Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi

Jawi merupakan salah satu elemen yang difokuskan di sekolah-sekolah kebangsaan sejak program j-QAF diperkenalkan dalam sistem pendidikan negara. Program ini diwujudkan supaya dapat menanam minat mempelajari penguasaan tulisan jawi dalam kalangan pelajar sekaligus dapat menguasai kemahiran membaca da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman, Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan
Format:
Published: Universiti Sains Islam Malaysia 2017
Subjects:
Online Access:http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15152
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usim-15152
record_format dspace
spelling my.usim-151522017-07-31T09:37:13Z Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan kaedah koperatif, kaedah tradisional, jawi, j-QAF, pencapaian akademik Jawi merupakan salah satu elemen yang difokuskan di sekolah-sekolah kebangsaan sejak program j-QAF diperkenalkan dalam sistem pendidikan negara. Program ini diwujudkan supaya dapat menanam minat mempelajari penguasaan tulisan jawi dalam kalangan pelajar sekaligus dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis dengan mudah. Namun dalam tempoh ini, para pelajar masih tidak dapat menguasai Jawi. Berdasarkan statistik pencapaian penguasaan Jawi program j-QAF kohort pertama, 2005 yang dikeluarkan oleh bahagian pembangunan kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menunjukkan pencapaian yang tidak konsisten. Bagi tujuan ini, kajian dijalankan untuk melihat sejauh mana pembelajaran koperatif dan juga tradisional berkesan dalam meningkatkan pencapaian Jawi. Kaedah kajian menggunakan kaedah kuasi eksperimental di mana dua kumpulan pelajar yang terdiri daripada kumpulan eksperimen (Kaedah Koperatif) dan juga kawalan (Kaedah tradisional) yang menjalani ujian pra dan dan ujian post. Dapatan kajian menunjukkan kaedah koperatif lebih berkesan ke atas pencapaian Jawi. Implikasi kajian ini diharapakan dapat memberi inspirasi kepada guru-guru yang terlibat dalam melaksanakan kaedah koperatif dalam pengajaran mereka . Di samping itu, hasil kajian juga dapat memberi garis panduan pada pada pihak kementerian untuk merangka satu modul pengajaran dan pembelajaran koperatif dengan lebih baik dan berkesan. 2017-07-31T09:37:13Z 2017-07-31T09:37:13Z 2017 1675 - 5936 http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15152 Universiti Sains Islam Malaysia
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
topic kaedah koperatif, kaedah tradisional, jawi, j-QAF, pencapaian akademik
spellingShingle kaedah koperatif, kaedah tradisional, jawi, j-QAF, pencapaian akademik
Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman
Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan
Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi
description Jawi merupakan salah satu elemen yang difokuskan di sekolah-sekolah kebangsaan sejak program j-QAF diperkenalkan dalam sistem pendidikan negara. Program ini diwujudkan supaya dapat menanam minat mempelajari penguasaan tulisan jawi dalam kalangan pelajar sekaligus dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis dengan mudah. Namun dalam tempoh ini, para pelajar masih tidak dapat menguasai Jawi. Berdasarkan statistik pencapaian penguasaan Jawi program j-QAF kohort pertama, 2005 yang dikeluarkan oleh bahagian pembangunan kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menunjukkan pencapaian yang tidak konsisten. Bagi tujuan ini, kajian dijalankan untuk melihat sejauh mana pembelajaran koperatif dan juga tradisional berkesan dalam meningkatkan pencapaian Jawi. Kaedah kajian menggunakan kaedah kuasi eksperimental di mana dua kumpulan pelajar yang terdiri daripada kumpulan eksperimen (Kaedah Koperatif) dan juga kawalan (Kaedah tradisional) yang menjalani ujian pra dan dan ujian post. Dapatan kajian menunjukkan kaedah koperatif lebih berkesan ke atas pencapaian Jawi. Implikasi kajian ini diharapakan dapat memberi inspirasi kepada guru-guru yang terlibat dalam melaksanakan kaedah koperatif dalam pengajaran mereka . Di samping itu, hasil kajian juga dapat memberi garis panduan pada pada pihak kementerian untuk merangka satu modul pengajaran dan pembelajaran koperatif dengan lebih baik dan berkesan.
format
author Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman
Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan
author_facet Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman
Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan
author_sort Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman
title Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi
title_short Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi
title_full Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi
title_fullStr Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi
title_full_unstemmed Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi
title_sort kesan pembelajaran koperatif dan tradisional terhadap pencapaian akademik penguasaan kemahiran jawi
publisher Universiti Sains Islam Malaysia
publishDate 2017
url http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15152
_version_ 1645153845743976448
score 13.160551