Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini
Dewasa ini masalah sosial dalam kalangan remaja semakin meningkat dan amat membimbangkan. Ini menimbulkan persoalan sejauhmanakah penghayatan nilai murni dalam kehidupan mereka dipraktikkan? Justeru, kertas kerja ini membentangkan dapatan kajian berkaitan penghayatan nilai murni dalam kalangan pelaj...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/1/98.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.60539 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.605392018-06-07T08:34:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/ Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini Othman, Mohamad Khairi Suhid, Asmawati Mat Rashid, Abdullah Roslan, Samsilah Dewasa ini masalah sosial dalam kalangan remaja semakin meningkat dan amat membimbangkan. Ini menimbulkan persoalan sejauhmanakah penghayatan nilai murni dalam kehidupan mereka dipraktikkan? Justeru, kertas kerja ini membentangkan dapatan kajian berkaitan penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini. Kajian ini penting untuk menjelas dan mengesahkan status semasa penghayatan nilai murni pelajar supaya usaha membendung gejala sosial dapat diatasi. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan deskriptif. Data dikutip melalui soal selidik yang melibatkan sampel kajian terdiri daripada 448 orang pelajar sekolah menengah harian terpilih di Semenanjung Malaysia dan disokong dengan data temubual separa struktur seramai 12 orang responden. Hasil kajian menunjukkan bahawa secara keseluruhannya penghayatan nilai murni pelajar berada pada tahap sederhana tinggi. Kajian ini mendapati hanya 3 dimensi nilai murni yang menunjukkan tahap penghayatan yang tinggi iaitu nilai kesyukuran, nilai patriotisme dan nilai hormat menghormati. Manakala 14 dimensi nilai murni menunjukkan tahap penghayatan yang sederhana tinggi. Di antara nilai-nilai tersebut, nilai yang terendah ialah nilai berdikari, nilai semangat bermasyarakat dan nilai kerajinan. Kesimpulannya, beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kertas kerja ini dalam usaha membentuk nilai murni pelajar. 2012 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/1/98.pdf Othman, Mohamad Khairi and Suhid, Asmawati and Mat Rashid, Abdullah and Roslan, Samsilah (2012) Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan IPTA 2012, 7-9 Okt. 2012, The Zon Regency by the Sea, Johor Bahru. (pp. 1-16). |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Dewasa ini masalah sosial dalam kalangan remaja semakin meningkat dan amat membimbangkan. Ini menimbulkan persoalan sejauhmanakah penghayatan nilai murni dalam kehidupan mereka dipraktikkan? Justeru, kertas kerja ini membentangkan dapatan kajian berkaitan penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini. Kajian ini penting untuk menjelas dan mengesahkan status semasa penghayatan nilai murni pelajar supaya usaha membendung gejala sosial dapat diatasi. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan deskriptif. Data dikutip melalui soal selidik yang melibatkan sampel kajian terdiri daripada 448 orang pelajar sekolah menengah harian terpilih di Semenanjung Malaysia dan disokong dengan data temubual separa struktur seramai 12 orang responden. Hasil kajian menunjukkan bahawa secara keseluruhannya penghayatan nilai murni pelajar berada pada tahap sederhana tinggi. Kajian ini mendapati hanya 3 dimensi nilai murni yang menunjukkan tahap penghayatan yang tinggi iaitu nilai kesyukuran, nilai patriotisme dan nilai hormat menghormati. Manakala 14 dimensi nilai murni menunjukkan tahap penghayatan yang sederhana tinggi. Di antara nilai-nilai tersebut, nilai yang terendah ialah nilai berdikari, nilai semangat bermasyarakat dan nilai kerajinan. Kesimpulannya, beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kertas kerja ini dalam usaha membentuk nilai murni pelajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Othman, Mohamad Khairi Suhid, Asmawati Mat Rashid, Abdullah Roslan, Samsilah |
spellingShingle |
Othman, Mohamad Khairi Suhid, Asmawati Mat Rashid, Abdullah Roslan, Samsilah Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini |
author_facet |
Othman, Mohamad Khairi Suhid, Asmawati Mat Rashid, Abdullah Roslan, Samsilah |
author_sort |
Othman, Mohamad Khairi |
title |
Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini |
title_short |
Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini |
title_full |
Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini |
title_fullStr |
Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini |
title_full_unstemmed |
Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini |
title_sort |
penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini |
publishDate |
2012 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/1/98.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/ |
_version_ |
1643837388966854656 |
score |
13.211869 |