Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti sejauh manakah bahan pengajaran dan pembelajaran digunakan dalam pengajaran di kalangan guru-guru di samping meninjau kemudahan bahan pengajaran dan pembelajaran yang ada di pusat sumber sekolah. Kajian juga mengenalpasti masalah-masalah ya...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Project Paper Report |
Language: | English Malay |
Published: |
1999
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9150/1/FPP_1999_36_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9150/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.9150 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.91502011-07-25T08:00:15Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9150/ Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan Shanmugam, Segaran Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti sejauh manakah bahan pengajaran dan pembelajaran digunakan dalam pengajaran di kalangan guru-guru di samping meninjau kemudahan bahan pengajaran dan pembelajaran yang ada di pusat sumber sekolah. Kajian juga mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh guru-guru dalam melaksanakan penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Hasil kajian menunjukkan bahawa kesemua pusat sumber sekolah mempunyai kemudahan-kemudahan yang diperlukan. Bilangan media elektronik adalah kurang dibandingkan dengan media bukan elektronik. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa walaupun semua guru menggunakan bahan pengajaran dan pembelajaran dalam pengajaran mereka, namun media bukan elektronik yang lebih popular. Terdapat juga perbezaan yang ketara dari segi kekerapan penggunaan media elektronik dan bukan elektronik. Komputer dan projektor slaid paling jarang digunakan. Guru juga berkeyakinan menggunakan bahan pengajaran dan pembelajaran melainkan komputer dan projektor slaid. Dapatan kajian juga menunjukkan guru-guru mempunyai pandangan positif terhadap penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu mereka menghadapi beberapa masalah dalam melaksanakan penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang telah dikenalpasti dalam kajian ini. 1999-03 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9150/1/FPP_1999_36_A.pdf Shanmugam, Segaran (1999) Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan. [Project Paper Report] Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English Malay |
description |
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti sejauh
manakah bahan pengajaran dan pembelajaran digunakan dalam pengajaran di
kalangan guru-guru di samping meninjau kemudahan bahan pengajaran dan
pembelajaran yang ada di pusat sumber sekolah. Kajian juga mengenalpasti
masalah-masalah yang dihadapi oleh guru-guru dalam melaksanakan penggunaan
bahan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Hasil kajian menunjukkan bahawa kesemua pusat sumber sekolah
mempunyai kemudahan-kemudahan yang diperlukan. Bilangan media elektronik
adalah kurang dibandingkan dengan media bukan elektronik.
Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa walaupun semua guru
menggunakan bahan pengajaran dan pembelajaran dalam pengajaran mereka,
namun media bukan elektronik yang lebih popular. Terdapat juga perbezaan yang
ketara dari segi kekerapan penggunaan media elektronik dan bukan elektronik.
Komputer dan projektor slaid paling jarang digunakan. Guru juga berkeyakinan
menggunakan bahan pengajaran dan pembelajaran melainkan komputer dan
projektor slaid.
Dapatan kajian juga menunjukkan guru-guru mempunyai pandangan
positif terhadap penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu
mereka menghadapi beberapa masalah dalam melaksanakan penggunaan bahan
pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang telah dikenalpasti dalam
kajian ini. |
format |
Project Paper Report |
author |
Shanmugam, Segaran |
spellingShingle |
Shanmugam, Segaran Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan |
author_facet |
Shanmugam, Segaran |
author_sort |
Shanmugam, Segaran |
title |
Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_short |
Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_full |
Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_fullStr |
Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_full_unstemmed |
Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bilik Darjah di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_sort |
penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah di sekolah-sekolah menengah di daerah port dickson, negeri sembilan |
publishDate |
1999 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9150/1/FPP_1999_36_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9150/ |
_version_ |
1643824225597784064 |
score |
13.209306 |