Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif

Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap kesahan soalan ujian Bahasa Melayu I yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Tiga di sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru seri Petaling, Kuala Lumpur. seramai sembilan puluh orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Ramai orang beranggapan bahawa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd. Ghani, Ahmad Affandi
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1998
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9046/1/FPP_1998_54_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9046/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap kesahan soalan ujian Bahasa Melayu I yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Tiga di sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru seri Petaling, Kuala Lumpur. seramai sembilan puluh orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Ramai orang beranggapan bahawa membina item untuk sesuatu ujian sebagai satu perkara yang mudah atau boleh diambil mudah. Hanya apabila item-item itu ditadbirkan kepada para pelajar barulah timbul pelbagai masalah seperti salah faham, tiada jawapan atau ianya terlalu mudah atau terlalu sukar untuk dijawab. Semua ini akan menyumbang ke arah terjejasnya kesahan sesuatu item ujian itu. Oleh itu satu cara untuk mengatasi masalah ini ialah dengan membuat analisis item kualitatif. Untuk tujuan kajian ini, analisis item kualitatif cuba membandingkan ujian pradan ujian pasca iaitu dari segi indeks diskriminasi, indeks kesukaran dan peranan distraktor. Kajian ini hanya tertumpu kepada markah yang diperolehi daripada kedua-dua ujian berbentuk pra dan pasca. Kedua-dua ujian tersebut menggunakan item-item yang sama merangkumi soalan-soalan kefahaman dan tatabahasa berjumlah enam puluh soalan berbentuk aneka pilihan. Kaedah-kaedah yang digunakan meliputi penganal isisan item yang termasuklah di dalamnya pengiraan untuk mendapatkan indeks kesukaran dan indeks diskriminasi serta analisis jawapan meluas.