Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perbezaan atribusi terbadap kejayaan dan kegagalan Matematik antara pelajar Sains dan pe1ajar Sastera Tingkatan Empat. Subjek merupakan 262 orang pelajar Tingkatan Empat yang telah dipiliib mengikut persampelan rawak berlapis dari dua buah sekolah menengah keb...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Project Paper Report |
Language: | English Malay |
Published: |
1999
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9182/1/FPP_1999_73_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9182/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perbezaan atribusi terbadap kejayaan
dan kegagalan Matematik antara pelajar Sains dan pe1ajar Sastera Tingkatan
Empat. Subjek merupakan 262 orang pelajar Tingkatan Empat yang telah dipiliib
mengikut persampelan rawak berlapis dari dua buah sekolah menengah
kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Antara subjek ini, 130 orang adalah
pelajar Sains dan 132 orang adalah pelajar Sastera. Atribusi terhadap kejayaan dan kegagalan Matematik telah diukur dengan
menggunakan Skala Atribusi Kejayaan dan Kegagalan Matematik yang diubahsuai
dari Skala Dimensi Causal oleh Russell sementara lokus kawalan pelajar telah
diukur dengan menggunakan Skala Kawalan Pelajar yang diubahsuai dari Skala
Lokus Kawalan oleh Rotter. Lokus kawalan seterusnya digunakan bagi
menentukan motivasi pencapaian pelajar .
Perbezaan min atribusi mengikut aliran persekolahan dan jantina telah
ditentukan ke signifikannya melalui ujian-t sampel tak bersandar. Bagi aliran
persekolaban, terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi kestabilan dan
kebolehkawalan dalam situasi gagal dan perbezaan yang signifikan bagi dimensi
lokus, kebolehkawalan, dan kestabilan dalam situasi lulus. Bagi jantina, perbezaan
min atribusi yang signifikan wujud dalam dimensi lokus bagi situasi lulus dan
dalam dimensi kebolehkawalan bagi situasi gagal. |
---|