Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM

Penyelidikan ini bertujuan untuk menentukan tahap penguasaan pengetahuan dan kemahiran bahasa pelajar-pelajar tingkatan enam atas, kebolehpercayaan dan kesahan ramalan instrumen pengujian Bahasa Melayu, kertas 1, yang digunakan dalam peperiksaan percubaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia di li...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ali, Zaid
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1997
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8979/1/FPP_1997_33_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8979/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.8979
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.89792011-07-25T08:04:40Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8979/ Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM Ali, Zaid Penyelidikan ini bertujuan untuk menentukan tahap penguasaan pengetahuan dan kemahiran bahasa pelajar-pelajar tingkatan enam atas, kebolehpercayaan dan kesahan ramalan instrumen pengujian Bahasa Melayu, kertas 1, yang digunakan dalam peperiksaan percubaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia di lima buah sekolah menengah atas, di daerah Batu Pahat, Johor. Kaedah kajian deskriptif tinjauan digunakan dalam penyelidikan ini. Seramai 250 orang pelajar tingkatan enam atas yang mengambil mata pelajaran Bahasa Melayu dalam peperiksaan percubaan STPM telah dipilih untuk menjadi sampel penyelidikan ini. Data-data penyelidikan diperoleh dengan menganalisis 15,000 respons jawapan aneka pilihan pelajar-pelajar. Data-data dianalisis untuk memperoleh frekuensi, min, peratus, dan sisihan piawai markat-markat ujian bagi menentukan tahap penguasaan pengetahuan dan kemahiran bahasa pelajar-pelajar tingkatan enam atas. Indeks Kesukaran (IK) dan Indeks Oiskriminasi (10) item instrumen pengujisn ditentukan berdasarkan formula IK dan 10 (Gronlund, 1977). Kebolehpercayaan instrumen pengujian pula ditentukan dengan menggunakan kaedah 'split half - Spearman Brown dan analisis statistik Pekali Alpha Cronbach, manakala analisis statistik Pekali Korelasi Pearson digunakan untuk menentukan kesahan ramalan instrumen pengujian. Oapatan kajian menunjukkan bahawa penguasaan bahasa pelajarpelajar tingkatan enam atas di lima buah sekolah yang dikaji dalam aspek pengetahuan dan kemahiran bahasa yang diuji adalah pada tahap sederhana. Hasil analisis markat-markat untuk menentukan IK instrumen pengujian menunjukkan bahawa item-item ujian yang digunakan tidak mempunyai nilai IK item pengujian yang baik, begitu juga dengan nisbah pemeringkatan aras kesukaran item-item. Berhubung dengan 10 item pengujian, dapatan kajian menunjukkan bahawa instrumen pengujian yang digunakan dalam peperiksaan percubaan tersebut tidak mempunyai 10 item pengujian yang baik, sarna ada dari segi nilai 10 bagi setiap item ataupun nisbah keseimbangan taburan 10 item-item.Dari segi kebolehpercayaan instrumen pengujian pula, hasil kajian mendapati bahawa instrumen pengujian peperiksaan percubaan yang digunakan di sekolah-sekotah terse but mempunyai nilai indeks kebolehpercayaan yang lebih rendah daripada piawai indeks kebotehpercayaan pengujian, iaitu 0.85. Kajian ini membuktikan bahawa instrumen pengujian peperiksaan percubaan tersebut tidak mempunyai kebolehpercayaan sebagai instrumen penilaian rujukan norma. Hasil analisis statistik Pekali Korelasi Pearson membuktikan bahawa korelasi antara gred peperiksaan percubaan dengan gred STPM, mempunyai nilai korelasi yang rendah berbanding dengan piawai nilai kOTelasi kesahan ramalan instrumen pengujian rujukan norma yang baik. