Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta
Kajian ini merupakan suatu penilaian terhadap pembelajaran bahasa Melayu di institusi pengajian tinggi swasta berdasarkan Model Penilaian CIPP yang diperkenalkan oleh Stufflebeam. Tujuan utama kajian ini adalah untuk menganalisis persepsi pelajar tentang pembelajaran bahasa Melayu di institusi p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5852/1/FBMK_2005_2%20IR.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5852/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.5852 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.58522022-01-06T07:09:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5852/ Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta Abdullah, Nur Hayati Christina Kajian ini merupakan suatu penilaian terhadap pembelajaran bahasa Melayu di institusi pengajian tinggi swasta berdasarkan Model Penilaian CIPP yang diperkenalkan oleh Stufflebeam. Tujuan utama kajian ini adalah untuk menganalisis persepsi pelajar tentang pembelajaran bahasa Melayu di institusi pengajian tinggi swasta, khususnya dari segi objektif, isi kandungan, bahan pengajaran, tenaga pengajar, kaedah pengajaran, dan kaedah penilaian. Kajian dijalankan di salah sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Melaka, iaitu Kolej Yayasan Melaka(KYM). Sampel kajian terdiri daripada 250 pelajar KYM yang telah mengikuti kursus bahasa Melayu pada semester Jun 2002/2003. Data dikumpul melalui borang soal selidik dan dianalisis dengan kaedah statistik deskriptif seperti kekerapan, peratus, min, dan sisihan piawai. Hasil kajian mendapati bahawa hanya dua kursus bahasa Melayu ditawarkan di KYM, iaitu Bahasa Melayu Pengurusan dan Bahasa Kebangsaan. Secara amnya, dapatan menunjukkan bahawa pelajar mempunyai persepsi yang positif tentang pembelajaran bahasa Melayu di KYM. Kedua-dua kursus bahasa Melayu yang dinilai menunjukkan kekuatan dari keempat-empat dimensi yang dikaji. Walau bagaimanapun, hasil kajian turut menemukan beberapa kelemahan, iaitu dari dimensi input dan proses. Dari dimensi input, terdapat beberapa topik yang mendapat persetujuan yang rendah, dan pelajar didapati masih bergantung kepada pensyarah untuk mendapat bahan pembelajaran. Dari dimensi proses pula, hasil kajian mendapati bahawa kaedah pengajaran kuliah dalam kumpulan besar tidak digemari oleh pelajar. Kepincangan turut ditemui dari segi keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar dan keupayaan tenaga pengajar menimbulkan minat terhadap kursus bahasa. Walaupun kursus bahasa Melayu di KYM menunjukkan beberapa kelemahan, kursus terlibat tidak perlu dimansuhkan kerana pada keseluruhannya, kekuatan kursus melebihi kelemahan. Tegasnya, pelaksanaan kursus bahasa Melayu perlu diteruskan tetapi dengan beberapa pengubahsuaian untuk meningkatkan mutu pembelajaran bahasa Melayu. 2005-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5852/1/FBMK_2005_2%20IR.pdf Abdullah, Nur Hayati Christina (2005) Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta. Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia. Malay language - Study and teaching (Graduate) |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Malay language - Study and teaching (Graduate) |
spellingShingle |
Malay language - Study and teaching (Graduate) Abdullah, Nur Hayati Christina Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta |
description |
Kajian ini merupakan suatu penilaian terhadap pembelajaran bahasa
Melayu di institusi pengajian tinggi swasta berdasarkan Model Penilaian
CIPP yang diperkenalkan oleh Stufflebeam. Tujuan utama kajian ini
adalah untuk menganalisis persepsi pelajar tentang pembelajaran
bahasa Melayu di institusi pengajian tinggi swasta, khususnya dari segi
objektif, isi kandungan, bahan pengajaran, tenaga pengajar, kaedah
pengajaran, dan kaedah penilaian. Kajian dijalankan di salah sebuah
institusi pengajian tinggi swasta di Melaka, iaitu Kolej Yayasan
Melaka(KYM). Sampel kajian terdiri daripada 250 pelajar KYM yang telah
mengikuti kursus bahasa Melayu pada semester Jun 2002/2003. Data
dikumpul melalui borang soal selidik dan dianalisis dengan kaedah
statistik deskriptif seperti kekerapan, peratus, min, dan sisihan piawai.
Hasil kajian mendapati bahawa hanya dua kursus bahasa Melayu
ditawarkan di KYM, iaitu Bahasa Melayu Pengurusan dan Bahasa
Kebangsaan. Secara amnya, dapatan menunjukkan bahawa pelajar
mempunyai persepsi yang positif tentang pembelajaran bahasa Melayu
di KYM. Kedua-dua kursus bahasa Melayu yang dinilai menunjukkan
kekuatan dari keempat-empat dimensi yang dikaji. Walau
bagaimanapun, hasil kajian turut menemukan beberapa kelemahan,
iaitu dari dimensi input dan proses. Dari dimensi input, terdapat
beberapa topik yang mendapat persetujuan yang rendah, dan pelajar
didapati masih bergantung kepada pensyarah untuk mendapat bahan
pembelajaran. Dari dimensi proses pula, hasil kajian mendapati bahawa
kaedah pengajaran kuliah dalam kumpulan besar tidak digemari oleh
pelajar. Kepincangan turut ditemui dari segi keberkesanan penggunaan
alat bantu mengajar dan keupayaan tenaga pengajar menimbulkan
minat terhadap kursus bahasa. Walaupun kursus bahasa Melayu di
KYM menunjukkan beberapa kelemahan, kursus terlibat tidak perlu
dimansuhkan kerana pada keseluruhannya, kekuatan kursus melebihi
kelemahan. Tegasnya, pelaksanaan kursus bahasa Melayu perlu
diteruskan tetapi dengan beberapa pengubahsuaian untuk
meningkatkan mutu pembelajaran bahasa Melayu. |
format |
Thesis |
author |
Abdullah, Nur Hayati Christina |
author_facet |
Abdullah, Nur Hayati Christina |
author_sort |
Abdullah, Nur Hayati Christina |
title |
Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta |
title_short |
Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta |
title_full |
Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta |
title_fullStr |
Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta |
title_full_unstemmed |
Adaptasi Pembelajaran Bahasa Melayu di Institusi Pengajian Tinggi Swasta |
title_sort |
adaptasi pembelajaran bahasa melayu di institusi pengajian tinggi swasta |
publishDate |
2005 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5852/1/FBMK_2005_2%20IR.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5852/ |
_version_ |
1724075261049176064 |
score |
13.154949 |