Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia

Kajian ini meneliti sejauh manakah penggunaan dan corak kesantunan bahasa Jepun yang digunakan oleh pemandu pelancong berbahasa Jepun semasa sesi lawatan pemanduan pelancongan di sekitar destinasi pelancongan di Malaysia. Pertembungan budaya dalam sesi lawatan pemanduan ini mempengaruhi cara berkomu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rashid, Roswati, Ismail, Isma Rosila, Ismail, Radhiah, Mamat, Roslina
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64053/1/Ketidaksantunan%20dalam%20perbualan%20bahasa%20Jepun%20oleh%20pemandu%20pelancong%20Malaysia.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64053/
http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/17181
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.64053
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.640532018-06-08T01:00:55Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64053/ Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia Abdul Rashid, Roswati Ismail, Isma Rosila Ismail, Radhiah Mamat, Roslina Kajian ini meneliti sejauh manakah penggunaan dan corak kesantunan bahasa Jepun yang digunakan oleh pemandu pelancong berbahasa Jepun semasa sesi lawatan pemanduan pelancongan di sekitar destinasi pelancongan di Malaysia. Pertembungan budaya dalam sesi lawatan pemanduan ini mempengaruhi cara berkomunikasi kedua belah pihak dalam usaha mewujudkan komunikasi yang berkesan dan bersesuaian. Persoalannya adakah pemandu pelancong Malaysia berbahasa Jepun yang merupakan penutur bukan natif bahasa Jepun berjaya menjalankan peranannya menggunakan bahasa Jepun sebagai medium komunikasi dan menepati piawaian penggunaan bahasa tersebut berdasarkan budaya Jepun? Data diperoleh melalui kaedah pemerhatian sistematik rakaman audio visual dan pemerhatian semasa interaksi pemandu pelancong dengan pelancong Jepun dalam lima set sesi lawatan di sekitar destinasi pelancongan Bandar Melaka. Rakaman audio sesi lawatan pemandu pelancong ditranskripsikan secara verbatim, manakala rakaman visual dan pemerhatian digunakan sebagai refleksi terhadap konteks interaksi yang tidak dapat dirakam melalui rakaman audio dan visual. Dapatan kajian mendapati kebanyakan bentuk kesantunan bahasa Jepun yang digunakan hanyalah pada tahap Teeneego (bentuk sopan). Malah ada sesetengah pemandu pelancong menggunakan bentuk biasa (Plain Form) pada perkataan kata kerja dan pemilihan kosa kata dari kumpulan kata yang tidak selari dengan aspek kesantunan semasa bertutur dengan para pelancong Jepun. Hal ini adalah bercanggahan dengan konsep yang sepatutnya diamalkan dalam perkhidmatan masyarakat Jepun, iaitu penggunaan kesantunan dalam konteks perhubungan profesional. Namun data analisis menunjukkan ketidaksantunan ini tidak menjejaskan kelancaran komunikasi dan mesej yang ingin disampaikan mencapai sasaran di sepanjang sesi lawatan pelancongan. Penyelidikan ini diharapkan akan menjadi rujukan kepada tenaga pengajar bahasa Jepun dalam mencari teknik yang bertepatan untuk merencanakan rancangan pembelajaran, khususnya pembelajaran bahasa Jepun untuk pelancongan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64053/1/Ketidaksantunan%20dalam%20perbualan%20bahasa%20Jepun%20oleh%20pemandu%20pelancong%20Malaysia.pdf Abdul Rashid, Roswati and Ismail, Isma Rosila and Ismail, Radhiah and Mamat, Roslina (2017) Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia. GEMA Online® Journal of Language Studies, 17 (3). pp. 86-105. ISSN 1675-8021; ESSN: 2550-2131 http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/17181 10.17576/gema-2017-1703-06
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini meneliti sejauh manakah penggunaan dan corak kesantunan bahasa Jepun yang digunakan oleh pemandu pelancong berbahasa Jepun semasa sesi lawatan pemanduan pelancongan di sekitar destinasi pelancongan di Malaysia. Pertembungan budaya dalam sesi lawatan pemanduan ini mempengaruhi cara berkomunikasi kedua belah pihak dalam usaha mewujudkan komunikasi yang berkesan dan bersesuaian. Persoalannya adakah pemandu pelancong Malaysia berbahasa Jepun yang merupakan penutur bukan natif bahasa Jepun berjaya menjalankan peranannya menggunakan bahasa Jepun sebagai medium komunikasi dan menepati piawaian penggunaan bahasa tersebut berdasarkan budaya Jepun? Data diperoleh melalui kaedah pemerhatian sistematik rakaman audio visual dan pemerhatian semasa interaksi pemandu pelancong dengan pelancong Jepun dalam lima set sesi lawatan di sekitar destinasi pelancongan Bandar Melaka. Rakaman audio sesi lawatan pemandu pelancong ditranskripsikan secara verbatim, manakala rakaman visual dan pemerhatian digunakan sebagai refleksi terhadap konteks interaksi yang tidak dapat dirakam melalui rakaman audio dan visual. Dapatan kajian mendapati kebanyakan bentuk kesantunan bahasa Jepun yang digunakan hanyalah pada tahap Teeneego (bentuk sopan). Malah ada sesetengah pemandu pelancong menggunakan bentuk biasa (Plain Form) pada perkataan kata kerja dan pemilihan kosa kata dari kumpulan kata yang tidak selari dengan aspek kesantunan semasa bertutur dengan para pelancong Jepun. Hal ini adalah bercanggahan dengan konsep yang sepatutnya diamalkan dalam perkhidmatan masyarakat Jepun, iaitu penggunaan kesantunan dalam konteks perhubungan profesional. Namun data analisis menunjukkan ketidaksantunan ini tidak menjejaskan kelancaran komunikasi dan mesej yang ingin disampaikan mencapai sasaran di sepanjang sesi lawatan pelancongan. Penyelidikan ini diharapkan akan menjadi rujukan kepada tenaga pengajar bahasa Jepun dalam mencari teknik yang bertepatan untuk merencanakan rancangan pembelajaran, khususnya pembelajaran bahasa Jepun untuk pelancongan.
format Article
author Abdul Rashid, Roswati
Ismail, Isma Rosila
Ismail, Radhiah
Mamat, Roslina
spellingShingle Abdul Rashid, Roswati
Ismail, Isma Rosila
Ismail, Radhiah
Mamat, Roslina
Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia
author_facet Abdul Rashid, Roswati
Ismail, Isma Rosila
Ismail, Radhiah
Mamat, Roslina
author_sort Abdul Rashid, Roswati
title Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia
title_short Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia
title_full Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia
title_fullStr Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia
title_full_unstemmed Ketidaksantunan dalam perbualan bahasa Jepun oleh pemandu pelancong Malaysia
title_sort ketidaksantunan dalam perbualan bahasa jepun oleh pemandu pelancong malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64053/1/Ketidaksantunan%20dalam%20perbualan%20bahasa%20Jepun%20oleh%20pemandu%20pelancong%20Malaysia.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64053/
http://ejournal.ukm.my/gema/article/view/17181
_version_ 1643837912947621888
score 13.188404