Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut

Penyelidikan ini bertujuan untuk meninjau persepsi pengurus dan guru sekolah terhadap tahap pengetahuan, keperluan dan pelaksanaan pengurusan KBSM di sembilan buah sekolah menengah dalam daerah Jerantut Pahang Darul Makmur. Kajian ini juga turut meninjau perbezaan persepsi antara pengurus sekolah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Daras, Ahmad
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1999
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9169/1/FPP_1999_62_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9169/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.9169
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.91692024-02-02T01:04:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9169/ Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut Daras, Ahmad Penyelidikan ini bertujuan untuk meninjau persepsi pengurus dan guru sekolah terhadap tahap pengetahuan, keperluan dan pelaksanaan pengurusan KBSM di sembilan buah sekolah menengah dalam daerah Jerantut Pahang Darul Makmur. Kajian ini juga turut meninjau perbezaan persepsi antara pengurus sekolah dengan guru terhadap tahap pengetahuan, keperluan dan pelaksanaan pengurusan KBSM oleh pengurus sekolah di daerah berkenaan. Sebanyak 79 orang responden telah dikategorikan sebagai 'pengurus sekolah' yang terdiri daripada pengetua, guru penolong kanan, penyelia petang, ketua bidang mata pelajaran dan setiausaha kurikulum. Sementara 344 orang lagi dikategorikan sebagai guru biasa. Kesemua responden dalam kajian ini dikehendaki menjawab soal selidik berkaitan pengurusan KBSM di sekoJah masing-masing. Penganalisisan data kajian adalah berpandukan statistik deskriptif dan ujian 't'.Dapatan kajian menunjukkan bahawa secara keseJuruhannya responden di kalangan pengurus sekolah mempunyai persepsi tahap pengetahuan dan tahap keperluan pengurusan KBSM yang tinggi. Walau bagaimanapun, tahap pelaksanaan pengurusan kurikulum dipersepsikan berada di tahap sederhana tinggi. Sementara guru pula mempersepsikan bahawa tahap pengetahuan pengurus sekolah terhadap pengurusan kurikulum adalah tinggi, namun tahap keperluan pengurusan kurikulum oleh pengurus sekolah dipersepsikan sederhana tinggi dan tahap pelaksanaan pengurusan kurikulum yang dijalankan oleh pengurus sekolah dipersepsikan sederhana sahaja. Di samping itu, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan persepsi yang signifikan di antara pengurus sekolah dengan guru terhadap tahap pengetahuan, keperluan dan pelaksanaan pengurusan (KBSM) oleh pengurus sekolah. 1999-06 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9169/1/FPP_1999_62_A.pdf Daras, Ahmad (1999) Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. School management and organization - Pahang School personnel management - Pahang Curriculum planning Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
topic School management and organization - Pahang
School personnel management - Pahang
Curriculum planning
spellingShingle School management and organization - Pahang
School personnel management - Pahang
Curriculum planning
Daras, Ahmad
Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut
description Penyelidikan ini bertujuan untuk meninjau persepsi pengurus dan guru sekolah terhadap tahap pengetahuan, keperluan dan pelaksanaan pengurusan KBSM di sembilan buah sekolah menengah dalam daerah Jerantut Pahang Darul Makmur. Kajian ini juga turut meninjau perbezaan persepsi antara pengurus sekolah dengan guru terhadap tahap pengetahuan, keperluan dan pelaksanaan pengurusan KBSM oleh pengurus sekolah di daerah berkenaan. Sebanyak 79 orang responden telah dikategorikan sebagai 'pengurus sekolah' yang terdiri daripada pengetua, guru penolong kanan, penyelia petang, ketua bidang mata pelajaran dan setiausaha kurikulum. Sementara 344 orang lagi dikategorikan sebagai guru biasa. Kesemua responden dalam kajian ini dikehendaki menjawab soal selidik berkaitan pengurusan KBSM di sekoJah masing-masing. Penganalisisan data kajian adalah berpandukan statistik deskriptif dan ujian 't'.Dapatan kajian menunjukkan bahawa secara keseJuruhannya responden di kalangan pengurus sekolah mempunyai persepsi tahap pengetahuan dan tahap keperluan pengurusan KBSM yang tinggi. Walau bagaimanapun, tahap pelaksanaan pengurusan kurikulum dipersepsikan berada di tahap sederhana tinggi. Sementara guru pula mempersepsikan bahawa tahap pengetahuan pengurus sekolah terhadap pengurusan kurikulum adalah tinggi, namun tahap keperluan pengurusan kurikulum oleh pengurus sekolah dipersepsikan sederhana tinggi dan tahap pelaksanaan pengurusan kurikulum yang dijalankan oleh pengurus sekolah dipersepsikan sederhana sahaja. Di samping itu, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan persepsi yang signifikan di antara pengurus sekolah dengan guru terhadap tahap pengetahuan, keperluan dan pelaksanaan pengurusan (KBSM) oleh pengurus sekolah.
format Thesis
author Daras, Ahmad
author_facet Daras, Ahmad
author_sort Daras, Ahmad
title Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut
title_short Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut
title_full Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut
title_fullStr Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut
title_full_unstemmed Persepsi Terhadap Peranan Pengurus Sekolah dalam Pengurusan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) di Jerantut
title_sort persepsi terhadap peranan pengurus sekolah dalam pengurusan kurikulum bersepadu sekolah menengah (kbsm) di jerantut
publishDate 1999
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9169/1/FPP_1999_62_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9169/
_version_ 1789942734941847552
score 13.214268