Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1994
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.8903 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.89032010-12-23T09:28:01Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/ Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM Karimin, Normah Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga di kalangan guru untuk membuat pemilihan dan penggunaan bahan tersebut bagi pengajaran BM terutama di peringkat menengah atas. Oleh itu tujuan kajian ini ialah untuk mencari maklumat-maklumat yang menyebabkan timbulnya masalah dalam pemiIihan dan penggunaan bahan sastera bagi pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Subjek kajian terdiri daripada 114 orang guru yang mengajar Bahasa Melayu di tingkatan 4 dan 5, dan 114 orang pelajar tingkatan 5, daripada 22 buah sekolah menengah di Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan.Dua kaedah telah digunakan untuk mengumpulkan data, iaitu soal selidik dan temubual. Borang soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang profil guru, minat guru terhadap bahan sastera, pengalaman guru, pengetahuan guru terhadap kesusasteraan; profil pelajar, minat pelajar terhadap bahan sastera, dan hal-hal lain berkaitan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Teknik temu bual digunakan untuk mendapatkan maklumat lanjutan berkaitan dengan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. 1994 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf Karimin, Normah (1994) Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia. Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English Malay |
description |
Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera
dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat
menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu
dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran
BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga di kalangan guru untuk
membuat pemilihan dan penggunaan bahan tersebut bagi pengajaran BM
terutama di peringkat menengah atas.
Oleh itu tujuan kajian ini ialah untuk mencari maklumat-maklumat
yang menyebabkan timbulnya masalah dalam pemiIihan dan penggunaan
bahan sastera bagi pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat
menengah atas, KBSM.
Subjek kajian terdiri daripada 114 orang guru yang mengajar
Bahasa Melayu di tingkatan 4 dan 5, dan 114 orang pelajar tingkatan 5,
daripada 22 buah sekolah menengah di Daerah Petaling, Selangor Darul
Ehsan.Dua kaedah telah digunakan untuk mengumpulkan data, iaitu soal
selidik dan temubual. Borang soal selidik digunakan untuk mendapatkan
maklumat tentang profil guru, minat guru terhadap bahan sastera,
pengalaman guru, pengetahuan guru terhadap kesusasteraan; profil
pelajar, minat pelajar terhadap bahan sastera, dan hal-hal lain berkaitan
pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan
pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM.
Teknik temu bual digunakan untuk mendapatkan maklumat
lanjutan berkaitan dengan pemilihan dan penggunaan bahan sastera
dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. |
format |
Thesis |
author |
Karimin, Normah |
spellingShingle |
Karimin, Normah Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM |
author_facet |
Karimin, Normah |
author_sort |
Karimin, Normah |
title |
Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM |
title_short |
Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM |
title_full |
Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM |
title_fullStr |
Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM |
title_full_unstemmed |
Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM |
title_sort |
pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu peringkat menengah atas, kbsm |
publishDate |
1994 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/ |
_version_ |
1643824155310686208 |
score |
13.214268 |