Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi
Jawi merupakan salah satu elemen yang difokuskan di sekolah-sekolah kebangsaan sejak program j-QAF diperkenalkan dalam sistem pendidikan negara. Program ini diwujudkan supaya dapat menanam minat mempelajari penguasaan tulisan jawi dalam kalangan pelajar sekaligus dapat menguasai kemahiran membaca da...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | |
Published: |
Universiti Sains Islam Malaysia
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15152 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usim-15152 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.usim-151522017-07-31T09:37:13Z Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan kaedah koperatif, kaedah tradisional, jawi, j-QAF, pencapaian akademik Jawi merupakan salah satu elemen yang difokuskan di sekolah-sekolah kebangsaan sejak program j-QAF diperkenalkan dalam sistem pendidikan negara. Program ini diwujudkan supaya dapat menanam minat mempelajari penguasaan tulisan jawi dalam kalangan pelajar sekaligus dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis dengan mudah. Namun dalam tempoh ini, para pelajar masih tidak dapat menguasai Jawi. Berdasarkan statistik pencapaian penguasaan Jawi program j-QAF kohort pertama, 2005 yang dikeluarkan oleh bahagian pembangunan kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menunjukkan pencapaian yang tidak konsisten. Bagi tujuan ini, kajian dijalankan untuk melihat sejauh mana pembelajaran koperatif dan juga tradisional berkesan dalam meningkatkan pencapaian Jawi. Kaedah kajian menggunakan kaedah kuasi eksperimental di mana dua kumpulan pelajar yang terdiri daripada kumpulan eksperimen (Kaedah Koperatif) dan juga kawalan (Kaedah tradisional) yang menjalani ujian pra dan dan ujian post. Dapatan kajian menunjukkan kaedah koperatif lebih berkesan ke atas pencapaian Jawi. Implikasi kajian ini diharapakan dapat memberi inspirasi kepada guru-guru yang terlibat dalam melaksanakan kaedah koperatif dalam pengajaran mereka . Di samping itu, hasil kajian juga dapat memberi garis panduan pada pada pihak kementerian untuk merangka satu modul pengajaran dan pembelajaran koperatif dengan lebih baik dan berkesan. 2017-07-31T09:37:13Z 2017-07-31T09:37:13Z 2017 1675 - 5936 http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15152 Universiti Sains Islam Malaysia |
institution |
Universiti Sains Islam Malaysia |
building |
USIM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universit Sains Islam i Malaysia |
content_source |
USIM Institutional Repository |
url_provider |
http://ddms.usim.edu.my/ |
topic |
kaedah koperatif, kaedah tradisional, jawi, j-QAF, pencapaian akademik |
spellingShingle |
kaedah koperatif, kaedah tradisional, jawi, j-QAF, pencapaian akademik Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi |
description |
Jawi merupakan salah satu elemen yang difokuskan di sekolah-sekolah kebangsaan sejak program j-QAF diperkenalkan dalam sistem pendidikan negara. Program ini diwujudkan supaya dapat menanam minat mempelajari penguasaan tulisan jawi dalam kalangan pelajar sekaligus dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis dengan mudah. Namun dalam tempoh ini, para pelajar masih tidak dapat menguasai Jawi. Berdasarkan statistik pencapaian penguasaan Jawi program j-QAF kohort pertama, 2005 yang dikeluarkan oleh bahagian pembangunan kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menunjukkan pencapaian yang tidak konsisten. Bagi tujuan ini, kajian dijalankan untuk melihat sejauh mana pembelajaran koperatif dan juga tradisional berkesan dalam meningkatkan pencapaian Jawi. Kaedah kajian menggunakan kaedah kuasi eksperimental di mana dua kumpulan pelajar yang terdiri daripada kumpulan eksperimen (Kaedah Koperatif) dan juga kawalan (Kaedah tradisional) yang menjalani ujian pra dan dan ujian post. Dapatan kajian menunjukkan kaedah koperatif lebih berkesan ke atas pencapaian Jawi. Implikasi kajian ini diharapakan dapat memberi inspirasi kepada guru-guru yang terlibat dalam melaksanakan kaedah koperatif dalam pengajaran mereka . Di samping itu, hasil kajian juga dapat memberi garis panduan pada pada pihak kementerian untuk merangka satu modul pengajaran dan pembelajaran koperatif dengan lebih baik dan berkesan. |
format |
|
author |
Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan |
author_facet |
Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman Khaliza Saidin, Nurhafizah Abdan |
author_sort |
Fauziah Md Jaafar, Rafisah Osman |
title |
Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi |
title_short |
Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi |
title_full |
Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi |
title_fullStr |
Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi |
title_full_unstemmed |
Kesan Pembelajaran Koperatif dan Tradisional Terhadap Pencapaian Akademik Penguasaan Kemahiran Jawi |
title_sort |
kesan pembelajaran koperatif dan tradisional terhadap pencapaian akademik penguasaan kemahiran jawi |
publisher |
Universiti Sains Islam Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15152 |
_version_ |
1645153845743976448 |
score |
13.222552 |