Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital

Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital serta menghuraikan refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital. Kajian ini menumpukan kepada tiga orang kanak-kanak sind...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rosly, Nurfarhana Shahira
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/1/fbmk%202015%20102%20ir.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.68218
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.682182019-05-10T02:00:59Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/ Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital Rosly, Nurfarhana Shahira Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital serta menghuraikan refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital. Kajian ini menumpukan kepada tiga orang kanak-kanak sindrom tersebut dari Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 8 (2). Pengumpulan data berasaskan penyelidikan pemerhatian yang memanfaatkan kaedah analisis kandungan. Teori yang digunakana ialah Theory of Mind (Wimmer & Perner, 1983) dan Teori Analisis Wacana (Brown & Yule, 1983). Selain itu, kaedah kajian meliputi kaedah pemerhatian, temu bual, senarai soalan, soalan terbuka dan turut serta. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perkaitan antara daerah mental seseorang kanak-kanak dengan refleksi ujaran yang dihasilkan. Perkembangan pembangunan interaksi sosial dan komunikasi dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger dilihat turut berkait rapat dengan perkembangan daerah mental kanak-kanak tersebut. Kajian seterusnya perlu memberikan penekanan kepada penggunaan elemen penceritaan dan multimedia sebagai pendekatan yang perlu dilakukan untuk merangsang interaksi sosial dan refleksi ujaran kanak-kanak tersebut. Usaha-usaha yang berterusan perlu dilaksanakan oleh pihak yang terlibat untuk meningkatkan tahap perkembangan pembangunan kanak-kanak sindrom Asperger, terutamanya perkara yang melibatkan interaksi komunikasi dan sosial agar golongan ini tidak lagi dipinggirkan. 2015-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/1/fbmk%202015%20102%20ir.pdf Rosly, Nurfarhana Shahira (2015) Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital serta menghuraikan refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital. Kajian ini menumpukan kepada tiga orang kanak-kanak sindrom tersebut dari Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 8 (2). Pengumpulan data berasaskan penyelidikan pemerhatian yang memanfaatkan kaedah analisis kandungan. Teori yang digunakana ialah Theory of Mind (Wimmer & Perner, 1983) dan Teori Analisis Wacana (Brown & Yule, 1983). Selain itu, kaedah kajian meliputi kaedah pemerhatian, temu bual, senarai soalan, soalan terbuka dan turut serta. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perkaitan antara daerah mental seseorang kanak-kanak dengan refleksi ujaran yang dihasilkan. Perkembangan pembangunan interaksi sosial dan komunikasi dalam kalangan kanak-kanak sindrom Asperger dilihat turut berkait rapat dengan perkembangan daerah mental kanak-kanak tersebut. Kajian seterusnya perlu memberikan penekanan kepada penggunaan elemen penceritaan dan multimedia sebagai pendekatan yang perlu dilakukan untuk merangsang interaksi sosial dan refleksi ujaran kanak-kanak tersebut. Usaha-usaha yang berterusan perlu dilaksanakan oleh pihak yang terlibat untuk meningkatkan tahap perkembangan pembangunan kanak-kanak sindrom Asperger, terutamanya perkara yang melibatkan interaksi komunikasi dan sosial agar golongan ini tidak lagi dipinggirkan.
format Thesis
author Rosly, Nurfarhana Shahira
spellingShingle Rosly, Nurfarhana Shahira
Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital
author_facet Rosly, Nurfarhana Shahira
author_sort Rosly, Nurfarhana Shahira
title Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital
title_short Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital
title_full Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital
title_fullStr Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital
title_full_unstemmed Refleksi ujaran kanak-kanak sindrom Asperger melalui cerita binatang berbentuk digital
title_sort refleksi ujaran kanak-kanak sindrom asperger melalui cerita binatang berbentuk digital
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/1/fbmk%202015%20102%20ir.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68218/
_version_ 1643839135872450560
score 13.214268