Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM

Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Karimin, Normah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1994
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.8903
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.89032010-12-23T09:28:01Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/ Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM Karimin, Normah Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga di kalangan guru untuk membuat pemilihan dan penggunaan bahan tersebut bagi pengajaran BM terutama di peringkat menengah atas. Oleh itu tujuan kajian ini ialah untuk mencari maklumat-maklumat yang menyebabkan timbulnya masalah dalam pemiIihan dan penggunaan bahan sastera bagi pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Subjek kajian terdiri daripada 114 orang guru yang mengajar Bahasa Melayu di tingkatan 4 dan 5, dan 114 orang pelajar tingkatan 5, daripada 22 buah sekolah menengah di Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan.Dua kaedah telah digunakan untuk mengumpulkan data, iaitu soal selidik dan temubual. Borang soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang profil guru, minat guru terhadap bahan sastera, pengalaman guru, pengetahuan guru terhadap kesusasteraan; profil pelajar, minat pelajar terhadap bahan sastera, dan hal-hal lain berkaitan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Teknik temu bual digunakan untuk mendapatkan maklumat lanjutan berkaitan dengan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. 1994 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf Karimin, Normah (1994) Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia. Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga di kalangan guru untuk membuat pemilihan dan penggunaan bahan tersebut bagi pengajaran BM terutama di peringkat menengah atas. Oleh itu tujuan kajian ini ialah untuk mencari maklumat-maklumat yang menyebabkan timbulnya masalah dalam pemiIihan dan penggunaan bahan sastera bagi pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Subjek kajian terdiri daripada 114 orang guru yang mengajar Bahasa Melayu di tingkatan 4 dan 5, dan 114 orang pelajar tingkatan 5, daripada 22 buah sekolah menengah di Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan.Dua kaedah telah digunakan untuk mengumpulkan data, iaitu soal selidik dan temubual. Borang soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang profil guru, minat guru terhadap bahan sastera, pengalaman guru, pengetahuan guru terhadap kesusasteraan; profil pelajar, minat pelajar terhadap bahan sastera, dan hal-hal lain berkaitan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Teknik temu bual digunakan untuk mendapatkan maklumat lanjutan berkaitan dengan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM.
format Thesis
author Karimin, Normah
spellingShingle Karimin, Normah
Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
author_facet Karimin, Normah
author_sort Karimin, Normah
title Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_short Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_full Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_fullStr Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_full_unstemmed Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_sort pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu peringkat menengah atas, kbsm
publishDate 1994
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/
_version_ 1643824155310686208
score 13.214268