Kajian keberkesanan IQRA' sebagai kaedah pembelajaran membaca al-Quran di Semenanjung Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan kaedah Iqra' sebagai kaedah pembelajaran membaca al-Qura.n di sekolah-sekolah di Malaysia. Kajian ini dilakukan ke atas 27 buah sekolah di beberapa buah negeri di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia dan 6 buah sekolah agama swasta.Walaupun ka...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Research Report |
Language: | Burmese |
Published: |
Kolej Universiti Islam Malaysia
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/7767 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan kaedah Iqra' sebagai kaedah
pembelajaran membaca al-Qura.n di sekolah-sekolah di Malaysia. Kajian ini
dilakukan ke atas 27 buah sekolah di beberapa buah negeri di bawah Kementerian
Pendidikan Malaysia dan 6 buah sekolah agama swasta.Walaupun kaedah ini telah
be jalan selama Iebih 10 tahun di Malaysia dan sebahagian negara Asia Timur akan
tetapi sehingga sekarang belum ada lagi kajian tentang keberkesanan kaedah ini
terutama pelaksanaannya di sekolah-sekolah kebangsaan di Malaysia.Sepanjang
pengarnatan melalui kajian lapangan yang dilakukan di sekolah-sekolah yang dilawati
dan melalui temuramah-temuramah dan soal selidik yang diadakan dengan pihakpihak
yang terbabit seperti penyelia, guru , pakar dan murid, telah menghasilkan
beberapa keputusan. Kaedah ini pada umurnnya memberi kesan baik terhadap
pencapaian pengajaran al-Quran di sekolah-sekolah kebangsaan. Ia tidak ada
kecacatan yang memberi kesan buruk terhadap pembacaan murid akan tetapi terdapat
beberapa perkara yang mana sekiranya dapat diatasi, nescaya akan lebih
meningkatkan lagi kebaikannya dari 85 % ke 95%. Kaedah ini dikhususkan
pembelajarannya pada bilangan murid di antara 10-1 5 orang murid sahaja atau paling
maksimun 20 orang murid tetapi yang berlaku di sekolah-sekolah didapati murid
melebihi bilangan yang sepatutnya sehingga 25-40 murid. Masalah ini diatasi dengan
membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan yang dipimpin oleh seorang murid
yang pandai di bawah pengawasan guru. Buku asal kaedah Iqra' adalah satu jilid yang
dicetak di Indonesia yang digunakan juga di beberapa buah sekolah di Malaysia, tidak
menggunakan Rasm Uthmani. Masalah ini diatasi dengan cetakan baru di Malaysia
yang sepenuhnya menggunakan Rasm Uthman. Secara umumflya kaedah ini memang
berkesan dan dapat mencapai objektif yang ditetapkan sekiranya mengikut arahan dan
sukatan sebagaimana yang dikehendaki oleh kaedah ini. |
---|