Kesejahteraan subjektif kewangan dalam kalangan orang asli Mah Meri di Pulau Carey, Selangor

Komuniti Orang Asli sudah mula mengalami perubahan dari segi kesejahteraan kewangan. Oleh itu kesejahteraan kewangan dalam kajian ini hanya mengambil kira dimensi subjektif. Justeru, makalah ini bertujuan untuk mengenal pasti konsep kesejahteraan subjektif kewangan dalam kalangan Orang Asli Mah Meri...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Razali, Mohd Fariz, Rosnon, Mohd Roslan, Gill, Sarjit S.
Format: Article
Published: Secholian Publication 2021
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/93969/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/916
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Komuniti Orang Asli sudah mula mengalami perubahan dari segi kesejahteraan kewangan. Oleh itu kesejahteraan kewangan dalam kajian ini hanya mengambil kira dimensi subjektif. Justeru, makalah ini bertujuan untuk mengenal pasti konsep kesejahteraan subjektif kewangan dalam kalangan Orang Asli Mah Meri. Seramai 15 Orang Asli Mah Meri dalam kalangan Ketua Isi Rumah (KIK) dari seluruh perkampungan Orang Asli Mah Meri di Selangor terlibat dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan reka bentuk kajian adalah secara exploratory. Pengumpulan data dilakukan secara temu bual mendalam dan Teknik Kumpulan Nominal (NGT). Pemerhatian tidak turut serta juga digunakan dalam kajian ini. Analisis kajian adalah berasaskan tema. Hasil kajian terhadap konsep kesejahteraan subjektif kewangan terdapat tiga tema besar dibentuk iaitu: (i) kecukupan; (ii) keselesaan; dan (iii) kepuasan yang menggambarkan taksiran psikologikal terhadap dimensi kehidupan iaitu aspek kewangan. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa pengalaman hidup masyarakat Orang Asli terhadap penggunaan barangan dan perkhidmatan sudah mula berubah dalam kalangan komuniti Orang Asli Mah Meri. Mereka sudah mula menikmati dan menggunakan barangan dan perkhidmatan moden untuk kepuasan dan keselesaan mereka. Implikasinya, kesan daripada pembangunan yang ada, kehidupan masyarakat Orang Asli sudah mula berubah. Walaupun secara objektif nya masih nampak kekurangan namun dari segi kesejahteraan subjektif mereka sudah mula berubah.