الأخطاء النحوية لدى غير الناطقين بالعربية

Subjek Nahu di sekolah-sekolah Agama di Malaysia merupakan subjek utama yang ditawarkan tersendiri tanpa gabungan dari mana-mana subjek bahasa Arab yang lain. Pelajar sekolah-sekolah tersebut mempelajarinya sejak dari tingkatan satu sehinggalah tingkatan enam. Mereka mempelajari tajuk-tajuk nah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: روسني بن سامه
Format: Book chapter
Language:Abkhazian
Published: Kolej Universiti Islam Malaysia 2012
Subjects:
Online Access:http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/5614
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Subjek Nahu di sekolah-sekolah Agama di Malaysia merupakan subjek utama yang ditawarkan tersendiri tanpa gabungan dari mana-mana subjek bahasa Arab yang lain. Pelajar sekolah-sekolah tersebut mempelajarinya sejak dari tingkatan satu sehinggalah tingkatan enam. Mereka mempelajari tajuk-tajuk nahu utama dalam masa pembelajaran yang panjang itu. Dengan sukatan yang menyeluruh itu, mereka dapat menterjemahkan pelajaran yang dpelajari ke dalam bacaan teks Arab. Mereka mampu berjaya dalam peperiksaan dengan cemerlang. Permasalahan yang timbul ialah adakah mereka mampu mengaplikasikan kaedah nahu yang mereka pelajari selama ini ke dalam bahan bacaan mereka dan adakah bacaan mereka betul mengikut kaedah yang dikehendaki? Bagi menjawab persoalan dl atas artikel ini ditulis bagi melihat objektif pengajaran subjek Nahu, menyemak sukatan pelajaran yang ditawar dan mengagihkan borang soalselidik bagi mengetahui kemampuan mereka dalam mengaplikasikan kaedah yang mereka pelajari selama ini.