Persepsi Guru-Guru Terhadap Peranan Sekolah dalam Menggalakkan Penglibatan Keluarga
Kajian berbentuk deskriptif ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti peranan sekolah di dalam menggalakkan penglibatan keluarga,. Kajian berbentuk deskriptif ini menggunakan soalselidik sebagai instrumen untuk mendapatkan persepsi guru-guru sekolah rendah terhadap (1) peranan sekolah di dalam...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Project Paper Report |
Language: | English Malay |
Published: |
1999
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9173/1/FPP_1999_66_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9173/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian berbentuk deskriptif ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti peranan
sekolah di dalam menggalakkan penglibatan keluarga,. Kajian berbentuk deskriptif ini
menggunakan soalselidik sebagai instrumen untuk mendapatkan persepsi guru-guru
sekolah rendah terhadap (1) peranan sekolah di dalam menggalakkan penglibatan
keluarga (2) kaedah yang digunakan untuk berkomunikasi dengan keluarga (3) isu-isu
yang sering dibincangkan bersama keluarga dan (4) tahap penglibatan keluarga terhadap
aktiviti-aktiviti pembelajaran anak-anak.
Pemilihan sampel ialah melalui kaedah persampelan kelompok. Sebanyak 18
buah sekolah rendah telah dipilih. Seramai 304 orang guru daripada 18 buah sekolah
yang dipilih terlibat sebagai responden kajian. Statistik deskriptif dengan menggunakan
frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai untuk menganalisis data. Hasil daripada kajian yang telah dijalankan adalah seperti berikut: (1) sekolah
ada menjalankan aktiviti yang menggalakkan penglibatan keluarga mengikut enam jenis
penglibatan keluarga dari model Epstein walau bagaimanapun aktiviti yang dijalankan
adalah terhad (2) Sekolah kerap menggalakkan keluarga untuk menyumbangkan idea
dan terlibat di dalam membuat keputusan (3) Sekolah menggalakkan keluarga untuk
kerap berkomunikasi dengan pihak sekolah tetapi sekolah tidak berusaha untuk
mempelbagaikan kaedah yang digunakan (4) Isu-isu yang dibincangkan di antara pihak
sekolah dan keluarga tertumpu pada persekitaran sekolah berbanding dengan akademik
pelajar (5) Sekolah menggalakkan keluarga untuk melibatkan diri di dalam aktiviti-aktiviti
di luar kelas dan pembelajaran di rumah berbanding dengan aktiviti-aktiviti di
dalam kelas (6) Sekolah ada memainkan peranan untuk mendekati keluarga yang tidak
melibatkan diri di dalam aktiviti-aktiviti di sekolah (7) Faktor-faktor yang berkaitan
dengan masalah kerjasama, jarak, masa, SES, politik dan budaya, kemudahan
infrastruktur, taraf pendidikan keluarga serta sikap pentadbir merupakan halangan kepada
penglibatan keluarga (8) Sekolah tidak memainkan peranan yang lain di dalam
menggalakkan penglibatan keluarga selain dari enam jenis penglibatan keluarga dari
model Epstein |
---|