Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan

Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengkaji persepsi guru dan murid terhadap disposisi guru berkesan. Kajian ini meliputi tiga konstruk dan sembilan subkonstruk. Konstruk-konstruk yang dikaji termasuk sahsiah keperibadian yang merangkumi subkonstruk sikap prihatin, sikap adil dan sikap tanggung jaw...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: A. Rahman, Khairul Anuar
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59663/1/FPP%202014%2065IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59663/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.59663
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.596632018-03-20T01:04:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59663/ Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan A. Rahman, Khairul Anuar Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengkaji persepsi guru dan murid terhadap disposisi guru berkesan. Kajian ini meliputi tiga konstruk dan sembilan subkonstruk. Konstruk-konstruk yang dikaji termasuk sahsiah keperibadian yang merangkumi subkonstruk sikap prihatin, sikap adil dan sikap tanggung jawab. Konstruk perwatakan fizikal pula termasuk subkonstruk cara berpakaian, wajah dan kekemasan diri dan konstruk kemahiran komunikasi terdiri daripada subkonstruk kemahiran bertutur, bahasa badan dan kemahiran kecindan. Setiap subkonstruk ini mempunyai kriteria-kriteria tertentu yang akan memperjelaskan lagi subkonstruk tersebut dengan lebih terperinci. Kajian ini telah dijalankan dengan menggunakan pendekatan kualitatif secara temu bual yang melibatkan guru dan murid, penelitian bukti dokumen serta pemerhatian ke atas guru yang terlibat dan telah dilaksanakan di sebuah sekolah menengah di daerah Gombak, Selangor.Pemilihan sampel adalah berdasarkan kaedah rawak bertujuan yang melibatkan seramai empat orang guru daripada pelbagai latar belakang dan empat orang murid daripada Tingkatan Empat. Dapatan kajian menunjukkan aspekkeberkesanan guru mengikut persepsi yang dipersetujui oleh kedua-dua guru dan murid adalah meliputisubkonstruk sikap prihatin, sikap adil,sikap tanggung jawab, cara berpakaian, wajah, kekemasan diri, pertuturan dan bahasa badan manakala dalam subkonstruk ekspresi muka, faktor umur, kecantikan wajah dan kemahiran kecindan terdapat percanggahan persepsi antara guru dan murid. Aspek-aspek ini telah disenaraikan sebagai penting oleh murid manakala guru telah berpendapat sebaliknya. Kesimpulannya, kesemua subkonstruk yang disenaraikan ini akan membentuk suatu ciri guru berkesan mengikut pandangan guru dan murid. Di akhir kajian ini, pengkaji telah mengutarakan beberapa implikasi dan cadangan kajian lanjutan untuk diaplikasikan pada masa-masa akan datang. 2014-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59663/1/FPP%202014%2065IR.pdf A. Rahman, Khairul Anuar (2014) Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia.
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengkaji persepsi guru dan murid terhadap disposisi guru berkesan. Kajian ini meliputi tiga konstruk dan sembilan subkonstruk. Konstruk-konstruk yang dikaji termasuk sahsiah keperibadian yang merangkumi subkonstruk sikap prihatin, sikap adil dan sikap tanggung jawab. Konstruk perwatakan fizikal pula termasuk subkonstruk cara berpakaian, wajah dan kekemasan diri dan konstruk kemahiran komunikasi terdiri daripada subkonstruk kemahiran bertutur, bahasa badan dan kemahiran kecindan. Setiap subkonstruk ini mempunyai kriteria-kriteria tertentu yang akan memperjelaskan lagi subkonstruk tersebut dengan lebih terperinci. Kajian ini telah dijalankan dengan menggunakan pendekatan kualitatif secara temu bual yang melibatkan guru dan murid, penelitian bukti dokumen serta pemerhatian ke atas guru yang terlibat dan telah dilaksanakan di sebuah sekolah menengah di daerah Gombak, Selangor.Pemilihan sampel adalah berdasarkan kaedah rawak bertujuan yang melibatkan seramai empat orang guru daripada pelbagai latar belakang dan empat orang murid daripada Tingkatan Empat. Dapatan kajian menunjukkan aspekkeberkesanan guru mengikut persepsi yang dipersetujui oleh kedua-dua guru dan murid adalah meliputisubkonstruk sikap prihatin, sikap adil,sikap tanggung jawab, cara berpakaian, wajah, kekemasan diri, pertuturan dan bahasa badan manakala dalam subkonstruk ekspresi muka, faktor umur, kecantikan wajah dan kemahiran kecindan terdapat percanggahan persepsi antara guru dan murid. Aspek-aspek ini telah disenaraikan sebagai penting oleh murid manakala guru telah berpendapat sebaliknya. Kesimpulannya, kesemua subkonstruk yang disenaraikan ini akan membentuk suatu ciri guru berkesan mengikut pandangan guru dan murid. Di akhir kajian ini, pengkaji telah mengutarakan beberapa implikasi dan cadangan kajian lanjutan untuk diaplikasikan pada masa-masa akan datang.
format Thesis
author A. Rahman, Khairul Anuar
spellingShingle A. Rahman, Khairul Anuar
Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan
author_facet A. Rahman, Khairul Anuar
author_sort A. Rahman, Khairul Anuar
title Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan
title_short Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan
title_full Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan
title_fullStr Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan
title_full_unstemmed Persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan
title_sort persepsiguru dan murid terhadap disposisi guru berkesan
publishDate 2014
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59663/1/FPP%202014%2065IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59663/
_version_ 1643837137567612928
score 13.160551