Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
Kesukaran dalam menghafal kosa kata bahasa Jepun merupakan masalah yang dihadapi oleh pelajar yang mempelajari bahasa Jepun sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UPM). Penggunaan lagu merupakan kaedah pengajaran yang dapat digunakan untuk mempermudah proses pembelajaran, khususnya dalam...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor
2018
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/1/Penggunaan%20lagu%201.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/ http://journal.kuis.edu.my/jsass/issues/jsass-vol-5-bil-2 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.75232 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.752322019-10-14T08:14:05Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/ Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia Abdullah, Muhammad Alif Redzuan Hussin, Sanimah Kesukaran dalam menghafal kosa kata bahasa Jepun merupakan masalah yang dihadapi oleh pelajar yang mempelajari bahasa Jepun sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UPM). Penggunaan lagu merupakan kaedah pengajaran yang dapat digunakan untuk mempermudah proses pembelajaran, khususnya dalam penguasaan kosa kata. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan lagu dalam meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Jepun pelajar di Universiti Putra Malaysia. Kajian secara kuantitatif ini adalah untuk menganalisis kemahiran penguasaan kosa kata dan kesan penggunaan lagu terhadap kemahiran psikomotor serta afektif pelajar terhadap pembelajaran bahasa Jepun setelah menggunakan lagu ciptaan penyelidik dalam kuliah.Sampel kajian ini terdiri daripada 100 orang pelajar UPM yang mendaftar kursus bahasa Jepun 1 tahap asas. Data dikumpulkan melalui borang soal selidik dan pemerhatian. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif (kekerapan dan peratusan). Dapatan kajian menunjukkan pembelajaran kosa kata bahasa Jepun dengan menggunakan lagu lebih aktif berbanding model pengajaran konvensional. Malahan sampel kajian bermotivasi, tenang dan tidak bosan dalam proses pembelajaran bahasa Jepun. Implikasi kajian ini memberi cadangan bahawa penggunaan lagu dapat meningkatkan penguasaan kosa kata sampel kajian dalam pembelajaran bahasa Jepun di UPM. Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor 2018 Article PeerReviewed text ms http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/1/Penggunaan%20lagu%201.pdf Abdullah, Muhammad Alif Redzuan and Hussin, Sanimah (2018) Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 5 (2). 279 - 288. ISSN 2462-1692; ESSN: 2289-8042 http://journal.kuis.edu.my/jsass/issues/jsass-vol-5-bil-2 |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
Malay |
description |
Kesukaran dalam menghafal kosa kata bahasa Jepun merupakan masalah yang dihadapi oleh pelajar yang mempelajari bahasa Jepun sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UPM). Penggunaan lagu merupakan kaedah pengajaran yang dapat digunakan untuk mempermudah proses pembelajaran, khususnya dalam penguasaan kosa kata. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan lagu dalam meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Jepun pelajar di Universiti Putra Malaysia. Kajian secara kuantitatif ini adalah untuk menganalisis kemahiran penguasaan kosa kata dan kesan penggunaan lagu terhadap kemahiran psikomotor serta afektif pelajar terhadap pembelajaran bahasa Jepun setelah menggunakan lagu ciptaan penyelidik dalam kuliah.Sampel kajian ini terdiri daripada 100 orang pelajar UPM yang mendaftar kursus bahasa Jepun 1 tahap asas. Data dikumpulkan melalui borang soal selidik dan pemerhatian. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif (kekerapan dan peratusan). Dapatan kajian menunjukkan pembelajaran kosa kata bahasa Jepun dengan menggunakan lagu lebih aktif berbanding model pengajaran konvensional. Malahan sampel kajian bermotivasi, tenang dan tidak bosan dalam proses pembelajaran bahasa Jepun. Implikasi kajian ini memberi cadangan bahawa penggunaan lagu dapat meningkatkan penguasaan kosa kata sampel kajian dalam pembelajaran bahasa Jepun di UPM. |
format |
Article |
author |
Abdullah, Muhammad Alif Redzuan Hussin, Sanimah |
spellingShingle |
Abdullah, Muhammad Alif Redzuan Hussin, Sanimah Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia |
author_facet |
Abdullah, Muhammad Alif Redzuan Hussin, Sanimah |
author_sort |
Abdullah, Muhammad Alif Redzuan |
title |
Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia |
title_short |
Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia |
title_full |
Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia |
title_fullStr |
Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia |
title_full_unstemmed |
Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia |
title_sort |
penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa jepun di universiti putra malaysia |
publisher |
Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor |
publishDate |
2018 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/1/Penggunaan%20lagu%201.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/ http://journal.kuis.edu.my/jsass/issues/jsass-vol-5-bil-2 |
_version_ |
1648738181644812288 |
score |
13.211869 |