Persepsi Kaunselor Terhadap Keberkesanan Kursus Dalam Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Maktab-Maktab Perguruan

Tujuan kajian ini adalah untuk melihat persepsi kaunselor-kaunselor yang pernah menghadiri kursus dalam perkhidmatan di maktab-maktab perguruan mengenai keberkesanannya. Kajian ini di tumpukan kepada lapan aspek kursus iaitu tujuan kursus, proses perancangan kursus, kegunaan kursus, kualiti penga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Sharifuddin
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1996
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8950/1/FPP_1996_12_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8950/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini adalah untuk melihat persepsi kaunselor-kaunselor yang pernah menghadiri kursus dalam perkhidmatan di maktab-maktab perguruan mengenai keberkesanannya. Kajian ini di tumpukan kepada lapan aspek kursus iaitu tujuan kursus, proses perancangan kursus, kegunaan kursus, kualiti pengajar kursus, objektif kursus, bidang kursus, strategi pengajaran dan pembelajaran dan akhir sekali penilaian kursus. Soal selidik digunakan untuk mengumpul data mengenai persepsi responden terhadap setiap aspek kursus. Borang-borang soalselidik telah dikirim kepada 120 guru-guru kaunseling sekolah-sekolah rendah dan menengah melalui Guru Besar atau Pengetua sekolah masing-masing di seluruh Negeri Sembilan sahaja. Sebanyak 72 borang yang lengkap diisi telah dipulangkan dalam tempoh yang ditetapkan.