Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah

Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kesan penggunaan komputer dalam latih tubi matematik terhadap pemboleh ubah-pemboleh ubah afektif dan kognitif di kalangan pelajar-pelajar tahap dua sekolah rendah. Pemboleh ubah afektif yang menjadi fokus dalam kajian ini ialah sikap dan minat terhadap pen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md Zain, Jazlan
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1999
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9184/1/FPP_1999_74_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9184/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.9184
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.91842011-07-25T08:33:50Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9184/ Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah Md Zain, Jazlan Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kesan penggunaan komputer dalam latih tubi matematik terhadap pemboleh ubah-pemboleh ubah afektif dan kognitif di kalangan pelajar-pelajar tahap dua sekolah rendah. Pemboleh ubah afektif yang menjadi fokus dalam kajian ini ialah sikap dan minat terhadap penggunaan komputer untuk latih tubi matematik. Aspek-aspek sikap yang dikaji adalah keseronokan, kebimbangan, kesediaan untuk mengguna komptlter dan kepentingan pembelajaran berkomputer. Satu analisis persepsi pelajar terhadap kesesuaian penggunaan latih tubi berkomputer (program PPBK) juga dijalankan. Manakala pembolehubah kognitif pula yang diukur adalah pencapaian dalam matematik. Seramai 74 responden yang terdiri daripada pelajar tahun lima telah dipilih dalam kajian eksperimen yang berbentuk praujian pascaujian satu kumpulan. Data diperolehi melalui soal-selidik dan set ujian matematik sebelum dan selepas rawatan iaitu penggunaan "komputer semasa latih tubi matematik. Data kemudiannya dianalisis dengan menggunakan pakej statistik SPSS Windows. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan komputer PBK memberi kesan yang positif terhadap minat dan sikap dalam mengguna komputer PBK dan terhadap pencapaian pelajar-pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa setelah penggunaan komputer semasa latih tubi matematik minat pelajar terhadap penggunaan komputer meningkat dengan signifikan, t (73) = 4.06, P < 0.05. 1999-02 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9184/1/FPP_1999_74_A.pdf Md Zain, Jazlan (1999) Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah. [Project Paper Report] Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kesan penggunaan komputer dalam latih tubi matematik terhadap pemboleh ubah-pemboleh ubah afektif dan kognitif di kalangan pelajar-pelajar tahap dua sekolah rendah. Pemboleh ubah afektif yang menjadi fokus dalam kajian ini ialah sikap dan minat terhadap penggunaan komputer untuk latih tubi matematik. Aspek-aspek sikap yang dikaji adalah keseronokan, kebimbangan, kesediaan untuk mengguna komptlter dan kepentingan pembelajaran berkomputer. Satu analisis persepsi pelajar terhadap kesesuaian penggunaan latih tubi berkomputer (program PPBK) juga dijalankan. Manakala pembolehubah kognitif pula yang diukur adalah pencapaian dalam matematik. Seramai 74 responden yang terdiri daripada pelajar tahun lima telah dipilih dalam kajian eksperimen yang berbentuk praujian pascaujian satu kumpulan. Data diperolehi melalui soal-selidik dan set ujian matematik sebelum dan selepas rawatan iaitu penggunaan "komputer semasa latih tubi matematik. Data kemudiannya dianalisis dengan menggunakan pakej statistik SPSS Windows. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan komputer PBK memberi kesan yang positif terhadap minat dan sikap dalam mengguna komputer PBK dan terhadap pencapaian pelajar-pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa setelah penggunaan komputer semasa latih tubi matematik minat pelajar terhadap penggunaan komputer meningkat dengan signifikan, t (73) = 4.06, P < 0.05.
format Project Paper Report
author Md Zain, Jazlan
spellingShingle Md Zain, Jazlan
Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah
author_facet Md Zain, Jazlan
author_sort Md Zain, Jazlan
title Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah
title_short Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah
title_full Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah
title_fullStr Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah
title_full_unstemmed Penilaian Afektif dan Kognitif Bagi Penggunaan Komputer Untuk Latih Tubi Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah
title_sort penilaian afektif dan kognitif bagi penggunaan komputer untuk latih tubi matematik di kalangan pelajar sekolah rendah
publishDate 1999
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9184/1/FPP_1999_74_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9184/
_version_ 1643824235697668096
score 13.197875