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa instrumen pengujian peperiksaan percubaan tersebut tidak mempunyai kesahan ramalan yang baik. 1997 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8979/1/FPP_1997_33_A.pdf Ali, Zaid (1997) Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM. [Project Paper Report] Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Penyelidikan ini bertujuan untuk menentukan tahap penguasaan pengetahuan dan kemahiran bahasa pelajar-pelajar tingkatan enam atas, kebolehpercayaan dan kesahan ramalan instrumen pengujian Bahasa Melayu, kertas 1, yang digunakan dalam peperiksaan percubaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia di lima buah sekolah menengah atas, di daerah Batu Pahat, Johor. Kaedah kajian deskriptif tinjauan digunakan dalam penyelidikan ini. Seramai 250 orang pelajar tingkatan enam atas yang mengambil mata pelajaran Bahasa Melayu dalam peperiksaan percubaan STPM telah dipilih untuk menjadi sampel penyelidikan ini. Data-data penyelidikan diperoleh dengan menganalisis 15,000 respons jawapan aneka pilihan pelajar-pelajar. Data-data dianalisis untuk memperoleh frekuensi, min, peratus, dan sisihan piawai markat-markat ujian bagi menentukan tahap penguasaan pengetahuan dan kemahiran bahasa pelajar-pelajar tingkatan enam atas. Indeks Kesukaran (IK) dan Indeks Oiskriminasi (10) item instrumen pengujisn ditentukan berdasarkan formula IK dan 10 (Gronlund, 1977). Kebolehpercayaan instrumen pengujian pula ditentukan dengan menggunakan kaedah 'split half - Spearman Brown dan analisis statistik Pekali Alpha Cronbach, manakala analisis statistik Pekali Korelasi Pearson digunakan untuk menentukan kesahan ramalan instrumen pengujian. Oapatan kajian menunjukkan bahawa penguasaan bahasa pelajarpelajar tingkatan enam atas di lima buah sekolah yang dikaji dalam aspek pengetahuan dan kemahiran bahasa yang diuji adalah pada tahap sederhana. Hasil analisis markat-markat untuk menentukan IK instrumen pengujian menunjukkan bahawa item-item ujian yang digunakan tidak mempunyai nilai IK item pengujian yang baik, begitu juga dengan nisbah pemeringkatan aras kesukaran item-item. Berhubung dengan 10 item pengujian, dapatan kajian menunjukkan bahawa instrumen pengujian yang digunakan dalam peperiksaan percubaan tersebut tidak mempunyai 10 item pengujian yang baik, sarna ada dari segi nilai 10 bagi setiap item ataupun nisbah keseimbangan taburan 10 item-item.Dari segi kebolehpercayaan instrumen pengujian pula, hasil kajian mendapati bahawa instrumen pengujian peperiksaan percubaan yang digunakan di sekolah-sekotah terse but mempunyai nilai indeks kebolehpercayaan yang lebih rendah daripada piawai indeks kebotehpercayaan pengujian, iaitu 0.85. Kajian ini membuktikan bahawa instrumen pengujian peperiksaan percubaan tersebut tidak mempunyai kebolehpercayaan sebagai instrumen penilaian rujukan norma. Hasil analisis statistik Pekali Korelasi Pearson membuktikan bahawa korelasi antara gred peperiksaan percubaan dengan gred STPM, mempunyai nilai korelasi yang rendah berbanding dengan piawai nilai kOTelasi kesahan ramalan instrumen pengujian rujukan norma yang baik. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa instrumen pengujian peperiksaan percubaan tersebut tidak mempunyai kesahan ramalan yang baik.
format Project Paper Report
author Ali, Zaid
spellingShingle Ali, Zaid
Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM
author_facet Ali, Zaid
author_sort Ali, Zaid
title Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM
title_short Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM
title_full Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM
title_fullStr Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM
title_full_unstemmed Kebolehpercayaan dan Kesahan Ramalan Instrumen Pengujian Bahasa Melayu Peperiksaan Percubaan STPM
title_sort kebolehpercayaan dan kesahan ramalan instrumen pengujian bahasa melayu peperiksaan percubaan stpm
publishDate 1997
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8979/1/FPP_1997_33_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8979/
_version_ 1643824175785181184
score 13.211869