Halangan Berkomunikasi dalam Bahasa Arab dikalangan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia

Penyelidikan ini mengkaji halangan berkomunikasi dalam bahasa arab dalam kalangan pelajar Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) yang dulunya dikenali sebagai Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM). Bagi mencapai tujuan tersebut, kajian soal selidik diaplikasikan dengan mengedarkan boring kepada 147...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lubna Abd. Rahman, Wan Azura Wan Ahmad
Format: Research Report
Language:Burmese
Published: 2009
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/1205
http://hdl.handle.net/123456789/1205
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usim-1205
record_format dspace
spelling my.usim-12052013-02-04T01:50:38Z Halangan Berkomunikasi dalam Bahasa Arab dikalangan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia Lubna Abd. Rahman Wan Azura Wan Ahmad Penyelidikan ini mengkaji halangan berkomunikasi dalam bahasa arab dalam kalangan pelajar Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) yang dulunya dikenali sebagai Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM). Bagi mencapai tujuan tersebut, kajian soal selidik diaplikasikan dengan mengedarkan boring kepada 147 orang pelajar dari tiga buah fakulti terpilih iaitu Fakulti Syariah & Undang-undang (FSU), Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah (FPQS) DAN Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU). Selain daripada itu, kaedah temu bual telah diadakan antara penyelidik dan beberapa individu yang terdiri daripada ahli akademik dan pelajar tiga buah university tempatan iaitu USIM, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Temu bual ini diadakan untuk mengetahui pandangan responden mengenai tahap komunikasi pelajar dalam bahasa arab serta mendapatkan panduan dan pendekatan yang boleh diaplikasikan untuk menangani halangan dan masalah komunikasi pelajar dalam bahasa tersebut. Kajian ini mendapati bahawa faktor utama yang menjadi halangan kepada para pelajar untuk berkomunikasi dalam bahasa arab di dalam kelas mahupun di luar kelas adalah faktor psikologi yang merujuk kepada sikap pelajar itu sendiri. Sikap tidak yakin, malu dan takut melakukan kesilapan ddalam pertuturan merupakan antara halangan tersebut. Beberapa pendekatan telah diutarakan dalam kajian ini, yang antara lain menyentuh penggunaan bahasa teersebut di dalam kampas secara bersepadu antara pelajar dan pensyarah serta mendapat kejasama dari pihak pengurusan univeresiti. 2009-03-18T07:47:29Z 2009-03-18T07:47:29Z 2009-03-18T07:47:29Z Research Report http://hdl.handle.net/123456789/1205 my code: PPPP(J)/2006;
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
language Burmese
description Penyelidikan ini mengkaji halangan berkomunikasi dalam bahasa arab dalam kalangan pelajar Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) yang dulunya dikenali sebagai Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM). Bagi mencapai tujuan tersebut, kajian soal selidik diaplikasikan dengan mengedarkan boring kepada 147 orang pelajar dari tiga buah fakulti terpilih iaitu Fakulti Syariah & Undang-undang (FSU), Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah (FPQS) DAN Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU). Selain daripada itu, kaedah temu bual telah diadakan antara penyelidik dan beberapa individu yang terdiri daripada ahli akademik dan pelajar tiga buah university tempatan iaitu USIM, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Temu bual ini diadakan untuk mengetahui pandangan responden mengenai tahap komunikasi pelajar dalam bahasa arab serta mendapatkan panduan dan pendekatan yang boleh diaplikasikan untuk menangani halangan dan masalah komunikasi pelajar dalam bahasa tersebut. Kajian ini mendapati bahawa faktor utama yang menjadi halangan kepada para pelajar untuk berkomunikasi dalam bahasa arab di dalam kelas mahupun di luar kelas adalah faktor psikologi yang merujuk kepada sikap pelajar itu sendiri. Sikap tidak yakin, malu dan takut melakukan kesilapan ddalam pertuturan merupakan antara halangan tersebut. Beberapa pendekatan telah diutarakan dalam kajian ini, yang antara lain menyentuh penggunaan bahasa teersebut di dalam kampas secara bersepadu antara pelajar dan pensyarah serta mendapat kejasama dari pihak pengurusan univeresiti.
format Research Report
author Lubna Abd. Rahman
Wan Azura Wan Ahmad
spellingShingle Lubna Abd. Rahman
Wan Azura Wan Ahmad
Halangan Berkomunikasi dalam Bahasa Arab dikalangan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia
author_facet Lubna Abd. Rahman
Wan Azura Wan Ahmad
author_sort Lubna Abd. Rahman
title Halangan Berkomunikasi dalam Bahasa Arab dikalangan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia
title_short Halangan Berkomunikasi dalam Bahasa Arab dikalangan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia
title_full Halangan Berkomunikasi dalam Bahasa Arab dikalangan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia
title_fullStr Halangan Berkomunikasi dalam Bahasa Arab dikalangan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia
title_full_unstemmed Halangan Berkomunikasi dalam Bahasa Arab dikalangan Pelajar Kolej Universiti Islam Malaysia
title_sort halangan berkomunikasi dalam bahasa arab dikalangan pelajar kolej universiti islam malaysia
publishDate 2009
url http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/1205
http://hdl.handle.net/123456789/1205
_version_ 1645151118101053440
score 13.214268