Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini

Dewasa ini masalah sosial dalam kalangan remaja semakin meningkat dan amat membimbangkan. Ini menimbulkan persoalan sejauhmanakah penghayatan nilai murni dalam kehidupan mereka dipraktikkan? Justeru, kertas kerja ini membentangkan dapatan kajian berkaitan penghayatan nilai murni dalam kalangan pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Othman, Mohamad Khairi, Suhid, Asmawati, Mat Rashid, Abdullah, Roslan, Samsilah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/1/98.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.60539
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.605392018-06-07T08:34:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/ Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini Othman, Mohamad Khairi Suhid, Asmawati Mat Rashid, Abdullah Roslan, Samsilah Dewasa ini masalah sosial dalam kalangan remaja semakin meningkat dan amat membimbangkan. Ini menimbulkan persoalan sejauhmanakah penghayatan nilai murni dalam kehidupan mereka dipraktikkan? Justeru, kertas kerja ini membentangkan dapatan kajian berkaitan penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini. Kajian ini penting untuk menjelas dan mengesahkan status semasa penghayatan nilai murni pelajar supaya usaha membendung gejala sosial dapat diatasi. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan deskriptif. Data dikutip melalui soal selidik yang melibatkan sampel kajian terdiri daripada 448 orang pelajar sekolah menengah harian terpilih di Semenanjung Malaysia dan disokong dengan data temubual separa struktur seramai 12 orang responden. Hasil kajian menunjukkan bahawa secara keseluruhannya penghayatan nilai murni pelajar berada pada tahap sederhana tinggi. Kajian ini mendapati hanya 3 dimensi nilai murni yang menunjukkan tahap penghayatan yang tinggi iaitu nilai kesyukuran, nilai patriotisme dan nilai hormat menghormati. Manakala 14 dimensi nilai murni menunjukkan tahap penghayatan yang sederhana tinggi. Di antara nilai-nilai tersebut, nilai yang terendah ialah nilai berdikari, nilai semangat bermasyarakat dan nilai kerajinan. Kesimpulannya, beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kertas kerja ini dalam usaha membentuk nilai murni pelajar. 2012 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/1/98.pdf Othman, Mohamad Khairi and Suhid, Asmawati and Mat Rashid, Abdullah and Roslan, Samsilah (2012) Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan IPTA 2012, 7-9 Okt. 2012, The Zon Regency by the Sea, Johor Bahru. (pp. 1-16).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Dewasa ini masalah sosial dalam kalangan remaja semakin meningkat dan amat membimbangkan. Ini menimbulkan persoalan sejauhmanakah penghayatan nilai murni dalam kehidupan mereka dipraktikkan? Justeru, kertas kerja ini membentangkan dapatan kajian berkaitan penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini. Kajian ini penting untuk menjelas dan mengesahkan status semasa penghayatan nilai murni pelajar supaya usaha membendung gejala sosial dapat diatasi. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan deskriptif. Data dikutip melalui soal selidik yang melibatkan sampel kajian terdiri daripada 448 orang pelajar sekolah menengah harian terpilih di Semenanjung Malaysia dan disokong dengan data temubual separa struktur seramai 12 orang responden. Hasil kajian menunjukkan bahawa secara keseluruhannya penghayatan nilai murni pelajar berada pada tahap sederhana tinggi. Kajian ini mendapati hanya 3 dimensi nilai murni yang menunjukkan tahap penghayatan yang tinggi iaitu nilai kesyukuran, nilai patriotisme dan nilai hormat menghormati. Manakala 14 dimensi nilai murni menunjukkan tahap penghayatan yang sederhana tinggi. Di antara nilai-nilai tersebut, nilai yang terendah ialah nilai berdikari, nilai semangat bermasyarakat dan nilai kerajinan. Kesimpulannya, beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kertas kerja ini dalam usaha membentuk nilai murni pelajar.
format Conference or Workshop Item
author Othman, Mohamad Khairi
Suhid, Asmawati
Mat Rashid, Abdullah
Roslan, Samsilah
spellingShingle Othman, Mohamad Khairi
Suhid, Asmawati
Mat Rashid, Abdullah
Roslan, Samsilah
Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini
author_facet Othman, Mohamad Khairi
Suhid, Asmawati
Mat Rashid, Abdullah
Roslan, Samsilah
author_sort Othman, Mohamad Khairi
title Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini
title_short Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini
title_full Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini
title_fullStr Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini
title_full_unstemmed Penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini
title_sort penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar sekolah menengah masa kini
publishDate 2012
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/1/98.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60539/
_version_ 1643837388966854656
score 13.211869