Pelaksanaan Tugasan Dialog Tentang Islam Menerusi Facebook Dalam Kursus “Teknologi Maklumat Dakwah”//The Implementation of the Assignment Dialogue on Islam through Facebook in the Course of "Da’wah in Information Technology"

Abstrak Dalam dunia tanpa sempadan, terdapat pihak yang sengaja memberikan keraguan terhadap Islam dan menyerang Islam secara emosional menerusi media baharu. UKM menawarkan suatu kursus yang dinamakan dengan “Teknologi Maklumat Dakwah” yang menumpukan kepada kedudukan Islam di alam maya. Salah sat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhamad Faisal Ashaari, Azimah Misrom, Rosmawati Mohamad Rasit
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Sains Islam Malaysia 2017
Subjects:
Online Access:http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15481
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usim-15481
record_format dspace
spelling my.usim-154812017-11-29T08:07:57Z Pelaksanaan Tugasan Dialog Tentang Islam Menerusi Facebook Dalam Kursus “Teknologi Maklumat Dakwah”//The Implementation of the Assignment Dialogue on Islam through Facebook in the Course of "Da’wah in Information Technology" Muhamad Faisal Ashaari, Azimah Misrom Rosmawati Mohamad Rasit Kata Kunci: dakwah online, dakwah maya, dakwah siber. Keywords: online da’wah, virtual da’wah, da’wah in cyberspace. Abstrak Dalam dunia tanpa sempadan, terdapat pihak yang sengaja memberikan keraguan terhadap Islam dan menyerang Islam secara emosional menerusi media baharu. UKM menawarkan suatu kursus yang dinamakan dengan “Teknologi Maklumat Dakwah” yang menumpukan kepada kedudukan Islam di alam maya. Salah satu tugasannya ialah membincangkan keraguan yang ditimbulkan oleh kumpulan murtad dan Syiah. Pelajar diminta untuk berdialog dengan kedua kumpulan berkenaan menerusi Facebook termasuklah meneliti, memahami, menilai, berbincang dan menjawab keraguan yang ditimbulkan. Dialog merupakan salah satu metode dalam pengajaran dan pembelajaran yang boleh melepasi sekurang-kurangnya tahap ketiga Bloom Taxonomy. Artikel ini membincangkan kemampuan pelajar dalam menjalani dialog dengan dua kumpulan berkenaan. Mereka terdiri dari 50 orang yang mengikuti kursus ini pada semester 1, 2013/14. Kajian mendapati bahawa tugasan ini benar-benar mencabar kemampuan dan pengetahuan pelajar kerana dialog memerlukan kepada tahap penguasaan ilmu yang tinggi. Oleh itu, sungguhpun mereka sudah mencuba yang terbaik, tetapi ramai dari kalangan mereka yang merasakan belum dapat meyakinkan rakan dialognya dengan hujah-hujahnya. Ini bermakna, kemampuan ilmu sahaja tidak cukup dalam berhujah, tetapi ia juga memerlukan kepada kemahiran analisis, kritis dan rasional. Kajian ini mencadangkan beberapa pengajar dilantik bagi membimbing pelajar mengasah kemahiran berkenaan ketika dialog. Abstract In the borderless world, there are some parties who deliberately spread doubts about Islam and emotionally attack Islam using new media. UKM offers a course called “Da'wah through Information Technology” which concerns with the position of Islam in new media. One of the assignments for students is to discuss the doubts brought by apostates and Shiite groups. The students are assigned to have dialogues with both groups through Facebook including to examine, to evaluate, to discuss, and to answer doubts risen. Indeed, dialogue is a method of teaching and learning that can exceed at least the third stage of Bloom Taxonomy. This article discusses the ability of the students to have the dialogue with both groups. They are 50 students who undertook this course in Semester 1, 2013/14.The study finds that this task is really challenging the students’ ability in arguing and knowledge because dialogue needs good analytical skills. Therefore, although they have tried their best, many felt that they could not convince their dialogue partners. This means that the knowledge solely is not enough in arguing, but good analytical, critical and rational skills are also it also needed .This study recommends for appointing a number instructors to be appointed to closely guide students in sharpening these skills during dialogue. 2017-11-29T08:07:57Z 2017-11-29T08:07:57Z 2017 Article 2232-0431/e Issn: 2504-8422 http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15481 en Vol.11 2017; Universiti Sains Islam Malaysia
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
language English
topic Kata Kunci: dakwah online, dakwah maya, dakwah siber. Keywords: online da’wah, virtual da’wah, da’wah in cyberspace.
spellingShingle Kata Kunci: dakwah online, dakwah maya, dakwah siber. Keywords: online da’wah, virtual da’wah, da’wah in cyberspace.
