Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka

Strategi memori diyakini ramai pakar bahasa sebagai strategi yang penting dan berpengaruh. Tinjauan literatur juga menunjukkan bahawa strategi ini memainkan peranan yang amat penting dalam pembelajaran bahasa. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti jenis strategi memori yang digu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu Hasim, Noorhidayah, Mustapha, Nik Farhan, Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah
Format: Article
Language:Malay
Published: Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka 2018
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/1/Penggunaan%20strategi%20memori%20kosa%20kata%20dalam%20kalangan%20pelajar%20Kolej%20Universiti%20Islam%20Melaka.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/
http://www.kuim.edu.my/journal/index.php/JK/article/view/311
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.75234
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.752342019-10-14T08:29:22Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/ Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka Abu Hasim, Noorhidayah Mustapha, Nik Farhan Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah Strategi memori diyakini ramai pakar bahasa sebagai strategi yang penting dan berpengaruh. Tinjauan literatur juga menunjukkan bahawa strategi ini memainkan peranan yang amat penting dalam pembelajaran bahasa. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti jenis strategi memori yang digunakan oleh pelajar- pelajar di Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) dalam mengingati kepelbagaian kosa kata Arab. Kajian ini berbentuk kualitatif dan menggunakan kaedah temu bual untuk mendapatkan data, dan seterusnya mengaplikasikan pendekatan deskriptif dalam persembahan dapatan. Responden kajian terdiri daripada 8 orang pelajar KUIM yang dipilih berdasarkan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden telah mengaplikasikan pelbagai jenis strategi memori yang dicadangkan mengikut teori Oxford (1990). Sub strategi “membuat peta semantik” di bawah strategi utama “menggunakan imej dan bunyi” adalah merupakan strategi yang paling kerap digunakan oleh responden kajian dalam mengingati kosa kata Arab berbanding strategi- strategi lain. Hasil kajian dijangka dapat membantu pelajar membaiki pencapaian pembelajaran bahasa Arab mereka. Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka 2018 Article PeerReviewed text ms http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/1/Penggunaan%20strategi%20memori%20kosa%20kata%20dalam%20kalangan%20pelajar%20Kolej%20Universiti%20Islam%20Melaka.pdf Abu Hasim, Noorhidayah and Mustapha, Nik Farhan and Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah (2018) Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka. Jurnal Kesidang, 3. 62 - 72. ISSN 2550-1674; ESSN: 2600-7851 http://www.kuim.edu.my/journal/index.php/JK/article/view/311
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language Malay
description Strategi memori diyakini ramai pakar bahasa sebagai strategi yang penting dan berpengaruh. Tinjauan literatur juga menunjukkan bahawa strategi ini memainkan peranan yang amat penting dalam pembelajaran bahasa. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti jenis strategi memori yang digunakan oleh pelajar- pelajar di Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) dalam mengingati kepelbagaian kosa kata Arab. Kajian ini berbentuk kualitatif dan menggunakan kaedah temu bual untuk mendapatkan data, dan seterusnya mengaplikasikan pendekatan deskriptif dalam persembahan dapatan. Responden kajian terdiri daripada 8 orang pelajar KUIM yang dipilih berdasarkan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden telah mengaplikasikan pelbagai jenis strategi memori yang dicadangkan mengikut teori Oxford (1990). Sub strategi “membuat peta semantik” di bawah strategi utama “menggunakan imej dan bunyi” adalah merupakan strategi yang paling kerap digunakan oleh responden kajian dalam mengingati kosa kata Arab berbanding strategi- strategi lain. Hasil kajian dijangka dapat membantu pelajar membaiki pencapaian pembelajaran bahasa Arab mereka.
format Article
author Abu Hasim, Noorhidayah
Mustapha, Nik Farhan
Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah
spellingShingle Abu Hasim, Noorhidayah
Mustapha, Nik Farhan
Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah
Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka
author_facet Abu Hasim, Noorhidayah
Mustapha, Nik Farhan
Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah
author_sort Abu Hasim, Noorhidayah
title Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka
title_short Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka
title_full Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka
title_fullStr Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka
title_full_unstemmed Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka
title_sort penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar kolej universiti islam melaka
publisher Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/1/Penggunaan%20strategi%20memori%20kosa%20kata%20dalam%20kalangan%20pelajar%20Kolej%20Universiti%20Islam%20Melaka.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/
http://www.kuim.edu.my/journal/index.php/JK/article/view/311
_version_ 1648738182228869120
score 13.160551