Analisis kesilapan pengurangan dalam struktur ayat bahasa Cina di kalangan murid Tahun 3
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesilapan pengurangan yang kerap berlaku di kalangan murid Tahun Tiga. Kaedah deskriptif kualitatif digunakan dalan kajian ini. Seramai 30 orang murid Tahun Tiga dipilih sebagai sampel kajian. 30 orang murid ini diberi gambar-gambar tunggal untuk membina ayat. Aya...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60276/1/44-17.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60276/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesilapan pengurangan yang kerap berlaku di kalangan murid Tahun Tiga. Kaedah deskriptif kualitatif digunakan dalan kajian ini. Seramai 30 orang murid Tahun Tiga dipilih sebagai sampel kajian. 30 orang murid ini diberi gambar-gambar tunggal untuk membina ayat. Ayat-ayat yang dikumpul itu diklasifikasi dan dianalisis berdasarkan Surface Strategy Taxonomy yang diperkenal oleh Dulay. Pelajar juga diwawancara untuk mendapatkan input bagi punca murid melakukan kesilapan tersebut. Hasil kajian menunjukkan kesilapan pengurangan yang dilaku oleh murid Tahun Tiga adalah sebanyak 30%. Pengurangan sesuatu perkataan dalam ayat menyebabkan maksud ayat berbeza, maka informasi yang sebenar gagal disampaikan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kecuaian dan pembelajaran yang tidak lengkap merupakan faktor utama pengurangan berlaku dalam penggunaan bahasa pelajar yang berumur kecil. |
---|