Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi

Senario kemerosotan pencapaian akademik pelajar Bumiputera di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) semahn merungsingkan pelbagai pihak Banyak faktor relah dikaitkan dengan senario ini. Antara lainnya ialah sikap pelajar sendiri, sikap pensyarah, klemahan penparaan bahara Inggeris, pengaruh raka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sapora Sipon
Format: Article
Language:Malay
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/2700
http://hdl.handle.net/123456789/2700
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usim-2700
record_format dspace
spelling my.usim-27002018-10-01T08:20:57Z Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi Sapora Sipon Counseling in higher education--Malaysia Senario kemerosotan pencapaian akademik pelajar Bumiputera di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) semahn merungsingkan pelbagai pihak Banyak faktor relah dikaitkan dengan senario ini. Antara lainnya ialah sikap pelajar sendiri, sikap pensyarah, klemahan penparaan bahara Inggeris, pengaruh rakan-rakan, pemakancn, budaya, genetik serta psikologi. Perkhidmatan Bimbingan dun Kaunseling (B& K) mentpakan salah satu daripada perkhidmatan yang ditawarkan di setiap institusi pengajian tinggi awam. Keberksanan bimbingan dan kau&eling dalam menangani pelbagai masalah memang diakui Manja Mohd Ludin (1990) menyatakan beberapa peranan yang dimainkan oleh perkhidmatan B &K ialah ia dapat membantu para pelajar mengenal diri sendiri dun setentsnya dapat membuat pertimbangan dun penentuan sendiri terhadap maralah peribadi, pelajaran, penyesuaian alum sekeliIing dun pemiIihan krja yang tepat kepada minat, kbolehan dun kemampuan sendiri. Kertas krja ini akan melihat peranan yang dimainkan oleh bimbingan dan kaunseling dalam menangani masalah kelemahan pencapaian akademik pelajar Bumiputera. Intervensi bimbingan dun kaunseling seperti kaunseling individu, kaunseling kelompok dan bimbingan kelompok dalam membantu peIajar memperolehi prestasi akademik mereka akan dibincangkan dengan terperinci. 2010-01-20T02:46:25Z 2010-01-20T02:46:25Z 2010-01-20 Article http://hdl.handle.net/123456789/2700 ms
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
language Malay
topic Counseling in higher education--Malaysia
spellingShingle Counseling in higher education--Malaysia
Sapora Sipon
Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
description Senario kemerosotan pencapaian akademik pelajar Bumiputera di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) semahn merungsingkan pelbagai pihak Banyak faktor relah dikaitkan dengan senario ini. Antara lainnya ialah sikap pelajar sendiri, sikap pensyarah, klemahan penparaan bahara Inggeris, pengaruh rakan-rakan, pemakancn, budaya, genetik serta psikologi. Perkhidmatan Bimbingan dun Kaunseling (B& K) mentpakan salah satu daripada perkhidmatan yang ditawarkan di setiap institusi pengajian tinggi awam. Keberksanan bimbingan dan kau&eling dalam menangani pelbagai masalah memang diakui Manja Mohd Ludin (1990) menyatakan beberapa peranan yang dimainkan oleh perkhidmatan B &K ialah ia dapat membantu para pelajar mengenal diri sendiri dun setentsnya dapat membuat pertimbangan dun penentuan sendiri terhadap maralah peribadi, pelajaran, penyesuaian alum sekeliIing dun pemiIihan krja yang tepat kepada minat, kbolehan dun kemampuan sendiri. Kertas krja ini akan melihat peranan yang dimainkan oleh bimbingan dan kaunseling dalam menangani masalah kelemahan pencapaian akademik pelajar Bumiputera. Intervensi bimbingan dun kaunseling seperti kaunseling individu, kaunseling kelompok dan bimbingan kelompok dalam membantu peIajar memperolehi prestasi akademik mereka akan dibincangkan dengan terperinci.
format Article
author Sapora Sipon
author_facet Sapora Sipon
author_sort Sapora Sipon
title Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
title_short Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
title_full Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
title_fullStr Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
title_full_unstemmed Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
title_sort intervensi bimbingan dan kaunseling dalam menangani kelemahan pencapaian akademik pelajar bumiputera di institusi pengajian tinggi
publishDate 2010
url http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/2700
http://hdl.handle.net/123456789/2700
_version_ 1645151323619852288
score 13.214268