test and post-test.