Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara ketagihan media sosial dan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Ekologi Manusia di Universiti Putra Malaysia. Terdapat 125 orang pelajar tahun akhir yang terlibat dalam kajian ini. Pemilihan responden dilakukan melalui con...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ab Razak, Ratna Roshida, Ngahdiman, Ida Nadiera
Format: Article
Published: Secholian Publication 2021
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/97563/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/878
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.97563
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.975632024-05-20T03:11:39Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/97563/ Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM Ab Razak, Ratna Roshida Ngahdiman, Ida Nadiera Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara ketagihan media sosial dan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Ekologi Manusia di Universiti Putra Malaysia. Terdapat 125 orang pelajar tahun akhir yang terlibat dalam kajian ini. Pemilihan responden dilakukan melalui convenient sampling. Data dikumpul melalui edaran borang soal selidik. Social Media Addiction Scale- Student Form telah digunakan untuk mengukur tahap ketagihan media sosial. Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) digunakan untuk mengukur tahap pencapaian akademik pelajar. Hasil kajian menunjukkan media sosial yang sering digunakan oleh pelajar ialah aplikasi Whatsapp (84%), Instagram (55.2%) dan Youtube (44%). Kebanyakan pelajar menghabiskan masa 5-6 jam (34%) dalam satu hari untuk menggunakan media sosial. Selain itu, kebanyakan pelajar memperoleh PNGK 3.00 sehingga 3.45 (45.6%). Dapatan kajian juga mendapati bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara tahap ketagihan media sosial dan tahap pencapaian akademik (p= 0.696). Dapatan kajian ini telah menunjukkan bahawa ketagihan media sosial tidak memberi kesan negatif kepada pencapaian akademik pelajar. Sebaliknya ia menjadi ‘pecutan momentum’ kepada pelajar untuk lebih bersemangat dalam tempoh pembelajaran. Hal ini juga mungkin kerana penggunaan media sosial hari ini tidak terhad kepada hiburan semata-mata namun lebih daripada itu, seperti ruang untuk melakukan menjalankan perniagaan. Secholian Publication 2021-07 Article PeerReviewed Ab Razak, Ratna Roshida and Ngahdiman, Ida Nadiera (2021) Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6 (7). 54 - 62. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/878 10.47405/mjssh.v6i7.878
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara ketagihan media sosial dan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Ekologi Manusia di Universiti Putra Malaysia. Terdapat 125 orang pelajar tahun akhir yang terlibat dalam kajian ini. Pemilihan responden dilakukan melalui convenient sampling. Data dikumpul melalui edaran borang soal selidik. Social Media Addiction Scale- Student Form telah digunakan untuk mengukur tahap ketagihan media sosial. Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) digunakan untuk mengukur tahap pencapaian akademik pelajar. Hasil kajian menunjukkan media sosial yang sering digunakan oleh pelajar ialah aplikasi Whatsapp (84%), Instagram (55.2%) dan Youtube (44%). Kebanyakan pelajar menghabiskan masa 5-6 jam (34%) dalam satu hari untuk menggunakan media sosial. Selain itu, kebanyakan pelajar memperoleh PNGK 3.00 sehingga 3.45 (45.6%). Dapatan kajian juga mendapati bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara tahap ketagihan media sosial dan tahap pencapaian akademik (p= 0.696). Dapatan kajian ini telah menunjukkan bahawa ketagihan media sosial tidak memberi kesan negatif kepada pencapaian akademik pelajar. Sebaliknya ia menjadi ‘pecutan momentum’ kepada pelajar untuk lebih bersemangat dalam tempoh pembelajaran. Hal ini juga mungkin kerana penggunaan media sosial hari ini tidak terhad kepada hiburan semata-mata namun lebih daripada itu, seperti ruang untuk melakukan menjalankan perniagaan.
format Article
author Ab Razak, Ratna Roshida
Ngahdiman, Ida Nadiera
spellingShingle Ab Razak, Ratna Roshida
Ngahdiman, Ida Nadiera
Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM
author_facet Ab Razak, Ratna Roshida
Ngahdiman, Ida Nadiera
author_sort Ab Razak, Ratna Roshida
title Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM
title_short Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM
title_full Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM
title_fullStr Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM
title_full_unstemmed Hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia UPM
title_sort hubungan antara ketagihan media sosial dengan pencapaian akademik: kajian di fakulti ekologi manusia, universiti putra malaysia upm
publisher Secholian Publication
publishDate 2021
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/97563/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/878
_version_ 1800093844395524096
score 13.214268