Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital
Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital serta menghuraikan refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital. Kajian ini menumpukan kepada tiga orang kanak-kanak sind...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/1/fbmk%202015%20102%20ir.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.68218 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.682182019-05-10T02:00:59Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/ Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital Rosly, Nurfarhana Shahira Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital serta menghuraikan refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital. Kajian ini menumpukan kepada tiga orang kanak-kanak sindrom tersebut dari Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 8 (2). Pengumpulan data berasaskan penyelidikan pemerhatian yang memanfaatkan kaedah analisis kandungan. Teori yang digunakana ialah Theory of Mind (Wimmer & Perner, 1983) dan Teori Analisis Wacana (Brown & Yule, 1983). Selain itu, kaedah kajian meliputi kaedah pemerhatian, temu bual, senarai soalan, soalan terbuka dan turut serta. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perkaitan antara daerah mental seseorang kanak-kanak dengan refleksi ujaran yang dihasilkan. Perkembangan pembangunan interaksi sosial dan komunikasi dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger dilihat turut berkait rapat dengan perkembangan daerah mental kanak-kanak tersebut. Kajian seterusnya perlu memberikan penekanan kepada penggunaan elemen penceritaan dan multimedia sebagai pendekatan yang perlu dilakukan untuk merangsang interaksi sosial dan refleksi ujaran kanak-kanak tersebut. Usaha-usaha yang berterusan perlu dilaksanakan oleh pihak yang terlibat untuk meningkatkan tahap perkembangan pembangunan kanak-kanak sindrom Asperger, terutamanya perkara yang melibatkan interaksi komunikasi dan sosial agar golongan ini tidak lagi dipinggirkan. 2015-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/1/fbmk%202015%20102%20ir.pdf Rosly, Nurfarhana Shahira (2015) Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital serta menghuraikan refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital. Kajian ini menumpukan kepada tiga orang kanak-kanak sindrom tersebut dari Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 8 (2). Pengumpulan data berasaskan penyelidikan pemerhatian yang memanfaatkan kaedah analisis kandungan. Teori yang digunakana ialah Theory of Mind (Wimmer & Perner, 1983) dan Teori Analisis Wacana (Brown & Yule, 1983). Selain itu, kaedah kajian meliputi kaedah pemerhatian, temu bual, senarai soalan, soalan terbuka dan turut serta. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perkaitan antara daerah mental seseorang kanak-kanak dengan refleksi ujaran yang dihasilkan. Perkembangan pembangunan interaksi sosial dan komunikasi dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger dilihat turut berkait rapat dengan perkembangan daerah mental kanak-kanak tersebut. Kajian seterusnya perlu memberikan penekanan kepada penggunaan elemen penceritaan dan multimedia sebagai pendekatan yang perlu dilakukan untuk merangsang interaksi sosial dan refleksi ujaran kanak-kanak tersebut. Usaha-usaha yang berterusan perlu dilaksanakan oleh pihak yang terlibat untuk meningkatkan tahap perkembangan pembangunan kanak-kanak sindrom Asperger, terutamanya perkara yang melibatkan interaksi komunikasi dan sosial agar golongan ini tidak lagi dipinggirkan. |
format |
Thesis |
author |
Rosly, Nurfarhana Shahira |
spellingShingle |
Rosly, Nurfarhana Shahira Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital |
author_facet |
Rosly, Nurfarhana Shahira |
author_sort |
Rosly, Nurfarhana Shahira |
title |
Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital |
title_short |
Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital |
title_full |
Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital |
title_fullStr |
Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital |
title_full_unstemmed |
Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital |
title_sort |
refleksi ujaran kanak-kanak sindrom asperger melalui cerita binatang berbentuk digital |
publishDate |
2015 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/1/fbmk%202015%20102%20ir.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/ |
_version_ |
1643839135872450560 |
score |
13.214268 |