Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam
Pemikiran kritikal atau kritis ialah pemikiran yang penting dan perlu ditekankan dalam Pendidikan Islam. Murid perlu dilatih dan dididik untuk berfikir secara kritikal bagi memastikan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Penulisan ini bertujuan untuk mengenal pasti tujuh langkah yang boleh dilak...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2017
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/1/35-45.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.58817 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.588172018-02-06T08:10:21Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/ Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam Ahmad Dahari, Aminurrashid Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Pemikiran kritikal atau kritis ialah pemikiran yang penting dan perlu ditekankan dalam Pendidikan Islam. Murid perlu dilatih dan dididik untuk berfikir secara kritikal bagi memastikan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Penulisan ini bertujuan untuk mengenal pasti tujuh langkah yang boleh dilaksanakan dalam pengajaran untuk memastikan pendidik boleh melaksanakannya secara berkesan. Proses pembinaan kerangka pemikiran kritikal ini dibina atas teori dan praktik dalam perkembangan kognitif, persekitaran pembelajaran yang berkesan, dan penilaian berasaskan hasil, memberikan guru-guru dengan rangka kerja yang praktikal. Rangka kerja ini boleh digunakan untuk murid menguasai kompetensi ke arah persekitaran pembelajaran yang lebih aktif dan berkesan untuk guru dan murid. Diskusi pengkajian ini merumuskan bahawa pengajaran yang mengaplikasi pemikiran kritikal mampu mencerakinkan beberapa ciri-ciri pengajaran yang telus dan bermakna. Impak pengajaran ini akan menampakkan beberapa asas kemahiran guru seperti kemahiran konseptual, inkuiri dan sebagainya yang mampu mewujudkan kecenderungan dan keupayaan guru yang menjadi asas konsisten dalam pembangunan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pedagogi abad ke 21. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/1/35-45.pdf Ahmad Dahari, Aminurrashid and Suhid, Asmawati and Mohd Fakhruddin, Fathiyah (2017) Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc) 2017, 16 Dec. 2017, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 361-371). |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Pemikiran kritikal atau kritis ialah pemikiran yang penting dan perlu ditekankan dalam Pendidikan Islam. Murid perlu dilatih dan dididik untuk berfikir secara kritikal bagi memastikan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. Penulisan ini bertujuan untuk mengenal pasti tujuh langkah yang boleh dilaksanakan dalam pengajaran untuk memastikan pendidik boleh melaksanakannya secara berkesan. Proses pembinaan kerangka pemikiran kritikal ini dibina atas teori dan praktik dalam perkembangan kognitif, persekitaran pembelajaran yang berkesan, dan penilaian berasaskan hasil, memberikan guru-guru dengan rangka kerja yang praktikal. Rangka kerja ini boleh digunakan untuk murid menguasai kompetensi ke arah persekitaran pembelajaran yang lebih aktif dan berkesan untuk guru dan murid. Diskusi pengkajian ini merumuskan bahawa pengajaran yang mengaplikasi pemikiran kritikal mampu mencerakinkan beberapa ciri-ciri pengajaran yang telus dan bermakna. Impak pengajaran ini akan menampakkan beberapa asas kemahiran guru seperti kemahiran konseptual, inkuiri dan sebagainya yang mampu mewujudkan kecenderungan dan keupayaan guru yang menjadi asas konsisten dalam pembangunan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pedagogi abad ke 21. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ahmad Dahari, Aminurrashid Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah |
spellingShingle |
Ahmad Dahari, Aminurrashid Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam |
author_facet |
Ahmad Dahari, Aminurrashid Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah |
author_sort |
Ahmad Dahari, Aminurrashid |
title |
Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam |
title_short |
Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam |
title_full |
Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam |
title_fullStr |
Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam |
title_full_unstemmed |
Kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru Pendidikan Islam |
title_sort |
kerangka pemikiran kritikal dalam pengajaran guru pendidikan islam |
publisher |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/1/35-45.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58817/ |
_version_ |
1643836895031984128 |
score |
13.211869 |