Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam

Pemikiran kritikal atau kritis ialah pemikiran yang penting dan perlu ditekankan dalam Pendidikan Islam. Murid perlu dilatih dan dididik untuk berfikir secara kritikal bagi memastikan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Penulisan ini bertujuan untuk mengenal pasti tujuh langkah yang boleh dilak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Dahari, Aminurrashid, Suhid, Asmawati, Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2017
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/1/35-45.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.58817
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.588172018-02-06T08:10:21Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/ Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam Ahmad Dahari, Aminurrashid Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Pemikiran kritikal atau kritis ialah pemikiran yang penting dan perlu ditekankan dalam Pendidikan Islam. Murid perlu dilatih dan dididik untuk berfikir secara kritikal bagi memastikan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Penulisan ini bertujuan untuk mengenal pasti tujuh langkah yang boleh dilaksanakan dalam pengajaran untuk memastikan pendidik boleh melaksanakannya secara berkesan. Proses pembinaan kerangka pemikiran kritikal ini dibina atas teori dan praktik dalam perkembangan kognitif, persekitaran pembelajaran yang berkesan, dan penilaian berasaskan hasil, memberikan guru-guru dengan rangka kerja yang praktikal. Rangka kerja ini boleh digunakan untuk murid menguasai kompetensi ke arah persekitaran pembelajaran yang lebih aktif dan berkesan untuk guru dan murid. Diskusi pengkajian ini merumuskan bahawa pengajaran yang mengaplikasi pemikiran kritikal mampu mencerakinkan beberapa ciri-ciri pengajaran yang telus dan bermakna. Impak pengajaran ini akan menampakkan beberapa asas kemahiran guru seperti kemahiran konseptual, inkuiri dan sebagainya yang mampu mewujudkan kecenderungan dan keupayaan guru yang menjadi asas konsisten dalam pembangunan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pedagogi abad ke 21. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/1/35-45.pdf Ahmad Dahari, Aminurrashid and Suhid, Asmawati and Mohd Fakhruddin, Fathiyah (2017) Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc) 2017, 16 Dec. 2017, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 361-371).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Pemikiran kritikal atau kritis ialah pemikiran yang penting dan perlu ditekankan dalam Pendidikan Islam. Murid perlu dilatih dan dididik untuk berfikir secara kritikal bagi memastikan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Penulisan ini bertujuan untuk mengenal pasti tujuh langkah yang boleh dilaksanakan dalam pengajaran untuk memastikan pendidik boleh melaksanakannya secara berkesan. Proses pembinaan kerangka pemikiran kritikal ini dibina atas teori dan praktik dalam perkembangan kognitif, persekitaran pembelajaran yang berkesan, dan penilaian berasaskan hasil, memberikan guru-guru dengan rangka kerja yang praktikal. Rangka kerja ini boleh digunakan untuk murid menguasai kompetensi ke arah persekitaran pembelajaran yang lebih aktif dan berkesan untuk guru dan murid. Diskusi pengkajian ini merumuskan bahawa pengajaran yang mengaplikasi pemikiran kritikal mampu mencerakinkan beberapa ciri-ciri pengajaran yang telus dan bermakna. Impak pengajaran ini akan menampakkan beberapa asas kemahiran guru seperti kemahiran konseptual, inkuiri dan sebagainya yang mampu mewujudkan kecenderungan dan keupayaan guru yang menjadi asas konsisten dalam pembangunan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pedagogi abad ke 21.
format Conference or Workshop Item
author Ahmad Dahari, Aminurrashid
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
spellingShingle Ahmad Dahari, Aminurrashid
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam
author_facet Ahmad Dahari, Aminurrashid
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
author_sort Ahmad Dahari, Aminurrashid
title Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam
title_short Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam
title_full Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam
title_fullStr Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam
title_full_unstemmed Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam
title_sort kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru pendidikan islam
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2017
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/1/35-45.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/
_version_ 1643836895031984128
score 13.15806