Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
Senario kemerosotan pencapaian akademik pelajar Bumiputera di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) semahn merungsingkan pelbagai pihak Banyak faktor relah dikaitkan dengan senario ini. Antara lainnya ialah sikap pelajar sendiri, sikap pensyarah, klemahan penparaan bahara Inggeris, pengaruh raka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/2700 http://hdl.handle.net/123456789/2700 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usim-2700 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.usim-27002018-10-01T08:20:57Z Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi Sapora Sipon Counseling in higher education--Malaysia Senario kemerosotan pencapaian akademik pelajar Bumiputera di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) semahn merungsingkan pelbagai pihak Banyak faktor relah dikaitkan dengan senario ini. Antara lainnya ialah sikap pelajar sendiri, sikap pensyarah, klemahan penparaan bahara Inggeris, pengaruh rakan-rakan, pemakancn, budaya, genetik serta psikologi. Perkhidmatan Bimbingan dun Kaunseling (B& K) mentpakan salah satu daripada perkhidmatan yang ditawarkan di setiap institusi pengajian tinggi awam. Keberksanan bimbingan dan kau&eling dalam menangani pelbagai masalah memang diakui Manja Mohd Ludin (1990) menyatakan beberapa peranan yang dimainkan oleh perkhidmatan B &K ialah ia dapat membantu para pelajar mengenal diri sendiri dun setentsnya dapat membuat pertimbangan dun penentuan sendiri terhadap maralah peribadi, pelajaran, penyesuaian alum sekeliIing dun pemiIihan krja yang tepat kepada minat, kbolehan dun kemampuan sendiri. Kertas krja ini akan melihat peranan yang dimainkan oleh bimbingan dan kaunseling dalam menangani masalah kelemahan pencapaian akademik pelajar Bumiputera. Intervensi bimbingan dun kaunseling seperti kaunseling individu, kaunseling kelompok dan bimbingan kelompok dalam membantu peIajar memperolehi prestasi akademik mereka akan dibincangkan dengan terperinci. 2010-01-20T02:46:25Z 2010-01-20T02:46:25Z 2010-01-20 Article http://hdl.handle.net/123456789/2700 ms |
institution |
Universiti Sains Islam Malaysia |
building |
USIM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universit Sains Islam i Malaysia |
content_source |
USIM Institutional Repository |
url_provider |
http://ddms.usim.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
Counseling in higher education--Malaysia |
spellingShingle |
Counseling in higher education--Malaysia Sapora Sipon Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi |
description |
Senario kemerosotan pencapaian akademik pelajar Bumiputera di institusi pengajian
tinggi awam (IPTA) semahn merungsingkan pelbagai pihak Banyak faktor relah
dikaitkan dengan senario ini. Antara lainnya ialah sikap pelajar sendiri, sikap
pensyarah, klemahan penparaan bahara Inggeris, pengaruh rakan-rakan,
pemakancn, budaya, genetik serta psikologi. Perkhidmatan Bimbingan dun
Kaunseling (B& K) mentpakan salah satu daripada perkhidmatan yang ditawarkan di
setiap institusi pengajian tinggi awam. Keberksanan bimbingan dan kau&eling
dalam menangani pelbagai masalah memang diakui Manja Mohd Ludin (1990)
menyatakan beberapa peranan yang dimainkan oleh perkhidmatan B &K ialah ia
dapat membantu para pelajar mengenal diri sendiri dun setentsnya dapat membuat
pertimbangan dun penentuan sendiri terhadap maralah peribadi, pelajaran,
penyesuaian alum sekeliIing dun pemiIihan krja yang tepat kepada minat, kbolehan
dun kemampuan sendiri. Kertas krja ini akan melihat peranan yang dimainkan oleh
bimbingan dan kaunseling dalam menangani masalah kelemahan pencapaian
akademik pelajar Bumiputera. Intervensi bimbingan dun kaunseling seperti
kaunseling individu, kaunseling kelompok dan bimbingan kelompok dalam membantu
peIajar memperolehi prestasi akademik mereka akan dibincangkan dengan terperinci. |
format |
Article |
author |
Sapora Sipon |
author_facet |
Sapora Sipon |
author_sort |
Sapora Sipon |
title |
Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi |
title_short |
Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi |
title_full |
Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi |
title_fullStr |
Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi |
title_full_unstemmed |
Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi |
title_sort |
intervensi bimbingan dan kaunseling dalam menangani kelemahan pencapaian akademik pelajar bumiputera di institusi pengajian tinggi |
publishDate |
2010 |
url |
http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/2700 http://hdl.handle.net/123456789/2700 |
_version_ |
1645151323619852288 |
score |
13.214268 |