Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja

Kajian ini bertujuan untuk meneliti strategi pemahaman membaca bahan bahasa Melayu dalam kalangan kumpulan remaja. Dalam kajian ini, pengkaji mengkaji 60 orang remaja di Sekolah Menengah Kebangsaan (Model Khas) Batu Kikir, Negeri Sembilan, Malaysia. Mereka ialah pelajar tingkatan 1, 2 dan 3. K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: A. Rahman, Azlinda
Format: Thesis
Language:Malay
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75548/1/FBMK%202018%2047%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75548/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk meneliti strategi pemahaman membaca bahan bahasa Melayu dalam kalangan kumpulan remaja. Dalam kajian ini, pengkaji mengkaji 60 orang remaja di Sekolah Menengah Kebangsaan (Model Khas) Batu Kikir, Negeri Sembilan, Malaysia. Mereka ialah pelajar tingkatan 1, 2 dan 3. Kaedah eksperimen ujian pra dan pasca ditadbir ke atas ketiga-tiga kumpulan remaja. Kriteria keberhasilan kemampuan memahami teks semua kumpulan remaja (13, 14 dan 15 tahun) meningkat selepas mengikuti pembelajaran yang menerapkan strategi meta kognitif PQ4R. Analisis aras kognitif menunjukkan bahawa soalan yang banyak dijawab dengan betul ialah soalan tahap literal, dengan sumber jawapan yang jelas diperoleh daripada teks. Soalan ini hanya memerlukan pembaca mengecam-mengingat maklumat dalam teks.Sebanyak 2 kategori soalan sukar dijawab oleh semua kumpulan remaja. Kategori pertama ialah soalan tahap inferens yang melibatkan keperluan untuk berfikir dan mencari maklumat di luar kandungan teks. Kategori kedua ialah soalan interpretasi dengan yang melibatkan pandangan serta alasan yang wajar berhubung isu yang dibangkitkan.Kajian ini menerangkan juga pemilihan langkah-langkah strategi PQ4R dalam pemahaman membaca dalam kalangan subjek kajian. Selepas aplikasi strategi PQ4R, secara purata, pengkaji mendapati bahawa peratus penggunaan langkah-langkah strategi meta kognitif adalah dalam lingkungan 71% - 85%. Tahap keaktifan pemahaman membaca semua kumpulan remaja ditentukan berdasarkan pemerhatian guru Bahasa Malaysia di sekolah, tempat kajian dijalankan. Secara umum, tahap keaktifan pemahaman membaca kumpulan remaja menurutklasifikasi standard pelaksanaan strategi meta kognitif PQ4Radalah tinggi berbanding dengan kaedah konvensional. Inventori kesedaran meta kognitif direka sebagai alat untuk membantu pengkaji mengesan penggunaan meta kognitif dalam kalangan remaja semasa membaca. Secara keseluruhan, tafsiran skor daripada ketiga-tiga kumpulan menunjukkan bahawa mereka memilih strategi Penyelesaian Masalah. Pemilihan ini sesuai dengan matlamat sebenar strategi pemahaman membaca yang pada akhirnya bergerak ke tahap penyelesaian masalah secara sedar.