Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak

Kajian ini merupakan satu kajian yang dijalankan bertujuan untuk mengetahui tentang pemerolehan bahasa kanak-kanak dari sudut semantik. Penyelidikan ini bertunjangkan kepada tiga objektif utama. Objektif yang pertama adalah untuk mengenal pasti makna kata yang diujarkan oleh kanak-kanak apabila meli...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Saad, Zalikha
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68764/1/FBMK%202016%203%20-%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68764/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.68764
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.687642019-05-29T03:19:14Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68764/ Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak Mat Saad, Zalikha Kajian ini merupakan satu kajian yang dijalankan bertujuan untuk mengetahui tentang pemerolehan bahasa kanak-kanak dari sudut semantik. Penyelidikan ini bertunjangkan kepada tiga objektif utama. Objektif yang pertama adalah untuk mengenal pasti makna kata yang diujarkan oleh kanak-kanak apabila melihat lakaran visual 2D dan 3D. Objektif yang kedua adalah untuk menganalisis pembinaan konsep bagi makna kata yang diujarkan kanak-kanak. Seterusnya adalah untuk membandingkan kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa bukan verbal kanak-kanak. Pengkaji menggunakan pendekatan kualitatif untuk menganalisis data yang diperoleh melalui kaedah kepustakaan dan kajian lapangan yang melibatkan teknik pemerhatian, teknik rakaman dan teknik temu bual. Kajian ini diperkukuhkan dengan bantuan pendekatan Teori Kognitif dan Teori Emosi. Berdasarkan dapatan kajian, hipotesis yang dinyatakan adalah sangat tepat. Hasil kajian mendapati bahawa kad gambar visual 2D dan 3D dapat membantu kanak-kanak memberikan makna terhadap sesuatu kata dan mendapati kanak-kanak lebih mudah menguasai makna bagi kata konkrit. Selain itu, kajian ini mendapati bahawa visual 3D lebih menonjol dalam membantu kanak-kanak dari sudut penguasaan bahasa bukan verbal. Kajian yang dilakukan ini dapat memberi maklumat tentang kepentingan salah satu unsur multimedia iaitu lakaran 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa kanak-kanak khususnya dalam bidang semantik. 2016-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68764/1/FBMK%202016%203%20-%20IR.pdf Mat Saad, Zalikha (2016) Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini merupakan satu kajian yang dijalankan bertujuan untuk mengetahui tentang pemerolehan bahasa kanak-kanak dari sudut semantik. Penyelidikan ini bertunjangkan kepada tiga objektif utama. Objektif yang pertama adalah untuk mengenal pasti makna kata yang diujarkan oleh kanak-kanak apabila melihat lakaran visual 2D dan 3D. Objektif yang kedua adalah untuk menganalisis pembinaan konsep bagi makna kata yang diujarkan kanak-kanak. Seterusnya adalah untuk membandingkan kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa bukan verbal kanak-kanak. Pengkaji menggunakan pendekatan kualitatif untuk menganalisis data yang diperoleh melalui kaedah kepustakaan dan kajian lapangan yang melibatkan teknik pemerhatian, teknik rakaman dan teknik temu bual. Kajian ini diperkukuhkan dengan bantuan pendekatan Teori Kognitif dan Teori Emosi. Berdasarkan dapatan kajian, hipotesis yang dinyatakan adalah sangat tepat. Hasil kajian mendapati bahawa kad gambar visual 2D dan 3D dapat membantu kanak-kanak memberikan makna terhadap sesuatu kata dan mendapati kanak-kanak lebih mudah menguasai makna bagi kata konkrit. Selain itu, kajian ini mendapati bahawa visual 3D lebih menonjol dalam membantu kanak-kanak dari sudut penguasaan bahasa bukan verbal. Kajian yang dilakukan ini dapat memberi maklumat tentang kepentingan salah satu unsur multimedia iaitu lakaran 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa kanak-kanak khususnya dalam bidang semantik.
format Thesis
author Mat Saad, Zalikha
spellingShingle Mat Saad, Zalikha
Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak
author_facet Mat Saad, Zalikha
author_sort Mat Saad, Zalikha
title Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak
title_short Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak
title_full Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak
title_fullStr Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak
title_full_unstemmed Kesan lakaran visual 2D dan 3D terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak
title_sort kesan lakaran visual 2d dan 3d terhadap penguasaan bahasa dalam kalangan kanak-kanak
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68764/1/FBMK%202016%203%20-%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68764/
_version_ 1643839299359080448
score 13.160551