Muhamad Faisal Ashaari, Azimah Misrom
Rosmawati Mohamad Rasit
Pelaksanaan Tugasan Dialog Tentang Islam Menerusi Facebook Dalam Kursus “Teknologi Maklumat Dakwah”//The Implementation of the Assignment Dialogue on Islam through Facebook in the Course of "Da’wah in Information Technology"
description Abstrak Dalam dunia tanpa sempadan, terdapat pihak yang sengaja memberikan keraguan terhadap Islam dan menyerang Islam secara emosional menerusi media baharu. UKM menawarkan suatu kursus yang dinamakan dengan “Teknologi Maklumat Dakwah” yang menumpukan kepada kedudukan Islam di alam maya. Salah satu tugasannya ialah membincangkan keraguan yang ditimbulkan oleh kumpulan murtad dan Syiah. Pelajar diminta untuk berdialog dengan kedua kumpulan berkenaan menerusi Facebook termasuklah meneliti, memahami, menilai, berbincang dan menjawab keraguan yang ditimbulkan. Dialog merupakan salah satu metode dalam pengajaran dan pembelajaran yang boleh melepasi sekurang-kurangnya tahap ketiga Bloom Taxonomy. Artikel ini membincangkan kemampuan pelajar dalam menjalani dialog dengan dua kumpulan berkenaan. Mereka terdiri dari 50 orang yang mengikuti kursus ini pada semester 1, 2013/14. Kajian mendapati bahawa tugasan ini benar-benar mencabar kemampuan dan pengetahuan pelajar kerana dialog memerlukan kepada tahap penguasaan ilmu yang tinggi. Oleh itu, sungguhpun mereka sudah mencuba yang terbaik, tetapi ramai dari kalangan mereka yang merasakan belum dapat meyakinkan rakan dialognya dengan hujah-hujahnya. Ini bermakna, kemampuan ilmu sahaja tidak cukup dalam berhujah, tetapi ia juga memerlukan kepada kemahiran analisis, kritis dan rasional. Kajian ini mencadangkan beberapa pengajar dilantik bagi membimbing pelajar mengasah kemahiran berkenaan ketika dialog. Abstract In the borderless world, there are some parties who deliberately spread doubts about Islam and emotionally attack Islam using new media. UKM offers a course called “Da'wah through Information Technology” which concerns with the position of Islam in new media. One of the assignments for students is to discuss the doubts brought by apostates and Shiite groups. The students are assigned to have dialogues with both groups through Facebook including to examine, to evaluate, to discuss, and to answer doubts risen. Indeed, dialogue is a method of teaching and learning that can exceed at least the third stage of Bloom Taxonomy. This article discusses the ability of the students to have the dialogue with both groups. They are 50 students who undertook this course in Semester 1, 2013/14.The study finds that this task is really challenging the students’ ability in arguing and knowledge because dialogue needs good analytical skills. Therefore, although they have tried their best, many felt that they could not convince their dialogue partners. This means that the knowledge solely is not enough in arguing, but good analytical, critical and rational skills are also it also needed .This study recommends for appointing a number instructors to be appointed to closely guide students in sharpening these skills during dialogue.
format Article
author Muhamad Faisal Ashaari, Azimah Misrom
Rosmawati Mohamad Rasit
author_facet Muhamad Faisal Ashaari, Azimah Misrom
Rosmawati Mohamad Rasit
author_sort Muhamad Faisal Ashaari, Azimah Misrom
title Pelaksanaan Tugasan Dialog Tentang Islam Menerusi Facebook Dalam Kursus “Teknologi Maklumat Dakwah”//The Implementation of the Assignment Dialogue on Islam through Facebook in the Course of "Da’wah in Information Technology"
title_short Pelaksanaan Tugasan Dialog Tentang Islam Menerusi Facebook Dalam Kursus “Teknologi Maklumat Dakwah”//The Implementation of the Assignment Dialogue on Islam through Facebook in the Course of "Da’wah in Information Technology"
title_full Pelaksanaan Tugasan Dialog Tentang Islam Menerusi Facebook Dalam Kursus “Teknologi Maklumat Dakwah”//The Implementation of the Assignment Dialogue on Islam through Facebook in the Course of "Da’wah in Information Technology"
title_fullStr Pelaksanaan Tugasan Dialog Tentang Islam Menerusi Facebook Dalam Kursus “Teknologi Maklumat Dakwah”//The Implementation of the Assignment Dialogue on Islam through Facebook in the Course of "Da’wah in Information Technology"
title_full_unstemmed Pelaksanaan Tugasan Dialog Tentang Islam Menerusi Facebook Dalam Kursus “Teknologi Maklumat Dakwah”//The Implementation of the Assignment Dialogue on Islam through Facebook in the Course of "Da’wah in Information Technology"
title_sort pelaksanaan tugasan dialog tentang islam menerusi facebook dalam kursus “teknologi maklumat dakwah”//the implementation of the assignment dialogue on islam through facebook in the course of "da’wah in information technology"
publisher Universiti Sains Islam Malaysia
publishDate 2017
url http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15481
_version_ 1645153929362669568
score 13.222552